• Seb81

Barnen vill vara med hos mig, vad gör jag?

Hej!

Mina barn 13 & 11 säger helt själva att de vill vara hos mig mer än hos pappa. Vi gick i sär för snart 8 år sedan och 13 åringen har alltid sagt att han inte trivs hos pappa. Vi har varannan vecka, vi bråkar aldrig och vi diskuterar alltid ut saker... så jag & pappan har en väldigt god relation. Så jag vill påpeka att jag har aldrig någonsin försökt få barnen att tänka som jag, har alltid uppmuntrat dem att åka till pappa.

11 åringen har på den senaste tiden haft problem med magen, ont... när han kommer till mig vill han stanna hemma från skolan och det märks att han inte mår bra.( han har det bra i skolan). Vi har varit hos läkaren och hon säger att det beror på oro.

Saken är den att jag & pappan har pratat hur mycket som helst. Jag har förklarat att det vi kan göra nu är att lyssna på barnen och sätta deras hälsa & önskan i första hand, att det handlar inte om vad vi tycker nu... de är såpass stora nu och har en egen vilja och känslor. Jag har föreslagit att de ska vara hos han onsdag- måndag i stället för mån-måndag. Men han vägrar... det enda han tjatar om är att han vill göra det, han vill, han vill.... han lyssnar inte känner jag på deras känslor. Han säger att de har det så bra hos han och allt han säger att barnen säger, ex ?vi trivs här hos dig pappa? är helt tvärt emot vad de säger till mig. Dom säger att dom vågar inte säga sanningen till pappa.

Barnen trivs inte alls hos pappa, det är så många saker dom klagar på. Dom känner sig inte hemma.

Alltså vad ska jag göra? De ska till pappa i morgon och det började redan i morse med ledsna miner och NEJ vi vill inte till pappa. Snälla mamma ring pappa och säg att vi inte kommer.

Hjälp mig snälla!!! Råd tack! Jag mår så dåligt av detta och när dom är hos pappa är jag helt förstörd... jag gråter varje dag. Jag tycker så synd om dom. Mina barn, jag vill bara att dom ska må bra!!!

• Svar på tråden Barnen vill vara med hos mig, vad gör jag?
  • Aniiee

Ta ett samtal med FAMILJEN. Barnens familj, alltså. Sitt ner alla fyra och prata, och ge barnen massor med plats och tid att uttrycka sina känslor och tankar.

I have a growing lack of disgust for you
  • Seb81
    Aniiee skrev 2018-12-09 18:27:31 följande:

Ta ett samtal med FAMILJEN. Barnens familj, alltså. Sitt ner alla fyra och prata, och ge barnen massor med plats och tid att uttrycka sina känslor och tankar.

Vi ska se på tisdag. Jag och han plus våra sambos. Han vill träffas utan barnen medans jag tycker att vi ska ta det med barnen, det är ju ändå dem det gäller. Bara vi fyra.

Jag ska ringa familjerätten i morgon!
  • Jamesdio

Ett av mina barn mådde väldigt dåligt av själva flytten emellan. Att ständigt byta hem, familj och förutsättningar. Aldrig ha koll på vilka grejer som fanns i vilket hem osv. Vi bodde nära bussen men långt ifrån skolan och deras pappa bodde långt ifrån både buss och skola, vilket gjorde det svårt att tex hålla igång ett frítidsintresse eller umgänge med kompisar. Till sist valde han att bo på heltid hos mig och byta till skolan som låg nära mig. Något senare valde dottern (två år äldre) att bo på heltid hos pappan istället. Jag tror att det blir bäst om man är lyhörd för vad barnen känner och vill, inte vad de vuxna vill.

• Anonym01

Känner verkligen med dig!

Har ni barnhälsomottagning på din ort? Ring i så fall dit och be om råd! Jag har fått jättebra stöd och tips av kurator och även hjälp genom att de också haft samtal med pappan. Väldigt lugnt och absolut ingen dramatik. Börja med att be om råd för egen del.

Kanske kan du också försöka lirka lite och säga till pappan att det kan vara så här ett litet tag. Bara som ett test. Han är förmodligen besviken på sig själv att de inte vill vara honom. Och klarar inte av att se att HAN måste göra mer för att ändra.

Hoppas det löser sig, hemskt att behöva skicka Iväg barn som inte vill.

• Anonym01

Tror förresten att det kan vara bra att prata utan barnen först. De blir så lätt klämda. Men gärna med någon neutral och klok kurator med som kan se objektivt på saken.

• Seb81
    Jamesdio skrev 2018-12-10 10:11:51 följande:

Ett av mina barn mådde väldigt dåligt av själva flytten emellan. Att ständigt byta hem, familj och förutsättningar. Aldrig ha koll på vilka grejer som fanns i vilket hem osv. Vi bodde nära bussen men långt ifrån skolan och deras pappa bodde långt ifrån både buss och skola, vilket gjorde det svårt att tex hålla igång ett frítidsintresse eller umgänge med kompisar. Till sist valde han att bo på heltid hos mig och byta till skolan som låg nära mig. Något senare valde dottern (två år äldre) att bo på heltid hos pappan istället. Jag tror att det blir bäst om man är lyhörd för vad barnen känner och vill, inte vad de vuxna vill.

Det låter precis som här. Jag bor nära skola & kompisar. Pappan bor på landet, buss, skolskjuts och det är ständigt bråk om detta hos pappa. De trivs inte alls. Inte med något hos pappa. I går var dagen innan de skulle till pappa, jag fick ringa och be på knäna för att de skulle fö stanna tills en dag till... idag kom min minsta gråtandes och la sig i mitt knä... frågade varför han måste bo hos pappa, vill inte bo hos pappa!!! Jag sa, pappa älskar er vet du... han sa men jag älskar inte han. Jag brast ut i gråt, för första gången inför barnen. Jag klarar inte detta, det tar kål på mig!!! Pratat med familjerätten idag och dom säger samma som du... lyssna på barnen och ta dem på allvar. Det viktigaste är att de mår bra. I morgon ska jag prata med pappa igen... vi måste hitta en lösning på detta, det går inte att mina barn ska gråta och må dåligt.
  • Seb81
    Anonym01 skrev 2018-12-10 10:17:42 följande:

Känner verkligen med dig!

Har ni barnhälsomottagning på din ort? Ring i så fall dit och be om råd! Jag har fått jättebra stöd och tips av kurator och även hjälp genom att de också haft samtal med pappan. Väldigt lugnt och absolut ingen dramatik. Börja med att be om råd för egen del.

Kanske kan du också försöka lirka lite och säga till pappan att det kan vara så här ett litet tag. Bara som ett test. Han är förmodligen besviken på sig själv att de inte vill vara honom. Och klarar inte av att se att HAN måste göra mer för att ändra.

Hoppas det löser sig, hemskt att behöva skicka Iväg barn som inte vill.

Ja de har barnsamtal på familjerätten genom kommunen. Även för oss. Pratade med dem idag och de sa mycket bra saker. Så som att föräldrarna bestämmer men barnens önskan måste tas på allvar. Och om det är mer tid hos mig som krävs för att barnen ska må bra så kan vi testa det under en period.

Han måste svälja sin stolthet i detta, tro mig.. han släppper inte sin gard så lätt. Men detta är fruktansvärt!! Idag föll min minsta i mitt knä och grät, sa att han vill inte bo hos pappa, vill inte... jag älskar inte han!! Jag grät jag med... mitt hjärta går i bitar. Fruktansvärt dåligt mår jag av detta.
  • ljuvliga

Hej, nu va det ett tag sen du skrev. Hur har det gått för dig och dina barn? 

Svar på tråden Barnen vill vara med hos mig, vad gör jag?