Högenergibarn med utbrott
Hej,
Jag är ensamstående med en 19 månaders dotter (har varit sedan hon föddes). Min dotter är ett högenergibarn. Jag har studerat barngrupper i hennes ålder och de är ju rätt energiska - men hon är i en klass helt för sig. Hon är absolut aldrig stilla (inte ens i sömnen) och allt som ska göras måste göras i farten. Utöver detta så har hon ett hiskeligt humör (ingen fas - det har alltid varit så här sedan hon lärde sig gå/springa i vid 13 månader). Hon får upprepade "meltdowns" under en dag. Rubbar man en leksak, tar av sig glasögonen eller på annat sätt gör på något sätt som hon inte gillar (det är väldigt oförutsägbart) så blir hon skitförbannad och slänger sig och saker runt sig. Hon har nyligen (1,5 månad) bytt från dagmamma (där hon hann vara i 1 månad innan dagmamman sa att hon inte pallade) till förskola där hon trivs jättebra. Men beteendet har blivit ännu "värre". Det kräver 100% tankemöda o tålamod att ens få de enklaste saker att funka - blöjbyte, få på kläder, torka snor, kanske få henne att äta något ibland osv. Jag jobbar bara 60% ännu för att hon ska vänja sig sakta så hon är inte där långa dagar. När jag hämtat henne el vi är hemma hela dagen så leder hon mig i rask march runt huset hela dagen i handen för obegripliga lekar som måste gå till på ett visst sätt. Man kan absolut inte laga mat, hänga tvätt, ringa eller ens sitta i 1 minut utan att hon får ett meltdown. När man gör det (för man måste ju) så orsakar hon en strid ström av "minikatastrofer" - inom 1 min kan hon stå på köksbordet, jaga katten, tömma ut kattens mat, slänga ut alla sina skor genom kattluckan, hälla tvål/vatten/ngt annat i sängen, slänga saker i toa, tömma kylens innehåll på golvet, slänga ngn pryl i kras på golvet osv. Eller slå sig för hon springer så fort att hon ränner in i ett skåp eller en vägg. Själv är jag så in i märgen utmattad att jag knappt hinner annat än att röja i orkanens spår - jag hinner liksom aldrig planera hur jag mer långsiktigt ska hantera hennes beteende, innan nästa problem dyker upp. Ska tillägga att hon äter dåligt (sen länge), är mkt svårsövd och verkligen hatar bad/tvätt, tandborstning, kamning, nässpray och att allt detta orsakar små små världskrig. Jag försöker få henne att varva ner men hon är inte intresserad av ngt lungt (musik, bad, massage, böcker osv).
Trött mor som känner sig ganska värdelös