• Anonym (Hundvän)

Vem får hunden

En av mina väninnor ligger i skilsmässa. De har en gemensam hund och 2 barn. De hade bestämt att allt skulle gå fint till även om han varit otrogen. Men för husfridens skull då de har 2 små barn tillsammans och måste vänta 6 månader på skilsmässan. Nu har de planerat att hunden ska omplaceras och de hade bestämt sig för att en i min väninnas familj skulle ta honom. Men nu började hennes make att strula. Han vill inte att hennes familj ska ha hunden utan han vill hellre att en vän till honom ska ha hunden. När hon kom hem från jobb idag så va hunden borta och alla tillhörigheter. Han menade på att hunden stod på hans namn. Men hunden köptes tillsammans när de va gifta.

Vad har min väninna för rättigheter?

• Svar på tråden Vem får hunden
  • Gizmo

Jisses vilken situation hunden hamnat i.
    Stackars vovve, låt hunden få vara där den har bäst förutsättningar.
    Vem bor bäst, vem har mest tid, etc. 

• Anonym (Milla)

Om han står som ägare tror jag att hon tyvärr bara har rätt till halva hundens ekonomiska värde, som om den vore vilken pryl som helst. Men jag är inte helt säker så jag tycker att hon ska kontakta någon som verkligen kan juridiken kring hundägande.

• Anonym (S)

Jag står på alla våra hundar och vi har gjort klart att även om vi nu är lyckligt gifta så är OM vi skulle skilja oss så är de mina. Tycker vissa saker är viktiga att ha pratat om innan det går dåligt. Men som Milla säger så har hon rätt till halva värdet ekonomiskt.

• Anonym (Anna)

Tycker att mannen beter sig väldigt illa i detta. Tyvärr är det som Milla ovan skrev att den som står skriven som ägare på hunden har rätt att bestämma. Även om man skaffat den gemensamt medan man var gifta.

• Anonym (Hm)

Nja, behöver inte vara så att den som står som ägare har rätt till hunden. Det kan bli att den som har ombesörja hunden får rätten till den. Alltså den som har betalat mat, kläder, hundvakt och lagt mest tid på den. Men det jag surfar på var ett fall där ena partnern villa ha hunden på riktigt. Då ni ändå ska omplacera den så behöver det ju inte vara en sådan stor sak. Gör så att du tar med din man och visar hemmet där hunden skulle fp ha bott. Kanske han ångrar sitt beslut om han anser att hunden skulle få det bättre där än hos sin vän.

Tror för övrigt om att ni var överens om att hunden skulle omplaceras, men inte hos vem. Så att utmåla ägaren som svår är lite konstigt. Eran kommunikation har inte fungerat helt enkelt. Sedan kanske hunden får det jättebra hos hans kompis, kanske har mycket tid och kärlek över till den.. O då vore det ju ganska snällt att låta han få behålla hunden då det är svårt om man är ensam att få tag i en hund mot en familj som vill ta hand om en omplacering hund. Det finns massor med hundar som behöver nytt hem så vill verkligen familjen ha hund så kan dom ju skaffa det.

Men fukt av ägaren att bara forsla bort hunden, men kanske han visste att det skulle vara lönlöst att dra upp en argumentation om det. Nu slapp ni ju iallafall att börja kriga på riktigt med varandra. Förstår heller inte varför man köper sig en hund om man ändå kommer omplacera den en dag.

Vad tycker era barn om att deras kompis försvinner ifrån dom? Varför kan hunden inte vara hos någon av er eller hos båda när ungarna är på andra stället eller följa dom. Det är ändå ett liv det handlar om!

Stackars hund!

Köp inte ett djur om det ska "slängas" när det inte passar längre.

I vart fall, vill du verkligen gå vidare och kan bevisa vem som har lagt ut allt ekonomiskt på hunden så finns djuradvokaterna (tror jag dom heter) går att googla.

Det viktigaste är att hunden får ett kärleksfullt och tryggt hem oavsett var den än befinner sig!

• Anonym (Hundvän)

Nu är det inte mig det handlar om utan min väninna och deras hund. Jag själv kan inte heller förstå hur man kan omplacera sin hund för man separerar.

Min väninnas familjemedlem är hennes farbror som även har varit den som passat hunden när de varit på semestrar och liknande. vilket är flera gånger om året. Hunden är med honom överallt, sover i soffa och i sängen.

Familjen som han har lämnat hunden till är en jägare som kommer använda honom i jakt o han blir bra på det. Vet inte om han kommer bo i hundgård eller om han kommer va en familjemedlem där.

Grejen handlade nog mest om min väninna har några rättigheter. Vad kan hon göra egentligen?

• Dexter dot com
    Anonym (Hundvän) skrev 2018-11-17 23:44:48 följande:

Nu är det inte mig det handlar om utan min väninna och deras hund. Jag själv kan inte heller förstå hur man kan omplacera sin hund för man separerar.

Min väninnas familjemedlem är hennes farbror som även har varit den som passat hunden när de varit på semestrar och liknande. vilket är flera gånger om året. Hunden är med honom överallt, sover i soffa och i sängen.

Familjen som han har lämnat hunden till är en jägare som kommer använda honom i jakt o han blir bra på det. Vet inte om han kommer bo i hundgård eller om han kommer va en familjemedlem där.

Grejen handlade nog mest om min väninna har några rättigheter. Vad kan hon göra egentligen?

Vanligtvis räknas den som står på köpeavtalet som ägare till hunden men kan din väninna bevisa att hon stått för alla kostnader själv dvs inköp, foder, försäkringar, veterinärkostnader mm kan det bedömas annorlunda i rätten. 
  • Vinterankan

Din vän kanske kan kontakta de som fått hunden nu. Det kanske inte har en aning om att hunden redan hade möjlighet till ett nytt hem där den är van att vara. Det är ju möjligt att de tror att hunden skulle kunna hamna hos "vem som helst" och tagit emot den som en god gärning.

Svar på tråden Vem får hunden