• David Strand

iPhone nackdelar

Tänkte avreagera mig på min iPhone SE genom att lägga upp min lista på irritationsmoment. Främst jämför jag med min gamla Motorola Moto E som var bättre på de flesta sätt men börjar bli gammal. Finns tyvärr inte många telefoner i litet format särskilt inte med 2 SIM. Fick iPhone genom jobbet..

(A) Går ej vrida skärm 90gr i inställningar, appstore mm. Då får man f-n ha vassa fingertoppar!

(B) Ingen LED som blinkar om någon ringt/SMS:at (det är skitbra om man som jag lämnar telefonen liggande ibland, Motorola har LED) och kan ej få lagom nivå på låst skärm: Antingen syns inget eller också kan andra läsa mina meddelanden, och måste ända in i meddelande/email för att släcka highlight längst ner. Och är ändå dålig ersättn för LED

(C) Ibland startar mening med gemen och ibland saknas punkt i Googles tgbord, iaf för whatsapp bildtext samt whatsapp om ej gboard, och tror för meddelanden?

(D) Länk i gmail går end öppna i safari o google.

(E) Om vill dela bild med 2 personer whatsapp bökigt: Om vill bläddra tappar den alla val..

(F) Bra utgående ljud vid samtal endast om inom nån cm fr mik.

(G) Kan ej se wifi-kanaler för att Apple blockerat såna möjligheter (funkar m Android)

(H) Adblock svårt. Pris app?

(I) Ser ej vad skriver i bl a gmail när vrider (hamnar utanför bild).

(K) Om man skickar sms så syns ej telenumret man skickat till efteråt

(L) Om ringer genom att klicka på tfnnr i mail så hamnar numret ej i historiken

(M) med gboard kan man ej minimera tgbord o då ibland rent av 100% omöjligt se vad man skriver (tror t ex Trustpilot)

(N) Plingar TVÅ gånger per meddelande med nån minut emellan o ingen LED (lärde mig senare att stänga av pling nr 2..)

(O) Om tar tfn 1-2dm fr ansiktet vid samtal så tänds display och om snabbt tar tillbaks den så släcks den inte fort nog så en gång (pga måste hålla så nära kinden för bra ljud), så kom jag åt mute + visa tgbord m kinden!

(P) mkt okänslig nära kant och i hörn t ex måste man vässa lillfingern och göra om några ggr om vill byta riktning i appen Västtrafik el starta tfnsamtal Whatsapp med den man chattar med, och nästan helt omöjligt när man i Swish vill lägga till en ny favorit bland befintliga nr (inringat "+" i höger kant), funkade till slut när trycker aggressivt (och upprepat).

(Q) Vill slippa ny ios update men mkt envis nov 2017 (fixar bara fel i föreg update som jag är ointr av) och fastän jag svarat nej så kommer sen anmodan mata in lösenord med finstilt text att om jag gör det så uppdateras den i natt, som jag i hastigheten trodde var en av de vanliga kraven på kod, lurigt och irriterande

(R) Överföra bilder; Får ej kopiera dit via USB; gmail måste spara en i taget (hittar sen ej, kan ej styra var sparas, finns i sjön ty årtal, men kanske jag som letade fel); appen "air transfer" ok men ej smidig.

(S) Om i tfnkö kan man ej släcka displayen med knappen upptill så att man kan stoppa den i fickan. Men den blir svart av sig själv efter en minut (iaf om rört nedre knappen). Ibland kan ju tfnkö vara i timmar, man måste ju kunna flytta på sej!

(T) Om skriver lång mening och vill ändra mitt i den är det extremt svårt att klicka så att man hamnar ens i närheten av där man vill (och nån svarta ikoner poppar upp).

(U) App lock med pwd/touchID e d: Det inbyggda tycks endast funka för apples appar, och 3:e parts funkar för jailbreakade; hittar ingen för obreakad tfn men om finns är den nog ej gratis, som hos android.

(V) Foton: Upplösn o filstorlek är automatisk, filstorlek varierar en faktor 10, o ofta 5MB. Dumt dels om man skulle vilja maximera kvalitén, dels om man har ont om plats

(W) Whatsapp går ej minimera tgbord oavsett tgbord så blir bara liten textruta dvs om håller på skriva en flerradig text kan jag bara se den i en liten ruta <20% av skärmen

(X) Kan ej se vilket av min väns 2 mobilnr som använts för sms (o samtal länge sen så kan ej kolla dem men syns ej f ö vilket nummer som senast ringts på)

(Y) 4 uppdateringar av os på 2 månader dec-jan och irriterande påminnelser fastän jag inte har nytta av dem - för iOs har väl inga virus? Android kommer ny version ett par ggr/år och utan att irritera.

(Z) Hopplöst flytta markören jfrt m Moto, jag lyckas inte utan tvingas radera hela o börja om, kommer du markering "Markera..."

(AA) Ständiga iOS-update som ej kan väljas bort utan att stoppa alla uppdteringar - jfr Android som inte ens frågar. Och inte som Windows där man kan arbeta vidare, utan tfn blockeras direkt o nog 10-15min. Och om disablar autom uppd får man rött i apple store ofta pga alla andra updates, iaf fick jag det, men inställningar ser ut som att jag inte borde få det utan dessa borde uppdateras autom ännu; provade noga 2ggr inst för att slippa autom uppdat av ios (i enlighet med forumtrådar) men efter några veckor påminner den igen,

(AB) När jag missat samtal räcker det inte att klicka på luren längst ner jag måste även klicka på klocksymbolen, men den röda pluppen försvinner först en sekund efter jag gått ur denna meny..

(AC) Många updates.

(AD) Tvingades plötsligt mata in pwd för kontot för apple-ID, iCloud, iTunes & app store mkt envist och jag var tvungen gå hem o leta upp det.

(AE) Trots att jag svarat nej för länge sen så frågar den igen nån månad senare, tror det var ang att ha dubbla verifieringsmetoder nånstans.

(AF) Whatsapp brukar man kunna vrida 90gr men ibland bugg så att vägrar vrida sig, endast att starta om tfn hjälper då, ej att "starta om" Whatsapp (inget kan väl startas om i iPhone) el se på allm val för 90gr vridn, hänt mer än en g.

(AG) Ibland måste man starta om den, vilket kräver att man först stänger sen startar. Vid avstängning vill den gärna låtsas att det går snabbt eftersom det blir svart efter en sekund men det tar 11-15 sekunder innan den verkligen stängt så man kan starta igen. Löjligt att försöka låtsas se ut som att det går snabbt, blir ju bara störande.

(AH) Plötsigt får jag ett meddelane att det finns "Photos Memories" för senaste 3 månaderna... När jag klickar på den börjar menlös musik spela och den visar automatiskt ett bildspel av bilder som inte är bilder jag vill se och ofta illa kombinerade. Naturligtvis vill jag permanent disabla detta elände men läser att det är omöjligt (!!!!) och att f-nskapet analyserar varje bild med 11 miljarder (!) beräkningar plus artificiell intelligens, och att allt detta belastar min processor och mitt batteri. Bildspelet den skapat kallar den "Bästa från 3 månader" och är mest bilder på min sambo men en hopplös blandning av orelaterade saker som krukväxter och möbler och mina bilder på en dåligt fungerande P-automat, och den panorerar och zoomar så att endast bakhuvudet eller halva människor visas, t ex på en bild med min samo och hennes barn visar den bara min sambo långsamt panorerande tills halva barnet syns sen slut. Jag raderade minnet...

(AI) < 2 dagar senare finns ett nytt "minne" nu för senaste året.. Och fanfar igen..

(AJ) När jag använder "Anteckningar" växlar den då & då över till annat tangentbord än det jag vill ha (googles)

(AK) Zoom m 3 fingar svårt, Android smartare m trippelklick.

• Svar på tråden iPhone nackdelar
  • Fia 28

Dedär va så jäkla långt så orkar inte kommentera allt.

Men iaf så är det inte så konstigt om du har problem med gmail eftersom apple inte prioriterar det då det hör mer till android.

Om du har problem med att placera markören på rätt ställ så kan du testa hålla in mellanslag så blir hela tangentbordet till en touchpad (kom i nyaste ios).

Man ser visst vilket av flera nummer eller email som en person skickar/ringer från. Svårt att förklara utan bilder, du måste googla.

Att whatsapp buggar ibland efter uppdateringar är känt o har egentligen inte nåt med telefonen att göra.

Stänger du aldrig ner några appar? Det kan i så fall vara orsaken till flera av dina problem...

• Fia 28

Zoom med 3 fingrar?? Man zoomar med 2 fingrar eller dubbelklick.

• Mom2be262

Har samma problem (orkade inte heller läsa hela). Hur ställer man in en ny ringsignal? (En köpt låt, ej de vanliga standard)

Svar på tråden iPhone nackdelar