• Kakan32

32 år försöker bli gravid med första barnet

Hej!

Jag och min man har försökt bli gravida i ca fyra månader nu (inte alls så länge jag vet) men börjar redan bli frustrerad. Jag är 32 och han 30. Börjar smått tappa "lusten" att försöka, men vill samtidigt så innerligt bli gravid. Det svåraste jag upplever är att försöka leva som normalt och inte tänka så mycket på det. Men liks förbannat står jag där månad efter månad  och undrar om det "tog" sig eller inte. Sedan funderar man ju på om det kommer fungera överhuvudtaget jag är ju ändå 32 år och inte 23. Dessa tankar är oerhört energikrävande  Solig

Finns det fler av er där ute som är eller har varit i samma sits? Berätta gärna Er historia? Hur gjorde/gör ni för att hålla modet uppe och hur lång tid tog det för Er att bli gravida?

• Svar på tråden 32 år försöker bli gravid med första barnet
  • Längtarefterbarn83

Jag är 35 och vi försöker få till första barnet. Vi har försökt sen i mars och jag känner som du. Jag försöker verkligen att "sluta tänka" på det men det går inte.

Vi kör med ägglossningstest den här månaden, men det har inte visat något än tyvärr. Känner mig stressad och orolig över att det aldrig tar sig. Även fast jag vet att det är normalt att det tar upp till ett år.

Svårt det här, men så skönt att ha hittat till familjeliv så man har någon att bolla alla konstiga känslor med :)

• Kakan32
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-11-12 11:51:30 följande:

Jag är 35 och vi försöker få till första barnet. Vi har försökt sen i mars och jag känner som du. Jag försöker verkligen att "sluta tänka" på det men det går inte.

Vi kör med ägglossningstest den här månaden, men det har inte visat något än tyvärr. Känner mig stressad och orolig över att det aldrig tar sig. Även fast jag vet att det är normalt att det tar upp till ett år.

Svårt det här, men så skönt att ha hittat till familjeliv så man har någon att bolla alla konstiga känslor med :)

Skönt med fler i samma sits och roligt med "sällskap" på resan. Glad Dessa tankar börjar äta upp en. Men som du säger så är det ju normalt med ett år. Vilken tortyr säger jag bara ;) Har precis beställt ägglossningstest nu så får väl se om vi "prickar" lite bättre. 
  • Längtarefterbarn83
    Kakan32 skrev 2018-11-12 11:59:29 följande:

Skönt med fler i samma sits och roligt med "sällskap" på resan.  Dessa tankar börjar äta upp en. Men som du säger så är det ju normalt med ett år. Vilken tortyr säger jag bara ;) Har precis beställt ägglossningstest nu så får väl se om vi "prickar" lite bättre. 

Ja det är verkligen tortyr ;) Håller tummarna att du prickar! Själv visade ägglossningstestet inget idag heller! Ibland känns det hopplöst!

Men det är väl bara mysa på och hoppas att det tar sig ;)
  • Lillamiia

En till som försöker. Slutade med mini piller i augusti och fick min mens en gång en månad senare. Nu har det idag gått 61 dagar sen min senaste mens och den verkar inte vara på gång heller? Jag hade inte förväntat mig att mensen skulle vara så här oregelbunden när jag faktiskt fick ÄL och mens som vanligt med en gång när jag slutade med pillrena.

Inväntar mensen så jag antar att jag inte har så många försök per år som andra med regelbunden mens varje månad.. vill bara ha tillbaka mensen nu annars går det ju verkligen inte ens att bli gravid. Känner som många av er andra lite less även om de bara gått 3 månader sen jag slutade med preventivmedel. Såklart det kan ta tid innan man blir gravid men var så inställd på att allt var tillbaka på regelbundet när jag väl hade haft mens en gång redan sen hjälper det inte att kunder på mitt jobb kommenterar att jag är så smal och minsann passar i alla klädesplagg. Dom menar att dom fött barn och ser ju inte ut som dom gjorde en gång i tiden innan barnafödandet, alltså ser jag ut som jag gör pga att jag inte fött barn och borde va lycklig. Men dom nervärderar mig för att jag är smal...(Har lust att säga till dom om ni bara visste hur mycket jag också vill ha barn) kram på er

• Längtarefterbarn83
    Lillamiia skrev 2018-11-17 21:52:34 följande:

En till som försöker. Slutade med mini piller i augusti och fick min mens en gång en månad senare. Nu har det idag gått 61 dagar sen min senaste mens och den verkar inte vara på gång heller? Jag hade inte förväntat mig att mensen skulle vara så här oregelbunden när jag faktiskt fick ÄL och mens som vanligt med en gång när jag slutade med pillrena.

Inväntar mensen så jag antar att jag inte har så många försök per år som andra med regelbunden mens varje månad.. vill bara ha tillbaka mensen nu annars går det ju verkligen inte ens att bli gravid. Känner som många av er andra lite less även om de bara gått 3 månader sen jag slutade med preventivmedel. Såklart det kan ta tid innan man blir gravid men var så inställd på att allt var tillbaka på regelbundet när jag väl hade haft mens en gång redan sen hjälper det inte att kunder på mitt jobb kommenterar att jag är så smal och minsann passar i alla klädesplagg. Dom menar att dom fött barn och ser ju inte ut som dom gjorde en gång i tiden innan barnafödandet, alltså ser jag ut som jag gör pga att jag inte fött barn och borde va lycklig. Men dom nervärderar mig för att jag är smal...(Har lust att säga till dom om ni bara visste hur mycket jag också vill ha barn) kram på er

Usch jag tycker det är jobbigt och då har jag regelbunden mens. Hoppas att det snart blir ordning på mensen för dig också! <3

Vi har försökt sen i mars förra året och inget... Jag har BIM ca 25 november, men vågar inte hoppas. Samtidigt som jag inte kan sluta tänka på barn :(

Människor är taskiga ibland, fattar inte att folk inte tänker efter innan de pratar. Jag vet att det är svårt, men skit i vad de säger och skriv av dig här!

Stor kram till dig! <3
  • Lillamiia
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-11-17 23:38:59 följande:

Usch jag tycker det är jobbigt och då har jag regelbunden mens. Hoppas att det snart blir ordning på mensen för dig också! <3

Vi har försökt sen i mars förra året och inget... Jag har BIM ca 25 november, men vågar inte hoppas. Samtidigt som jag inte kan sluta tänka på barn :(

Människor är taskiga ibland, fattar inte att folk inte tänker efter innan de pratar. Jag vet att det är svårt, men skit i vad de säger och skriv av dig här!

Stor kram till dig! <3

Tack till dig fina människa som förstår

Jag skulle bli som du skriver less på det hela när ni försökt så länge! Vet inte om jag skulle orka, men du verkar kämpa och det ger oss andra motivation ska bli roligt att följa denna tråden där vi kan prata ut med varandra.

Nå precis man får tänka på annat, jag ör ofta positiv men nu senaste veckan vet jag inte vad det flugit i folk, många är otrevliga och ska kommentera personligt. Hoppas det ger sig!

25:e nov, det är ju ändå nästa helg va? Håller tummarna för dig ÄL testerna du gjorde, hur många och vilka dagar gjorde du dom?
  • Längtarefterbarn83
    Lillamiia skrev 2018-11-17 23:54:50 följande:
    Tack till dig fina människa som förstår

Jag skulle bli som du skriver less på det hela när ni försökt så länge! Vet inte om jag skulle orka, men du verkar kämpa och det ger oss andra motivation ska bli roligt att följa denna tråden där vi kan prata ut med varandra.

Nå precis man får tänka på annat, jag ör ofta positiv men nu senaste veckan vet jag inte vad det flugit i folk, många är otrevliga och ska kommentera personligt. Hoppas det ger sig!

25:e nov, det är ju ändå nästa helg va? Håller tummarna för dig ÄL testerna du gjorde, hur många och vilka dagar gjorde du dom?
    Tack själv!Glad

Jag har testat med clearblue sen dag 11, en gång om dagen fram till dag 21, då fick jag glad gubbe. Jag har inte fått utslag på ägglossningstesterna innan, men tror att jag har slutat testa för tidigt. Sen fick jag höra om en tjej som hade testat positivt på dag 20 så då fortsatte jag att testa Glad

Har BIM den 25/11 som sagt, men räknar med att den kan bli försenad då min ägglossning kom så sent. Så senast den 30:e ska mensen (inte) ha kommit!Glad

Testar du och vilka test använder du?

Stor kram!
  • Lillamiia
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-11-18 09:14:28 följande:

Tack själv!

Jag har testat med clearblue sen dag 11, en gång om dagen fram till dag 21, då fick jag glad gubbe. Jag har inte fått utslag på ägglossningstesterna innan, men tror att jag har slutat testa för tidigt. Sen fick jag höra om en tjej som hade testat positivt på dag 20 så då fortsatte jag att testa 

Har BIM den 25/11 som sagt, men räknar med att den kan bli försenad då min ägglossning kom så sent. Så senast den 30:e ska mensen (inte) ha kommit!

Testar du och vilka test använder du?

Stor kram!

Okej, ja det kan ju komma senare har jag också hört!

Jag köpte apotekets egna först men de blev så dyrt så köpte från testlagret ett storpack. Men nu höll de på att krångla sig för mig så jag vet ju inte om jag haft ÄL ens. Fick utslag på stickan två dagar i rad men de va 17 dagar sen. Nu har tempen dippat rejält sen igår så hoppas mensen är på väg. Vet inte ens om de blev ägglossning? Bara för att de blir pos ÄL test kan ju ägget lika gärna stannat kvar och inte släppt. Annars borde mensen dykt upp nu. Jag har kollat med CB gravid.test sån från tidigast 6 dagar innan mens, visade ju neg. Så gravid är jag inte.

En vecka till får du stå ut då till BiM!
  • Längtarefterbarn83
    Lillamiia skrev 2018-11-18 13:01:15 följande:

Okej, ja det kan ju komma senare har jag också hört!

Jag köpte apotekets egna först men de blev så dyrt så köpte från testlagret ett storpack. Men nu höll de på att krångla sig för mig så jag vet ju inte om jag haft ÄL ens. Fick utslag på stickan två dagar i rad men de va 17 dagar sen. Nu har tempen dippat rejält sen igår så hoppas mensen är på väg. Vet inte ens om de blev ägglossning? Bara för att de blir pos ÄL test kan ju ägget lika gärna stannat kvar och inte släppt. Annars borde mensen dykt upp nu. Jag har kollat med CB gravid.test sån från tidigast 6 dagar innan mens, visade ju neg. Så gravid är jag inte.

En vecka till får du stå ut då till BiM!

Jag har också kört med testlagrets stickor tidigare, men inte fått utslag alls. Så den här månaden är första månaden jag provar med CB.

Ja det är ju det som är tråkigt att ägget inte behöver släppa bara för att man får positivt utslag. Har du gjort gravtest 1 gång eller flera?

Ja en vecka till :)
  • Lillamiia
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-11-18 13:24:28 följande:

Jag har också kört med testlagrets stickor tidigare, men inte fått utslag alls. Så den här månaden är första månaden jag provar med CB.

Ja det är ju det som är tråkigt att ägget inte behöver släppa bara för att man får positivt utslag. Har du gjort gravtest 1 gång eller flera?

Ja en vecka till :)

Okej, ja dom funkar säkert men jag har inte fått någon förhöjd temp sen i september. Så nånting lurt är det. Vad kostar CB?

Jag har gjort ett test varje vecka typ! Vad tror du än så länge? Har du några symptom?
  • Längtarefterbarn83
    Lillamiia skrev 2018-11-18 18:12:25 följande:

Okej, ja dom funkar säkert men jag har inte fått någon förhöjd temp sen i september. Så nånting lurt är det. Vad kostar CB?

Jag har gjort ett test varje vecka typ! Vad tror du än så länge? Har du några symptom?

Ah använder du NC? Vad konstigt att du inte fått förhöjd temperatur alls. Har du tagit något prov på gym för att se om du har haft ägglossning?

CB kostar 185 för 10 stycken. Köpte på Apotea så tror jag gav 165 för 10 där. :)

Jag har haft som mensvärk sen i torsdags, men har inte BIM förrän tidigast 25/11. Men det kan ju vara så ändå, så försöker att inte tänka att det är ett symtom, man blir så besviken när mensen kommer!

Kram!
  • Nani88

Hej! Jag och min man försökte i 3 månader. Efter tre månader började jag med rosenrotextrakt och blev gravid! Jag tog en tablett från första mensdagen fram till ägglossning. Körde med RFSU ägglossningstest.

Nu hoppas att denna graviditet går bra då vi har ett missfall bakom oss!

• Lillamiia
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-11-18 18:27:57 följande:

Ah använder du NC? Vad konstigt att du inte fått förhöjd temperatur alls. Har du tagit något prov på gym för att se om du har haft ägglossning?

CB kostar 185 för 10 stycken. Köpte på Apotea så tror jag gav 165 för 10 där. :)

Jag har haft som mensvärk sen i torsdags, men har inte BIM förrän tidigast 25/11. Men det kan ju vara så ändå, så försöker att inte tänka att det är ett symtom, man blir så besviken när mensen kommer!

Kram!

Ja, eller så tempar jag lite olika tider så vet inte riktigt vad som stämmer. Det funkar inte så bra för mig att vakna tidigt. Ja måste kunna sova så länge jag kan så tempar alltid när jag vaknar oavsett om klockan är 07 eller 09. Hade högre temp nästan en vecka nyss men två dagar gick de ner, idag var den högre igen ... fattar inget haha. Jag får inte hjälp av gyn förrän de gått ett halvår och min mens inte blivit regelbunden ännu.

Jag inväntar med att köpa fler test, känns som pengar i sjön just nu..

Jaha! Men åh vad spännande! de låter ju lovande iaf!
Svar på tråden 32 år försöker bli gravid med första barnet