DanneHade skrev 2019-06-28 23:11:58 följande:
Åk... Inte... Till... Dubai! Åk inte, punkt.
Du stödjer en totalitär slavstat som behandlar kvinnor som andra klassens medborgare, eller rentav som ägodelar.
Blir din fru antastad, eller än värre våldtagen så har du inget lagligt skydd. Inget sätt att få upprättelse på. Det finns till och med exempel på utländska turister som fängslats efter att de anmält våldtäkter.
Ja de har höga torn. Höga torn finns på andra ställen. Ställen du slipper hålla din fru under konstant uppsyn på, välj ett av de ställen istället.
Det där har du ingen stor koll på. Jag har bott i dubai i 6 år och Dubai är ett av världens tryggaste länder och chansen att bli "antastad" är extremt liten, just för att straffen är extremt höga gällande sådant.
Det finns inga "farliga områden" i Dubai, endast sämre klassade områden där arbetare från Indien, Bangladesh och Pakistan bor och lever och de ställen en turist kommer se frun början till slut är lyxhotell, moderna shopping mall och turister är extremt uppassade av människor som arbetar på restauranger och hotell. Det finns ALLT för barn och du får 3 snälla filipino-nannys som tar god hand om ditt barn på hotell och köpcentrum.
Det patrullerar även poliser runt och om man inte följer landets regler vilket kan vara att vara berusad på offentlig plats eller till och med kyssas offentligt, så kan man sätta sig i en riktig dålig situation.
Alla respekterar landets lagar till fullo då man vet konsekvenserna. Frun är det ingen som vågar röra och det kommer inte finnas någon sådan situation då sådant kan hända.
Då är istället Sverige landet där man ska passa på sin fru och vara rädd för att bli våldtagen.
Att turister blivit utsatta för grym och felaktig behandling stämmer, men det är enstaka fall och de fallen har blivit omskrivna i många länder, då det ifrågasatts.
Det finns däremot andra orsaker till att man inte bör stödja Dubais turism. I Förenade arabemiraten har de Sharialag, även fast det såklart inte skyltas med i broschyrerna, och behöver nog knappast förklara det negativa med att spendera sina pengar i ett sådant land som har Sharialagar.
Man ser såklart inte utförda straff som turist, men det existerar under den flashiga ytan. Arbetare från fattiga delar av Asien blir behandlade som djur under slavliknande förhållanden, får knappt betalt och det i en av världens rikaste plats i världen.
Och ja, om du råkar sätta dig i en skit-situation är det knappast säkert du blir rättvist behandlad, just för att du är en "gäst" i detta land. DET var anledningen till att jag valde att lämna Dubai, och inte glassa runt i min flashiga bubbla där jag blir uppassad av människor som blir förtryckta dagligen av regimen som endast vill att man ska se ytan.