Såg en katt - Jag tror den frös - Olagligt att ta in den?
Hej!
Jag kan tänka mig att denna fråga har nog dykt upp tidigare.
Ingen hade nog gillat om en främling tog ens utekatt i sin egna bostad. Men, det handlar ju trots allt om en levande djur som kanske fryser. Jag såg en katt som halft springandes emot mig och gosade medan bakbenen skakade. Det såg ut som om den frös och ville komma in någonstans.
Jag frågade en äldre dam komma ut ifrån sin bostad om det skulle vara hennes katt. Hon sa att det inte var hennes och att katten försökte ta sig in i hennes hem.
Så antagligen försökte katten komma in i värmen. Jag försökte kolla på halsbandet om det stod något telefonnummer, men jag kunde inte se någonting sådant.
Jag ville verkligen ta in den men hade ingen som helst aning om hur jag skulle ta reda på ägaren. Jag visste inte heller om det var olagligt så jag struntade i den handlingen och gick iväg med dålig samvete. På grund av att det handlande om en levande djur ändå.
Detta hände någonstans igår på förmiddagen någonstans och jag har inte riktigt kunnat släppa detta.
Är det inte som en självklarhet att faktiskt sätta någon kontaktuppgifter i ett halsband för en utekatt?
Katter försvinner ju i princip hela tiden och då kan det ju vara bra om det stod någonting på halsbandet.