• Anzil

Såg en katt - Jag tror den frös - Olagligt att ta in den?

Hej!

Jag kan tänka mig att denna fråga har nog dykt upp tidigare.

Ingen hade nog gillat om en främling tog ens utekatt i sin egna bostad. Men, det handlar ju trots allt om en levande djur som kanske fryser. Jag såg en katt som halft springandes emot mig och gosade medan bakbenen skakade. Det såg ut som om den frös och ville komma in någonstans.

Jag frågade en äldre dam komma ut ifrån sin bostad om det skulle vara hennes katt. Hon sa att det inte var hennes och att katten försökte ta sig in i hennes hem.

Så antagligen försökte katten komma in i värmen. Jag försökte kolla på halsbandet om det stod något telefonnummer, men jag kunde inte se någonting sådant.

Jag ville verkligen ta in den men hade ingen som helst aning om hur jag skulle ta reda på ägaren. Jag visste inte heller om det var olagligt så jag struntade i den handlingen och gick iväg med dålig samvete. På grund av att det handlande om en levande djur ändå.

Detta hände någonstans igår på förmiddagen någonstans och jag har inte riktigt kunnat släppa detta.

Är det inte som en självklarhet att faktiskt sätta någon kontaktuppgifter i ett halsband för en utekatt?

Katter försvinner ju i princip hela tiden och då kan det ju vara bra om det stod någonting på halsbandet.

• Svar på tråden Såg en katt - Jag tror den frös - Olagligt att ta in den?
  • Drottningen1970

Har man utekatt som får gå som den vill får man också acceptera att katten kan välja att följa med nån annan hem.

Man kan inte båda äta kakan och ha den kvar. Folk som har utekatt hävdar att katten behöver frihet, då får ägans också acceptera att katten är fri att göra vad den vill.

Jag skulle inte aktivt gå ut och locka in nån annans katt, men ibland kommer de in av sig själva och sover en stund på soffan.

• Dexter dot com

Jag hade absolut tagit in katten, tagit kort på den och lagt ut på sociala medier, ring polis/katthem och anmält den upphittad. Många katter är vilse/hemlösa och lider fruktansvärt utan mat ute i kylan. Har den ett hem kommer ägaren lägga en efterlysning hos polis, på FB mm.

• Noname00

Att benen skakar beor inte på att den fryser, dom gör så när dom sprider sin doft, även svansen brukar skaka.

Anledningen till att den kommer är att den är tam och inte rädd för människor, tag inte med den hem eller ge den mat då finns risken att den stannar kvar.

• Noname00

Att den har halsband tyder på att den inte är hemlös.
    Nummret kan ha fallit bort.
    Sätt dit ett medelande om att du undrar om katten har en ägare och ditt nummer, har du tur så ringer ägaren dig och medelar.

Problemet med tamkattter är att de vill ofta komma in till folk och följa med överallt.

• veganenipyjamas

Vi tar hand om ett par katter medan deras ägare är utomlands. De är utekatter eftersom de kissade överallt när de först kom till vårat hem (de var vana vid att vara ute). Vi har en gammal ladugård där de alltid kan komma in. Där har vi en värmekälla, sovplatser, kattsandlådor, en vattenfontän och de har alltid tillgång till torr mat, samt får våt mat två gånger per dag. Katterna är kastrerade och vaccinerade och får regelbundet fästings- och maskmedel, samt massor med klappar och kärlek från våra barn. De har inga halsband eftersom de fastnat i någon gren med dem tidigare.

En av katterna tycker om att gå på långa promenader och är väldigt sällskaplig. På grund av detta har den flera gånger fångats in av bekymrade människor och förts till ett katthem, varifrån vi sedan hamnar att köra långa vägar och betala för att hämta ut den. Denna katt följer också med mig på promenader. T.ex. i somras när det var varmt brukade den följa med mig, men sedan bli trött och lägga sig ner och flämta på vägen. Många gånger såg jag mig om och upptäckte att någon bekymrad människa lyft upp katten och stod med telefonen i handen beredd att ringa katthem eller veterinär. Jag gick då naturligtvis dit, förklarade situationen och bar hem katten. Min poäng med detta är att katter mycket väl kan ha ett bra hem och tillgång till allt de behöver, trots att de inte är i närheten av sitt hem just då. Kanske katten har ett chip? Det här våra katter.

• Busarew
    veganenipyjamas skrev 2018-12-10 14:18:22 följande:

Vi tar hand om ett par katter medan deras ägare är utomlands. De är utekatter eftersom de kissade överallt när de först kom till vårat hem (de var vana vid att vara ute). Vi har en gammal ladugård där de alltid kan komma in. Där har vi en värmekälla, sovplatser, kattsandlådor, en vattenfontän och de har alltid tillgång till torr mat, samt får våt mat två gånger per dag. Katterna är kastrerade och vaccinerade och får regelbundet fästings- och maskmedel, samt massor med klappar och kärlek från våra barn. De har inga halsband eftersom de fastnat i någon gren med dem tidigare.

En av katterna tycker om att gå på långa promenader och är väldigt sällskaplig. På grund av detta har den flera gånger fångats in av bekymrade människor och förts till ett katthem, varifrån vi sedan hamnar att köra långa vägar och betala för att hämta ut den. Denna katt följer också med mig på promenader. T.ex. i somras när det var varmt brukade den följa med mig, men sedan bli trött och lägga sig ner och flämta på vägen. Många gånger såg jag mig om och upptäckte att någon bekymrad människa lyft upp katten och stod med telefonen i handen beredd att ringa katthem eller veterinär. Jag gick då naturligtvis dit, förklarade situationen och bar hem katten. Min poäng med detta är att katter mycket väl kan ha ett bra hem och tillgång till allt de behöver, trots att de inte är i närheten av sitt hem just då. Kanske katten har ett chip? Det här våra katter.

Håller med. Våran granne hade också en katt som brukade följa med oss på promenader och stanna och vila på vägen. Den blev lite som våran katt eftersom Den ofta följde med oss när vi var ute och även brukade springa in till oss i huset. Den va som en liten hund. Hur mysigt som helst
Svar på tråden Såg en katt - Jag tror den frös - Olagligt att ta in den?