• Äppelcidervinäger

Historiker med social fobi - Med eller utan diagnos?

Hej!

Jag kommer att söka till kandidatprogrammet i Historia på SU inom några månader. Men jag har ett visst problem som kommer tynga mig mycket, och det är att jag har social fobi... 

Är det lönsamt för mig att skaffa en diagnos på det hos en psykolog? Eller ska jag bara dyka upp ändå och låtsas vara vanlig trots att man märker snabbt att så inte är fallet? Hur bör jag göra... Vad kan en diagnos göra för mig i det här fallet??

Under denna utbildning kommer det med jämna mellanrum hållas muntliga examinationer...

/K.  

• Svar på tråden Historiker med social fobi - Med eller utan diagnos?
  • Fillibom

Du kommer vara i mycket gott sällskap på denna utbildning.
    Min erfarenhet är att väldigt många historieintresserade studenter är lite av introverta ensamvargar. Förstår inte vad en diagnos skulle vara till för glädje, muntliga seminarier måste göras i alla fall, men viktigt att tänka på är att man under seminarier sitter (oftast i bänkar i en "ring" som vid ett konferensbord). Man behöver i regel aldrig ställa sig längst fram och prata inför alla.

• Äppelcidervinäger
    Fillibom skrev 2018-12-03 17:24:05 följande:

Du kommer vara i mycket gott sällskap på denna utbildning.
    Min erfarenhet är att väldigt många historieintresserade studenter är lite av introverta ensamvargar. Förstår inte vad en diagnos skulle vara till för glädje, muntliga seminarier måste göras i alla fall, men viktigt att tänka på är att man under seminarier sitter (oftast i bänkar i en "ring" som vid ett konferensbord). Man behöver i regel aldrig ställa sig längst fram och prata inför alla.

Hej Fillibom. Ett stort tack för ditt positiva svar! Vad glad jag vart av att läsa detta, då sa, då verkar det här vara löst! Solig Eller finns det någon annan som vet någonting också? 
Svar på tråden Historiker med social fobi - Med eller utan diagnos?