Anonym (Vansinne) skrev 2018-11-28 13:06:52 följande:
Håller med dig. Är barnen hemma på dagarna eller har ni lyckats hitta en vanlig hederlig förskola som inte är uppslukad av internet? Jag funderar på att låta min dotter gå hos en dagmamma som jag känner som också är emot missbruk av internet av barn. Internet och strålning gör mer skada än nytta. Förskolepersonalen borde anstränga sig mer och sjuga och leka med barnen och istället för att spela spel på internet så borde dom spela vanliga spel och leka lekar utomhus som man alltid gjort innan Internet började missbrukas någonstans i mitten på 2000 talet.
Jag är hemmaförälder på heltid (mao ingen förskola alls).
Tycker inte att förskolan ska hålla med plattor, datorer osv. Vad som jag noterat i artiklar och andra debattforum är att det är ytterst få förskolepersonal som arbetar pedagogiskt med ett klart syfte när det gäller tekniken. Så när det är så få som kan få ut pedagogiken ur tekniken då ska det inte användas. Men att ta in tekniken för att ersätta annan har jag lite svårt att ta in då en bandspelare har bättre ljud om det är musik det handlar om och film är väl något man kan se på hemma?
Ser så otroligt många små barn i vagnålder som får en telefon i handen för att underhållas när de är ute istället för att föräldrarna pratar och underhåller barnen.
Så jag kan inte tänka mig annat än att dessa barn även sitter hemma och kör något spel, pedagogiskt eller inte är sak samma.
Någon som läste artikeln härom veckan där det stod om mängd i % som vid två års ålder höll på dagligen med plattor? Vid tre års ålder hade mängden ökat och det var skrämmande många barn. Kommer inte ihåg vart jag läste det eller de exakta siffrorna.
Jag är inte emot tekniken, inte på något sätt. Mina barn kommer få sig en varsin platta så småningom. De kommer att lära sig allt och lite till med dem.
Men just nu (och fram tills idag) har jag inga belägg som styrker att det är bättre att lära sig genom en skärm istället för fysiskt.
Det ena utesluts för det andra, för det är vad Jag tror på.
Jag tycker det är bättre att rita med riktiga pennor eller spela memory med riktiga brickor som far över bordet och få vinna/förlora mot en annan fysisk spelare. Lärande appar med färger, former, matte osv allt det där lär jag mina barn ändå och har minst lika kul.
Men som sagt snart är det förskoleklass och då får de varsin platta och kanske att det finns något där för dem som lockar. Vi vår se.