• Anonym (Knäckt)

13 åring spårat ur! Erfarnheter?

Min dotter har spårat ur totalt. Har knappt deltagit på skolan sedan början på sexan. Är på skolan men bara för träffa kompisar. Hon passar inga tider, kan sticka och sova borta utan man får tag på henne. Röker och snattar osv. Utredd på BUP för utesluta diagnos. Orkar ej mer, har gjort allt jag kan. Letar henne går på möten med sig skola osv men inget hjälper. Någon som varit med om detta? Vad gör man? Placering, hvb? Hon lyssnar inget på någon vuxen utan gör som hon vill. Kan bli utagerande i vissa situationer. Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden 13 åring spårat ur! Erfarnheter?
  • Anonym (?)

Hon verkar inte må så bra. Vad säger hon när du pratar med henne? Har det hänt henne något som gör att hon blivit så destruktiv? Bup kan ju hjälpa en del så hon får prata om hur hon mår.

Vad anser hon om konsekvenserna som hennes beteende leder till? Att om hon håller på så här nu kan hon inte välja sen vad hon vill gå på gymnasiet?

Har hon vuxna människor i sin omgivning som kan prata med henne som inte är hennes föräldrar. Jag vet att det var guld värt när en släkting bjöd på fika, middag eller spelade biljard med mig när jag hade det tuft i livet. Hittar ni på saker tillsammans utan att prata om problemen, exempelvis bio, gå på restaurang, eller något annat som hon gillar?

Jag tror det är viktigt att ni har en relation utanför alla problem. Sen måste man såklart sätta gränser som vuxen också. Vad får hon för konsekvenser när hon håller på som hon gör? Sätt dig ned tillsammans med henne och bestäm vad hon själv tycker att hon ska få för konsekvens om hon följer husets regler.

Ibland hamnar man snett i livet helt enkelt. Men försök prata om det över en middag eller liknande. Vad hon själv tänker ska hända med framtiden när hon gör som hon gör.

• Anonym (?)

Förresten så tycker jag du ska undvika hvb eller likande. Då kommer hon träffa andra problematiska människor och få för sig ännu mer grejer och kanske kommer i kontakt med droger eller andra självskadande beteenden.

• Anonym (Knäckt)

Hon vill sällan prata hur mycket man än försöker. Finns många runt henne som vill hjälpa men hon är ej mottaglig. Konsekvenser henne funkar ej. Hon rymmer om hon vill. Ta bort tele gör ingen skillnad. Mer än mer problem för mig. Hon åker dit flera gånger för snatteri i butiker. Hon eldade på skolan flera gånger tidigare och fick åka på konsekvensssmtal osv. Men varje dag är hon inblandad i något nytt. Alla andra i familjen är välfungerande och vi gör allt vi kan. Men man liksom bara ser hur hon gräver sig djupare ner för varje dag.

• Anonym (-----)

Jag frågar omgående: Hur ser hemmiljön ut? Är hemmet tryggt för henne? Finns några orosmoment hemma? Har ni tydliga regler med lite frihet i?

Ofta måste man se till det som är närmast för att börja nysta i barnets problem. Känner hon sig utanför i ert "välfungerande" hem? Känner hon att hon inte klarar att nå upp till era krav?

Barn som inte känner en gemenskap hemma söker den nån annanstans. Barn behöver en samvaro och en trygghet. Får de inte den hemma, men hos kompisar som inte är så bra för henne - då kommer hon vara hos kompisarna. 

• Anonym (LVU)

Låter som din dotter verkligen är i farozonen för LVU §3.

Ta omedelbar hjälp av andra vuxna och försök att få henne på rätt spår, risken att det går illa är stor om hon hamnar i samhällsvård. 

• Anonym (?)
    Anonym (Knäckt) skrev 2018-11-16 11:43:31 följande:

Hon vill sällan prata hur mycket man än försöker. Finns många runt henne som vill hjälpa men hon är ej mottaglig. Konsekvenser henne funkar ej. Hon rymmer om hon vill. Ta bort tele gör ingen skillnad. Mer än mer problem för mig. Hon åker dit flera gånger för snatteri i butiker. Hon eldade på skolan flera gånger tidigare och fick åka på konsekvensssmtal osv. Men varje dag är hon inblandad i något nytt. Alla andra i familjen är välfungerande och vi gör allt vi kan. Men man liksom bara ser hur hon gräver sig djupare ner för varje dag.

Varför snattat hon? Känner hon att hon inte har råd med grejerna eller är det kicken hon är ute efter? Kanske det går introducera andra saker som ger en kick, kanske något intresse, göra något spännande.

Det som är bra är väl om folk som vill hjälpa henne inte säger det rakt ut, utan istället säger; "vill du hänga med på bio, jag bjuder!" och sen kanske det dyker upp saker hon funderar på under tiden man gör något.

Som sagt, vad säger hon själv om detta? Har du frågat vad snatteri och eldning ger henne? Vet hon vad en prick i registret ger för konsekvenser i framtiden? Går de grejerna byta ut med något annat? Kanske fara till en coach, psykolog eller liknande?

Går det locka med någon belöning då? Typ om du håller dig undan problem i si och så lång tid så kan vi göra detta istället. Vet att vissa skärpte sig om föråldrade lockade med pengar beroende på vilka betyg de fick.

Hon mår definitivt inte bra. Så hon behöver all trygghet och stöttning som hon kan få.
  • Anonym (mmm)

Vad kom BUP fram till då, hade hon någon diagnos?För det du beskriver med dåligt konsekvenstänk och spontant beteende finns ju inom bland annat ADHD. 

Om de nu anser hon inte har en diagnos, vad tänker de då kan vara orsaken? Du måste fått viss information efter de hade utrett. 

Svar på tråden 13 åring spårat ur! Erfarnheter?