Hur lagar man en god gräddsås?
Kallas det ens gräddsås? Den där goda brunaktiga såsen man brukar ha till köttbullar? Hur gör man en hemlagad god sån?
Kallas det ens gräddsås? Den där goda brunaktiga såsen man brukar ha till köttbullar? Hur gör man en hemlagad god sån?
Kalvfond, lite vatten, grädde, soja, svartvinbärsgelé, maizena redning
Späder ut fonden enligt vad som anges på flaskan, kokar upp. Tillsätter soja, grädde och gelen. Smakar av och sänker värmen. Reder med maizena till lagom konsistens
Antar att det går lika bra med stekskyn från vegetariska bullar som jag brukar göra. Misstänkte att det var soya i också. Hur mycket soya ungefär om man räknar med 3 dl grädde?Vegetarisk fond måste ju gå lika bra? Hur mycket soya ungefär? Måste man lägga i svartvinbärsgelé eller kan man göra utan det?
Bara kreativiteten sätter gränsen
Brukar ha i huvudet att försöka balansera syra/sötma och salt/kryddor, lite beroende på vad man har för tillbehör.
Steksky är en bra bas, om man inte bränt den vid stekningen vill säga...
Funkar också att utgå från fond/buljong som alternativ.
Sedan mixar jag lite:
Syra: Vinäger, balsamvinäger, tomatpuré, gelé, lingon, äpple, ketchup,...
Sötma: Socker, farinsocker, frukt, ketchup,...
Salt: Soja, buljong, salt,...
Kryddor: Paprika, örtkryddor, timjan, enbär,...
Ibland blir det bra - ibland mindre bra - men lika blir det aldrig
Bara kreativiteten sätter gränsen
Brukar ha i huvudet att försöka balansera syra/sötma och salt/kryddor, lite beroende på vad man har för tillbehör.
Steksky är en bra bas, om man inte bränt den vid stekningen vill säga...
Funkar också att utgå från fond/buljong som alternativ.
Sedan mixar jag lite:
Syra: Vinäger, balsamvinäger, tomatpuré, gelé, lingon, äpple, ketchup,...
Sötma: Socker, farinsocker, frukt, ketchup,...
Salt: Soja, buljong, salt,...
Kryddor: Paprika, örtkryddor, timjan, enbär,...
Ibland blir det bra - ibland mindre bra - men lika blir det aldrig
Rekommenderar verkligen svampbuljong!! Åhh vattnas i munnen bara jag tänker på det. Tror jag brukar ha typ två msk men smaka av! Kör ingen gelé själv (och havregrädde istället för "riktig", men den blir ändå supergod.
Antar att det går lika bra med stekskyn från vegetariska bullar som jag brukar göra. Misstänkte att det var soya i också. Hur mycket soya ungefär om man räknar med 3 dl grädde?Vegetarisk fond måste ju gå lika bra? Hur mycket soya ungefär? Måste man lägga i svartvinbärsgelé eller kan man göra utan det?
Många bra råd i tråden! Jag vill tillägga att en skvätt konjak i såsen sällan gör den sämre.
Den till köttbullar känns sällan som gräddsås.
Oftast gör man en roux, för sen späda med fond, grädde och alkohol av något slag(gärna lite smakrik).
Sen har folk alltid nått de skickar i också, som tex gele och andra små tips.
Det är mycket grädde i en gräddsås, brunsåsen har oftast rätt lite.
Den till köttbullar känns sällan som gräddsås.
Oftast gör man en roux, för sen späda med fond, grädde och alkohol av något slag(gärna lite smakrik).
Sen har folk alltid nått de skickar i också, som tex gele och andra små tips.
Det är mycket grädde i en gräddsås, brunsåsen har oftast rätt lite.
Gillade det mer gräddigt innan, men på senare år så gäller ~15% av vätskan är grädde.
Då blir aldrig såsen så tung som en gräddsås kan vara.
Men gör även gräddsås till stek typ stek, men även kalvbullar med lingon och pressgurka, så den är inte övergiven.
Slå grädde i pannan (med bullarna i..... fast vegetariska kan ha risk att koka sönder), i med en skvätt soja, några varv peppar, en tsk messmör (eller ljus sirap eller honung) kanske lite fond om det är snålt med sky, rör lite med stekspaden och lägg på ett lock. Vakta så det inte kokar över......
Om du vill du få lite restaurangkänsla på din gräddsås;
Gullök
smör
Äkta vispgrädde ca 40% (gärna mycket som får reduceras till lämplig mängd, tjocklek på såsen)
Kalvfond
Soya
Worcestershire sauce
Svartvinbärsgele
honung
salt
nymald peppar
färska örter