Fråga om FK/SGI/FP/Sjukpenning LÅNGT
Hej!
Chansar och ser om någon här kanske kan hjälpa mig lite..
Jag har sedan min tös 1 årsdag skyddat min SGI med att ta ut 5 fp-dagar per vecka. Jag har lagt in dagarna i efterhand (alltså, i december ansöker jag för november dagarna) eftersom min man ibland är föräldraledig och det är från vecka till vecka vilken dag han kan vara ledig från jobbet och därför kan jag inte i förväg veta dagarna. Inga konstigheter för få så långt. Men! Nu har jag varit sjuk i 5 dagar och ska således lägga in detta. Då jag inte sökt föräldrapenning ännu för denna period så har jag inga dagar med fp att "ta bort" för att ersätta med sjukpenning. Hoppas ni är med mig på hur jag menar. Så nu när jag ansöker om fp, så ansöker jag om veckan innan, hoppar över sjukveckan, för att sedan ansöka om fp ytterligare två veckor. Men, idag ringde jag kundtjänst på sjukpenning och handläggaren där sa att jag troligtvis kommer få avslag och 0 i SGI, eftersom jag inte ansöker om föräldrapenning i förväg, och de kan då inte veta att jag tänkt söka föräldrapenning för de dagarna då jag varit sjuk.
Så nu är min fråga, om min SGI då blir noll, vilket det verkar som, tyvärr, så har jag hört att min föräldrapenning inte påverkas innan barnet är 2 år, dvs. att SGI för fp inte sänks förrän hon är 2? Stämmer detta?
/Caroline