• Duefigli

Ipad och youtube på förskolan

På vårt barns förskola står nästan alltid en iPad på. Har nu kollat av när vi lämnar och hämtar i två veckor och paddan har varit på nästan varje gång. Det är framför allt barnsånger som rullar från Youtube, men barnen står alltså samlade och kollar på skärmen tillsammans. Ibland sitter en pedagog bredvid dem, ibland är den på i ett rum tillsammans med lite discolampor så att de barnens om vill lyssna/titta kan gå dit.

Jag är egentligen inte motståndare till tekniken i sig men känner att den verkar används som en snabb genväg till barnpassning. Vad hände med att sjunga tillsammans med barnen? Önskar att de ville leka peklekarna osv, istället för att bara kolla på dem på paddan.  

Hur ser det ut på era förskolor och vad kan man förvänta sig när det kommer till användningen av plattorna?

Hade det varit nån gång ibland hade jag inte reagerat, men nu är det verkligen varje dag.

• Svar på tråden Ipad och youtube på förskolan
  • Anonym (Vansinne)

Jag är så glad att jag gick på förskola på 90 talet innan man började missbruka internet, innan man använde mobiltelefoner och innan det fanns telefoner med internet i . Tänk vilken strålning dagens småbarn utsätts för

• MissMagnolia

Kände samma på vår tidigare förskola, plattan på jämnt, youtube.

Eller SVT play på dator.

Tex klämdagar eller vissa sommarveckor när det var lite barn trodde jag att de skulle hitta på roliga saker som utflykt, pyssla, baka.. ibland var det kanske 6 barn och 2 vuxna liksom. Men nej, de satt nästan jämnt inne och såg på barnprogram då när jag hämtade. Så tråkigt att inte passa på.

• Anonym (mian)

De använder youtube när de sjunger och när de gör yoga. De hjälper barnen att kolla upp svaren på frågor de har eller att undersöka något de är intresserade av. De större barnen får göra små filmer och projekt som de sedan tittar på tillsammans och de har haft två vanliga filmvisningar under hösten.
    Jag har sett barn som är hängiga leka med iPaden medan de väntar på att en förälder ska hämta dem, och en liten kille som hade en hemsk inskolning och behövde lite extra krut för att bli distraherad, satt ibland och tittade.
    Jag tycker att personalen gör ett väldigt bra jobb med att ge barnen en bra balans.

• Anonym (Vansinne)
    MissMagnolia skrev 2018-11-28 12:12:04 följande:

Eller SVT play på dator.

Tex klämdagar eller vissa sommarveckor när det var lite barn trodde jag att de skulle hitta på roliga saker som utflykt, pyssla, baka.. ibland var det kanske 6 barn och 2 vuxna liksom. Men nej, de satt nästan jämnt inne och såg på barnprogram då när jag hämtade. Så tråkigt att inte passa på.

Det va mycket bättre förr. Jag ska hitta en förskola till min dotter som inte har något med internet att göra och som är som en förskola va förr. Tyvärr kanske det blir svårt att hitta. En sak är iallafall säker att dagens barn kommer bli både internetmissbrukare , skadade av strålning, överviktiga och antisociala. Det är inte nyttigt för barn att t.ex lyssna på sånger från en ipad.
  • Anonym (Vansinne)
    MissMagnolia skrev 2018-11-28 12:12:04 följande:

Eller SVT play på dator.

Det va mycket bättre förr. Jag ska hitta en förskola till min dotter som inte har något med internet att göra och som är som en förskola va förr. Tyvärr kanske det blir svårt att hitta. En sak är iallafall säker att dagens barn kommer bli både internetmissbrukare , skadade av strålning, överviktiga och antisociala. Det är inte nyttigt för barn att t.ex lyssna på sånger från en ipad.
  • Anonym (Bk)

Vår förskola använder den som en av flera aktiviteter. Man tar fram den då och då och visar film, vid mysstunder, t ex sent på fredagen eller för de barn som inte sover middag. Den används i pedagogiken vid olika projekt och att ta bilder med men inte som en barnpassning för att personalen ska få en paus. Då hade jag också reagerat.

• Fru Ve
    Anonym (Vansinne) skrev 2018-11-28 12:24:55 följande:

Varför är inte det nyttigt? Är det fel om de skulle sätta på sånger på en skiva också? Jag tycker det är ok med iPad på förskolan om det är vissa stunder den är framme. Bara aktiviteter varieras och det även ingår annan lek och utevistelse.
  • Anonym (A)

På förskolan jag praktiserade på fanns en kölista där de barn som ville använda iPaden fick sätta upp sitt namn och de fick sedan i tur och ordning spela spel - max 10 minuter per barn och max 1 gång per dag. Då och då kunde det göras undantag om det var väldigt få barn som satt upp sig på listan - då kunde barnen som ville få spela max två omgångar var den dagen.

Om du inte tycker sättet de använder iPaden på är lämpligt så ta upp det med personalen då, antingen privat eller på föräldramöte. Det kan vara fler än du som känner så också men inte vågar ta upp det.

• Anonym (Vansinne)
    Fru Ve skrev 2018-11-28 12:28:41 följande:

Varför är inte det nyttigt? Är det fel om de skulle sätta på sånger på en skiva också? Jag tycker det är ok med iPad på förskolan om det är vissa stunder den är framme. Bara aktiviteter varieras och det även ingår annan lek och utevistelse.

Ipad sänder ut en massa skadlig strålning som inte är bra för barnens små hjärnor, dessutom behöver barnen social stimulans av att en vuxen sitter och sjunger för dom
  • Anonym (Mamma)

Det är olika på olika ställen så byt förskola. Min dotter går på språkförskolan och har sett en gång när jag hämtat att de tittat på film på storteve. Tror inte ens de har en ipad. En gång fick min dotter också spela på en pedagogs telefon. Men det är verkligen undantag.

Hittar henne ibland lekande med något, ibland ute och ibland i famnen på en pedagog när jag kommer och hämtar.

De har lässtund med högläsning (böcker) för de som inte sover och dessutom en språklektion de flesta dagar.

• Anonym (Läroplanen)

Att lära sig teknik ingår väl i läroplanen numera, så förskolorna måste väl använda teknik (Ipad och dylikt) i sin verksamhet. Sen låter det ju som att just er skola missbrukar det och använder det på fel sätt. På vår förskola googlade filmer på riktiga djur som de läst om i sagor, använder för att fota på utflykt osv. Det har hänt någon enstaka gång att de sett på 'bing' bara för att, iaf vid hämtning. Jag förstår användandet med Ipad men tv tycker jag är helt onödigt då de flesta barn har tillräckligt med skärmtid hemma.

• MissMagnolia

Ja, jag har inget emot att de använder de pedagogiskt ibland, eller spelar musik. men det måste finnas balans.

Det är så mycket skärmar sen ändå, leken är Också viktig.

Till vansinnig:

Vill man ha helt utan skärmar kanske Waldorf är ett alternativ, Montessori också kanske? Inte helt säker där.

Ur och skur?

• legomum

Jag är så glad för att jag inte har mina barn på förskolan.

Vi har medvetet valt att inte låta barnen leka med mobilerna eller sitta med en platta.
    Vi har medvetet gått in för att vara närvarande och finnas på ett helt annat sätt än vad som sker när man sträcker barnen en mobil på tex bussen.

Tekniken kommer de lära sig men vi har ingen brådska att lära dem det förrän de börjar i förskoleklassen.

Av alla pedagogiska och roliga appar som finns så slår det inte fysiskt interaktion med andra.

Psykisk ohälsa ökar enormt bland barn och ungdomar och min personliga  åsikt är att när man stänger in sig i mediavärlden som många ungdomar idag gör så bidrar det mer än vad man tror.

Det är kul teknik och jag fattar att man blir efter och inte hänger med om man inte är i sin spartphone 24/7 men utvecklingen som finns i Kina skrämmer livet ur mig (där alla personer ger varandra omdömen som påverkar om du får vård, rätt skola, lån till boende osv PRECIS SOM I FILMEN)
    Men nu blev det ot, sorry.

• Mia86a
    MissMagnolia skrev 2018-11-28 12:41:38 följande:

Ja, jag har inget emot att de använder de pedagogiskt ibland, eller spelar musik. men det måste finnas balans.

Det är så mycket skärmar sen ändå, leken är Också viktig.

Till vansinnig:

Vill man ha helt utan skärmar kanske Waldorf är ett alternativ, Montessori också kanske? Inte helt säker där.

Ur och skur?

Montessori är inte utan skärmar, kanske förvisso finns någon, men min dotter går på montessoriförskols och de använder iPad emellanåt. Men som du sa, Waldorf kanske?
  • Anonym (Vansinne)
    legomum skrev 2018-11-28 12:55:33 följande:

Jag är så glad för att jag inte har mina barn på förskolan.

Vi har medvetet valt att inte låta barnen leka med mobilerna eller sitta med en platta.

Vi har medvetet gått in för att vara närvarande och finnas på ett helt annat sätt än vad som sker när man sträcker barnen en mobil på tex bussen.

Tekniken kommer de lära sig men vi har ingen brådska att lära dem det förrän de börjar i förskoleklassen.

Av alla pedagogiska och roliga appar som finns så slår det inte fysiskt interaktion med andra.

Psykisk ohälsa ökar enormt bland barn och ungdomar och min personliga  åsikt är att när man stänger in sig i mediavärlden som många ungdomar idag gör så bidrar det mer än vad man tror.

Det är kul teknik och jag fattar att man blir efter och inte hänger med om man inte är i sin spartphone 24/7 men utvecklingen som finns i Kina skrämmer livet ur mig (där alla personer ger varandra omdömen som påverkar om du får vård, rätt skola, lån till boende osv PRECIS SOM I FILMEN)

Men nu blev det ot, sorry.

Håller med dig. Är barnen hemma på dagarna eller har ni lyckats hitta en vanlig hederlig förskola som inte är uppslukad av internet? Jag funderar på att låta min dotter gå hos en dagmamma som jag känner som också är emot missbruk av internet av barn. Internet och strålning gör mer skada än nytta. Förskolepersonalen borde anstränga sig mer och sjuga och leka med barnen och istället för att spela spel på internet så borde dom spela vanliga spel och leka lekar utomhus som man alltid gjort innan Internet började missbrukas någonstans i mitten på 2000 talet.
  • Anonym (Nån)

På mina barns förskola sätter de ofta på paddan eller en film efter mellis om det är väldigt stökigt i gruppen. Då får de titta en stund tills stämningen är lugnare och de kan gå ut eller sätta igång med andra aktiviter beroende på vädret. 

När jag hämtade vid tre trodde jag att de tittade mycket men när jag pratat med pedagogerna så förstod jag hur de gör och varför. Ofta är det så tycker jag. När jag frågar varför de gör på ett visst sätt så har de en bra tanke bakom.

Jag har full förståelse för att det kan vara svårt att samla en stor grupp med eftermiddagströtta och stökiga barn och 20 min en halvtimmes tittande för att komma ner i varv är inte skadligt. Nu när jag hämtar närmre fyra så har jag aldrig sett en padda eller film igång. Antingen är de ute eller sitter och pysslar med något vid den tiden. 

Om du hämtar vid en viss tid varje dag så kan det vara samma på er förskola.

• legomum
    Anonym (Vansinne) skrev 2018-11-28 13:06:52 följande:
    Håller med dig. Är barnen hemma på dagarna eller har ni lyckats hitta en vanlig hederlig förskola som inte är uppslukad av internet? Jag funderar på att låta min dotter gå hos en dagmamma som jag känner som också är emot missbruk av internet av barn. Internet och strålning gör mer skada än nytta. Förskolepersonalen borde anstränga sig mer och sjuga och leka med barnen och istället för att spela spel på internet så borde dom spela vanliga spel och leka lekar utomhus som man alltid gjort innan Internet började missbrukas någonstans i mitten på 2000 talet.
    Jag är hemmaförälder på heltid (mao ingen förskola alls).

Tycker inte att förskolan ska hålla med plattor, datorer osv. Vad som jag noterat i artiklar och andra debattforum är att det är ytterst få förskolepersonal som arbetar pedagogiskt med ett klart syfte när det gäller tekniken. Så när det är så få som kan få ut pedagogiken ur tekniken då ska det inte användas. Men att ta in tekniken för att ersätta annan har jag lite svårt att ta in då en bandspelare har bättre ljud om det är musik det handlar om och film är väl något man kan se på hemma?

Ser så otroligt många små barn i vagnålder som får en telefon i handen för att underhållas när de är ute istället för att föräldrarna pratar och underhåller barnen.
    Så jag kan inte tänka mig annat än att dessa barn även sitter hemma och kör något spel, pedagogiskt eller inte är sak samma.

Någon som läste artikeln härom veckan där det stod om mängd i % som vid två års ålder höll på dagligen med plattor? Vid tre års ålder hade mängden ökat och det var skrämmande många barn. Kommer inte ihåg vart jag läste det eller de exakta siffrorna.

Jag är inte emot tekniken, inte på något sätt. Mina barn kommer få sig en varsin platta så småningom. De kommer att lära sig allt och lite till med dem.
    Men just nu (och fram tills idag) har jag inga belägg som styrker att det är bättre att lära sig genom en skärm istället för fysiskt.
    Det ena utesluts för det andra, för det är vad Jag tror på.
    Jag tycker det är bättre att rita med riktiga pennor eller spela memory med riktiga brickor som far över bordet och få vinna/förlora mot en annan fysisk spelare. Lärande appar med färger, former, matte osv allt det där lär jag mina barn ändå och har minst lika kul.
    Men som sagt snart är det förskoleklass och då får de varsin platta och kanske att det finns något där för dem som lockar. Vi vår se.
  • Bleha

Jag jobbar som förskollärare och det är tyvärr relativt vanligt! Vilket är tråkigt! Kan använda plattan för att lyssna på musik men då vänder jag bort den så att det inte finns något att titta på. Då kan det bli dans istället för passivt tittande. 

Tyvärr är det ibland väldigt krävande i förskolan med ibland 14 eller fler barn på två pedagoger(ibland måste den ena pedagogen gå iväg som för att lämna mellanmålsvagnen och då är du själv med 14 barn), då kan nödlösningar behövas i en rörig grupp om inte någon ska komma till skada, du hinner helt enkelt inte med och då skulle jag inte klaga på någon som använde plattan så. Man gör det man behöver. 

• Bleha
    Anonym (Vansinne) skrev 2018-11-28 13:06:52 följande:
    Fast förr hade man inte heller lika många barn per pedagog. Med för många barn går det inte att få lugn och ro. Du kan inte tvinga alla barn att sitta och du kan inte leda en samling samtidigt som du byter blöja och hindrar barn från att slåss. Det är mycket som behövs göras och det är många barn. Det behövs mer resurser i förskolan. 
  • legomum
    Bleha skrev 2018-11-28 20:25:57 följande:

Jag jobbar som förskollärare och det är tyvärr relativt vanligt! Vilket är tråkigt! Kan använda plattan för att lyssna på musik men då vänder jag bort den så att det inte finns något att titta på. Då kan det bli dans istället för passivt tittande. 

Tyvärr är det ibland väldigt krävande i förskolan med ibland 14 eller fler barn på två pedagoger(ibland måste den ena pedagogen gå iväg som för att lämna mellanmålsvagnen och då är du själv med 14 barn), då kan nödlösningar behövas i en rörig grupp om inte någon ska komma till skada, du hinner helt enkelt inte med och då skulle jag inte klaga på någon som använde plattan så. Man gör det man behöver. 

Men en pedagog på 14 barn i åldrarna 1-5 är ju inte klokt. Tom anmälningsbart.

Varför säger du inte ifrån och hur kan föräldrarna acceptera det?

Vad säger lärarförbundet?

Och så ifrågasätter folk mig varför jag inte har mina barn på förskolan.
Svar på tråden Ipad och youtube på förskolan