Hur är det att bo i en enrumslägenhet?? Frågor om att bo i en 1a*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Funderar på att köpa en lägenhet, en enrumslägenhet. Flyttar hemifrån och har bott med familjen(föräldrar/syskon) i en stor lägenhet. Att flytta ihop med någon tjej är inte aktuellt de närmaste 5 åren, så en enrummare känns tillräcklig för mig.
Du som bor eller bott i en 1a, jag har några frågor till dig:
1. Hur är det med ljudnivån från grannar? För jag tänker att en 1a kan ha väggar mot två andra lägenheter samtidigt. På vänstersida väggen av rummet bor familj A och på högersida väggen bor familj B. Kan det inte bli påtagligt med ljud från två lägenheter samtidigt?? Vad är din erfarenhet????
2. Tröttnade du efter ett tag på din lägenhet, med tanke på att den bara har ett rum? Kände du att din uppfattning om lägenheten ändrades med tiden? Att det började kännas klaustrofobiskt?
3. Om man har ekonomisk möjlighet att köpa en 2a, tycker du då att det är bättre att göra det från första början?
4. En fråga om det här med bostadsrätt. Om jag köper en lägenhet och för nycklarna överlämnade av de tidigare lägenhetsinnehavarna. Kan jag då räkna med att bostadsbolaget(HSB, Poseidon, AB familjebostäder osv) inte har några nycklar till lägenheten? För jag vill inte att någon från det bolag jag köper lägenheten hos ska ha nycklar till min lägenhet? Om de tidigare lägenhetsägarna låtit bolaget inneha kopior av lägenhetsnycklarna, kan jag då begära att få dessa nycklar, med motivering att jag inte vill att någon annan än jag ska ha nycklar till lägenheten?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-02 15:05
Såg att jag råkade placera tråden i fel fack.. Den skulle stå i (familjehem) och inte familjerätt, beklagar detta..