• Anonym (Förstörd)

Otroligt rädd inför kommande abort

På torsdag har jag en bokad tid till gynläkaren ang en abort, troligtvis påbörjas en medicinsk abort då. Jag mår väldigt dåligt över detta och är rättså rädd. Vi ska även diskutera sterilisering.

Har tusen frågor..

När jag pratade med gyn och bokade tiden så var det ett rättså kallt samtal och jag skämdes och kände att bm pekade med pekfingret.

Jag får inte skaffa fler barn pga min livmoder som är snittad 3 ggr, har mkt ärrbildning och väggen är alldeles för tunn för att klara en graviditet till. Det va jättesvårt att få ut min yngsta som typ satt fast. Mitt skydd har varit ägglossningskalender och har varit väldigt uppmärksam och noga med den men tydligen hände det som inte fick hända :( Hade inte sex fören 6 dagar efter min ägglossning. Mår så dåligt över att behöva ta bort.

Undrar lite..

Jag har svår kräkfobi..är det vanligt att man kräker av medicinen? Kan man få tabletter mot illamående av dom?

Får man amma?

Förlåt för ett kanske snurrigt inlägg men jag är så orolig och ledsen över detta :(

• Svar på tråden Otroligt rädd inför kommande abort
  • LittleSunshine84

Har inga svar på dina frågor men vill skicka en kram! Det kommer att gå bra!

• Anonym (Förstörd)
    LittleSunshine84 skrev 2018-12-10 08:21:48 följande:

Har inga svar på dina frågor men vill skicka en kram! Det kommer att gå bra!

Stort tack!!
  • Anonym (2 ggr)

Tror inte att du behöver oroa dig

Jag har gjort två medicinska aborter. Blev lite lätt illamående av den första tabletten men kräktes inte. Blödde en del men klarade mig med vanlig panodil som smärtlindring. Det värsta var att känna klumparna rinna ur en, det var obehagligt och jag varken ville eller vågade kolla i toan. Du kan be din läkare skriva ut något mot eventuellt illamående om du är orolig för det. Jag gjorde båda mina aborter hemma. Hade min syster hos mig första gången och nu senast (en dryg månad sedan) min kille. Båda gångerna var allt över inom 8 timmar. Blödde sparsamt en dryg vecka efteråt. Vet tyvärr inte om man får amma men det kan din bm eller läkare svara på.

• Anonym (H)
    Anonym (2 ggr) skrev 2018-12-11 02:05:44 följande:
    Tror inte att du behöver oroa dig smile1.gif
    Jag har gjort två medicinska aborter. Blev lite lätt illamående av den första tabletten men kräktes inte. Blödde en del men klarade mig med vanlig panodil som smärtlindring. Det värsta var att känna klumparna rinna ur en, det var obehagligt och jag varken ville eller vågade kolla i toan. Du kan be din läkare skriva ut något mot eventuellt illamående om du är orolig för det. Jag gjorde båda mina aborter hemma. Hade min syster hos mig första gången och nu senast (en dryg månad sedan) min kille. Båda gångerna var allt över inom 8 timmar. Blödde sparsamt en dryg vecka efteråt. Vet tyvärr inte om man får amma men det kan din bm eller läkare svara på.
    Håller med, det kommer att gå bra
  • Anonym (ja)

ja spydde som en kalv! hemskt1! ja gör aldrig om det där

• Anonym (Förstörd)
    Anonym (2 ggr) skrev 2018-12-11 02:05:44 följande:

Tror inte att du behöver oroa dig

Tack så jättemycket för ditt svar!

Jag har ringt och pratat med dom och bm som jag fick prata med denna gången var heelt annorlunda än vad den första var. Hon tyckte absolut jag skulle vara på sjukhuset och inte hemma pga min trasiga livmoder samt att det finns tillgång till smärtlindring och mot illamående snabbt. Hon lugnade mig väldigt mkt. Och man får amma!

Tack igen!
  • Anonym (Förstörd)
    Anonym (ja) skrev 2018-12-11 15:20:22 följande:

ja spydde som en kalv! hemskt1! ja gör aldrig om det där

Usch, fy vad hemskt! ;(
  • Anonym (Sandra)

Jag har gjort två medicinska aborter, en i vecka 7 och en i vecka 9.

Det gick jättebra, gjorde inte ont tack vare smärtstillande, och mådde inte illa.

Den i vecka 7 var som en mens bara, inga klumpar. I vecka 9 blödde jag lite mer.

Inga som helst problem!

En fråga bara, om något annat. Hur menar du att tredje barnet satt fast?

Jag ska snittas för tredje gången om några veckor, och blev lite orolig här.

Var det efter tredje snittet de upptäckte att livmodern inte klarar fler graviditeter?

• Anonym (N)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-12-12 04:08:53 följande:

Det gick jättebra, gjorde inte ont tack vare smärtstillande, och mådde inte illa.

Den i vecka 7 var som en mens bara, inga klumpar. I vecka 9 blödde jag lite mer.

Inga som helst problem!

Var det efter tredje snittet de upptäckte att livmodern inte klarar fler graviditeter?

Relativt vanligt att det blir så mycket sammanväxningar i livmodern efter ett par snitt att det blir mkt riskfyllt att genomgå fler graviditeter och snitt. Svårt att få ut barnet då det liksom fastnar i sammanväxningarna, Många tänker inte på det när de ?väljer? snitt framför vaginalt, att de kanske inte kan få de barn de önskar.
  • Anonym (Pillan)

Jag har också gjort en abort dock en kirurgisk men jag fick också tabletter o ta hemma innan själva besöket på sjukhuset och dessa började jag blöda av och fick lite ont. Blev dock inte illamående. Men fråga efter illamående medicin så du kan ta :) det kommer gå bra!

Har gjort 4 snitt och ska göra mitt 5de nu men har ingen ärrbildning alls i livmodern så det är nog inviduellt. Min syster har gjort 3 snitt men hon har liten ärrbildning vilket inte hindrar från och bli gravid men det kan ju försvåra vid en graviditet men hon har valt och inte skaffa fler barn.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (N) skrev 2018-12-12 08:20:19 följande:

Relativt vanligt att det blir så mycket sammanväxningar i livmodern efter ett par snitt att det blir mkt riskfyllt att genomgå fler graviditeter och snitt. Svårt att få ut barnet då det liksom fastnar i sammanväxningarna, Många tänker inte på det när de ?väljer? snitt framför vaginalt, att de kanske inte kan få de barn de önskar.

Enligt läkaren och bm så stämmer inte det du säger att det är "mycket riskfullt" att gå igenom fler än två snitt. Pratade ju med dem efter snitt nr 2.

Sedan så har jag inte "valt" att bli snittad. Och vi ska inte ha fler barn heller.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Pillan) skrev 2018-12-12 08:45:04 följande:

Jag har också gjort en abort dock en kirurgisk men jag fick också tabletter o ta hemma innan själva besöket på sjukhuset och dessa började jag blöda av och fick lite ont. Blev dock inte illamående. Men fråga efter illamående medicin så du kan ta :) det kommer gå bra!

Har gjort 4 snitt och ska göra mitt 5de nu men har ingen ärrbildning alls i livmodern så det är nog inviduellt. Min syster har gjort 3 snitt men hon har liten ärrbildning vilket inte hindrar från och bli gravid men det kan ju försvåra vid en graviditet men hon har valt och inte skaffa fler barn.

Det är nog individuellt ja!
  • Anonym (Förstörd)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-12-12 04:08:53 följande:

Inga som helst problem!

Tack för ditt svar!!

Jag hade mycket ärrbildning sen mina tidigare snitt så det va svårt att få ut honom, det blev tom lite sugklocka. Sen har min livmodervägg blivit för tunn för att kunna töjas ut igen och då riskerar man att den spricker. Men du behöver inte vara orolig :)

Lycka till!! :)
    Anonym (N) skrev 2018-12-12 08:20:19 följande:

Många tänker inte på det när de ?väljer? snitt framför vaginalt, att de kanske inte kan få de barn de önskar.

Oftast väljer man inte kejsarsnitt och det är inte så lätt att få igenom om det nu är så man vill föda sitt barn. Jag själv har inte haft några val.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Förstörd) skrev 2018-12-12 20:51:26 följande:

Tack för ditt svar!!

Jag hade mycket ärrbildning sen mina tidigare snitt så det va svårt att få ut honom, det blev tom lite sugklocka. Sen har min livmodervägg blivit för tunn för att kunna töjas ut igen och då riskerar man att den spricker. Men du behöver inte vara orolig :)

Lycka till!! :)Oftast väljer man inte kejsarsnitt och det är inte så lätt att få igenom om det nu är så man vill föda sitt barn. Jag själv har inte haft några val.

Ok, tack! Jag har lite ärrbildning och något tunn livmodervägg på ett ställe. Men inga sammanväxningar. Får hoppas det går bra.

Förlåt att jag blev lite OT. Hoppas att det gått bra för dig med aborten!
Svar på tråden Otroligt rädd inför kommande abort