• Tihi

Hur lagar man en god gräddsås?

Kallas det ens gräddsås? Den där goda brunaktiga såsen man brukar ha till köttbullar? Hur gör man en hemlagad god sån?

• Svar på tråden Hur lagar man en god gräddsås?
  • PH76
    Tihi skrev 2018-11-26 22:19:24 följande:

Kallas det ens gräddsås? Den där goda brunaktiga såsen man brukar ha till köttbullar? Hur gör man en hemlagad god sån?

Du gör den utav stekskyn som blir över efter att du stekt alla köttbullarna (plus lite soya, mjöl och grädde/mjölk).

• Fjäril kär

Kalvfond, lite vatten, grädde, soja, svartvinbärsgelé, maizena redning

Späder ut fonden enligt vad som anges på flaskan, kokar upp. Tillsätter soja, grädde och gelen. Smakar av och sänker värmen. Reder med maizena till lagom konsistens

• Tihi
    PH76 skrev 2018-11-26 22:23:45 följande:
    Du gör den utav stekskyn som blir över efter att du stekt alla köttbullarna (plus lite soya, mjöl och grädde/mjölk).

Antar att det går lika bra med stekskyn från vegetariska bullar som jag brukar göra. Misstänkte att det var soya i också. Hur mycket soya ungefär om man räknar med 3 dl grädde?
    Fjäril kär skrev 2018-11-26 22:25:35 följande:
    Kalvfond, lite vatten, grädde, soja, svartvinbärsgelé, maizena redning

Späder ut fonden enligt vad som anges på flaskan, kokar upp. Tillsätter soja, grädde och gelen. Smakar av och sänker värmen. Reder med maizena till lagom konsistens
    Vegetarisk fond måste ju gå lika bra? Hur mycket soya ungefär? Måste man lägga i svartvinbärsgelé eller kan man göra utan det?

• Fjäril kär
    Tihi skrev 2018-11-26 22:29:40 följande:

Antar att det går lika bra med stekskyn från vegetariska bullar som jag brukar göra. Misstänkte att det var soya i också. Hur mycket soya ungefär om man räknar med 3 dl grädde?Vegetarisk fond måste ju gå lika bra? Hur mycket soya ungefär? Måste man lägga i svartvinbärsgelé eller kan man göra utan det?

Det är kombinationen soja/gele som ger den klassiska smaken. Hur mycket av vardera är upp till dig och hur du tycker att det smakar.
  • BossHoss
    Tihi skrev 2018-11-26 22:19:24 följande:

Steksky, grädde och kryddor av olika slag

det räcker
  • amia01

Bara kreativiteten sätter gränsen

Brukar ha i huvudet att försöka balansera syra/sötma och salt/kryddor, lite beroende på vad man har för tillbehör.

Steksky är en bra bas, om man inte bränt den vid stekningen vill säga...
    Funkar också att utgå från fond/buljong som alternativ.

Sedan mixar jag lite:
    Syra: Vinäger, balsamvinäger, tomatpuré, gelé, lingon, äpple, ketchup,...
    Sötma: Socker, farinsocker, frukt, ketchup,...
    Salt: Soja, buljong, salt,...
    Kryddor: Paprika, örtkryddor, timjan, enbär,...

Ibland blir det bra - ibland mindre bra - men lika blir det aldrig

• amia01

Bara kreativiteten sätter gränsen

Brukar ha i huvudet att försöka balansera syra/sötma och salt/kryddor, lite beroende på vad man har för tillbehör.

Steksky är en bra bas, om man inte bränt den vid stekningen vill säga...
    Funkar också att utgå från fond/buljong som alternativ.

Sedan mixar jag lite:
    Syra: Vinäger, balsamvinäger, tomatpuré, gelé, lingon, äpple, ketchup,...
    Sötma: Socker, farinsocker, frukt, ketchup,...
    Salt: Soja, buljong, salt,...
    Kryddor: Paprika, örtkryddor, timjan, enbär,...

Ibland blir det bra - ibland mindre bra - men lika blir det aldrig

• Ignoramus

Rekommenderar verkligen svampbuljong!! Åhh vattnas i munnen bara jag tänker på det. Tror jag brukar ha typ två msk men smaka av! Kör ingen gelé själv (och havregrädde istället för "riktig", men den blir ändå supergod.

Tihi skrev 2018-11-26 22:29:40 följande:

Antar att det går lika bra med stekskyn från vegetariska bullar som jag brukar göra. Misstänkte att det var soya i också. Hur mycket soya ungefär om man räknar med 3 dl grädde?Vegetarisk fond måste ju gå lika bra? Hur mycket soya ungefär? Måste man lägga i svartvinbärsgelé eller kan man göra utan det?

• Palestrina

Många bra råd i tråden! Jag vill tillägga att en skvätt konjak i såsen sällan gör den sämre.

• klyban

Den till köttbullar känns sällan som gräddsås.
    Oftast gör man en roux, för sen späda med fond, grädde och alkohol av något slag(gärna lite smakrik).
    Sen har folk alltid nått de skickar i också, som tex gele och andra små tips.
    Det är mycket grädde i en gräddsås, brunsåsen har oftast rätt lite.

hur många meter var det?
  • amia01
    klyban skrev 2018-11-28 06:35:04 följande:

Den till köttbullar känns sällan som gräddsås.
    Oftast gör man en roux, för sen späda med fond, grädde och alkohol av något slag(gärna lite smakrik).
    Sen har folk alltid nått de skickar i också, som tex gele och andra små tips.
    Det är mycket grädde i en gräddsås, brunsåsen har oftast rätt lite.

Självklart skillnad på "gräddsås" och "brunsås".
    Själv föredrar jag dock gräddsås till mina köttbullar
  • klyban
    amia01 skrev 2018-11-29 10:56:33 följande:
    Självklart skillnad på "gräddsås" och "brunsås".
    Själv föredrar jag dock gräddsås till mina köttbullar smile1.gif

Gillade det mer gräddigt innan, men på senare år så gäller ~15% av vätskan är grädde.
    Då blir aldrig såsen så tung som en gräddsås kan vara.
    Men gör även gräddsås till stek typ stek, men även kalvbullar med lingon och pressgurka, så den är inte övergiven.

hur många meter var det?
  • Aniiee

Slå grädde i pannan (med bullarna i..... fast vegetariska kan ha risk att koka sönder), i med en skvätt soja, några varv peppar, en tsk messmör (eller ljus sirap eller honung) kanske lite fond om det är snålt med sky, rör lite med stekspaden och lägg på ett lock. Vakta så det inte kokar över......

I have a growing lack of disgust for you
  • sysop

Om du vill du få lite restaurangkänsla på din gräddsås;

Gullök
    smör
    Äkta vispgrädde ca 40% (gärna mycket som får reduceras till lämplig mängd, tjocklek på såsen)
    Kalvfond
    Soya
    Worcestershire sauce
    Svartvinbärsgele
    honung
    salt
    nymald peppar
    färska örter

Svar på tråden Hur lagar man en god gräddsås?