Prickar i brottsregistret - svårare att få jobb?
Har man automatiskt svårare att få jobb om man har prickar i brottsregistret? Mina domar är ganska grova, flera misshandlar.
Har man automatiskt svårare att få jobb om man har prickar i brottsregistret? Mina domar är ganska grova, flera misshandlar.
Troligtvis, ja. Alla arbetsgivare begär inte ut utdrag ur belastningsregistret så det beror så klart på vad man söker för jobb, men frågar dom efter det så lär det ju ha en inverkan. Hur skulle du välja om du hade två med liknande erfarenhet och utbildning och den ena har en massa misshandelsdomar på sig?
Man dömer inte folk hela livet. Man försvinner ur registret efter viss lång tid.
Har du inte fått någon information om det? Inte tänkt på att ta reda på det själv? Det är olika för olika brott. Google is your friend...
Själva domen finns kvar även efter den försvunnit ur belastningsregistret. Allt det sparas på obestämd framtid. Det är däremot många domar per år så man ska ju veta var man ska leta om man är ute efter en speciell person. Den informationen går att hitta om man söker på google.
Själva domen finns kvar även efter den försvunnit ur belastningsregistret. Allt det sparas på obestämd framtid. Det är däremot många domar per år så man ska ju veta var man ska leta om man är ute efter en speciell person. Den informationen går att hitta om man söker på google.
Alltså om man begär ut brottsregistret
Om en potentiell arbetsgivare vill se utdrag ur belastningsregistret tror jag du kommer få svårt att få jobb. Jag skulle i vart fall inte riskera nåt genom att anställa dig om jag kände till dina domar. Det verkar ju inte bara vara en enstaka fyllegrej. Men det är långt ifrån alla arbetsgivare som kräver såna utdrag.