• Dragontattoogirl

Jag har panik! Hjälp!

Jag tog ett graviditets test igår som visade sig posetivt. Vi har haft oskyddat sex sen januari, ändå kommer detta som en stor chock för oss.

Min sambo har panik, " jag trodde inte att det skulle komma så fort, vi skulle ha hunnit med mer"

Vi bor i en lägenhet, en trea på 65 kvadrat.

Han vill ha hus och just nu har vi en Audi tt, som inte är så barnvänlig.

Så vi hade behövt köpa hus och ny bil...

Jag arbetar men har inte fast arbete, och jag pluggar samtidigt.

Vi har inte pengar till kontant insatsningen för hus lån. Jag vill verkligen inte ta abort, jag kommer inte kunna leva med mig själv, och det vet sambon om.

Hur ska jag kunna lugna ner oss?

Sambon jobbar natt, så det blir svårt för sömn..

Och han vill att vi ska kunna "gå ifrån", han är rädd att vi ska på gå varandras nerver.

Hur funkar det för er som bor i lägenhet?

Vilka alternativ finns det för oss om vi skulle vilja köpa hus? Kan man låna för kontant insatsningen, men låg ränta?

Jag vill hitta något posetivt för att lugna ner oss, särskilt sambon. Jag har velat ha barn i flera år, men jag känner inte glädjen som jag ville ha, pga vår panik...

• Svar på tråden Jag har panik! Hjälp!
  • Anonym (Hyra?)

Kan ni inte hyra ett hus? Med bilen kan ni väl köpa begagnat av bra robust modell. Ta inte en massa lån nu bara.

• Anonym (.....)

Ni har ju typ 8-9 månader på er att reda ut arbetssituation och bil, en trea är väl alldeles lagom när man får första barnet :)

• Meriall

Ni började i januari och nu är det november. Det ska ju gå på ett år om man är normalfertil så hur lång tid tänkte ni att det skulle ta...?

"Han vill ha hus så vi behöver hus"...?

Nej det behöver ni inte. En bebis klarar sig bra i en 3a men börja titta på hus ni. Gå ifrån? Ni kan väl gå ut på promenad eller stänga in er i varsitt rum? En bebis stör inte mkt på dagen om han sover ifall hen inte får kolik. Då stör hen oavsett hur man jobbar och sover.

Det funkar jättebra med en bebis i lägenhet...

Annars hyr hus om det är en fix idé hos honom.

• Anonym (Fördelar)

Jag hade valt att se fördelarna, vilka är många.

1) ni älskar varann

2) du jobbar och pluggar (även om anställningen inte är fast så är det ändå en inkomst)

3) din sambo jobbar

4) ni har en trea - det är absolut inte akut att hitta ett boende!

5) ni har en bil som ni kan sälja och köpa en mer barnvänlig bil.

Tankarna blir övermäktiga när man ska ha barn, speciellt när det är oplanerat. Men saker och ting har en tendens till att lösa sig och vad jag kan tycka utifrån din beskrivning så är den inte akut. Man vill häalltof mer och det är bra att man har mål, men jag tror ni två kommer fixa det här.

Om ni behåller barnet så kommer det lösa sig med jobbsituationen för din sambo med. Han kan fortfarande jobba natt. Investera i bra öronproppar så han kan stänga ute ljud när han ska sova på dagarna.

Min storebror har 4 barn i åldrarna 1år-14år och både han och hans fru jobbar vakna nätter. Dom får ihop det jättebra med sömn och rutiner.

Dom bor i en 5a på 105 kvadratmeter och dom är 5 personer.

Så jag kan bara se fördelar för dig och din partner, sen kommer som sagt alltid oroliga tankar fram. Och man måste få vara nervös också, men jag tror på er :)

Svar på tråden Jag har panik! Hjälp!