• cb66

Varför är Halloween okej men inte skolavslutning utanför kyrkan?

Den svenska kulturen och samhället förändras snabbt och vårt egna kulturarv försvinner alltmer. Traditioner försvinner och ersätts med nya.

Det finns en stor debatt om att vi inte längre har skolavslutningar i kyrkan, att våra traditioner förstörs. Nästan ingen går i kyrkan längre men det är ett ändå ett problem.

Det protetseras mot böneutrop från Moskeer.

Det protesters mot att dagis ska bli genusneutralt och att pojkar inte får vara pojkar längre.

Men varför accepterar vi Halloween ? En tradition som handeln införde för att öka försäljningen. Vår svenska allhelgona helg försvinner och ingen kan hålla reda på varför vi tänder ljus i november. Vi fprar knappt påsk längre, inga påskkärringar går runt i området och samlar godis. Nu får man ägg på huset och man undra varför det står en kille utklädd till en ameriaksnk seriefigur utanför dörren i oktober.

Varför kan vi så lätt slänga en tradition mot en annan men är upprörda för skolavslutningen ?

• Svar på tråden Varför är Halloween okej men inte skolavslutning utanför kyrkan?
  • Anonymous31

Halloween firas på fritiden. Där ligger den enkla förklaringen till varför inte lärare/skolan bör ha någon åsikt om huruvida barn firar Halloween. 

Personligen tycker jag att kyrkan som byggnad är väldigt vacker, så endast av denna anledning tycker jag att den lämpar sig för skolavslutningar, såvida de inte är religiösa inslag.

• Aniiee

Fast varken påsk (som den ser ut och orsaken vi firar den) eller allahelgona (ännu mer än påsken) är ju särskilt ursvenska, om vi säger så.

Den som tror att kulturutbyte och förändringar är något nytt fenomen har för kort perspektiv.

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonymous31
    Aniiee skrev 2018-11-06 14:42:55 följande:

Fast varken påsk (som den ser ut och orsaken vi firar den) eller allahelgona (ännu mer än påsken) är ju särskilt ursvenska, om vi säger så.

Den som tror att kulturutbyte och förändringar är något nytt fenomen har för kort perspektiv.

Jag håller med.
  • linani
    cb66 skrev 2018-11-06 10:11:38 följande:

Den svenska kulturen och samhället förändras snabbt och vårt egna kulturarv försvinner alltmer. Traditioner försvinner och ersätts med nya. /../

Vår svenska allhelgona helg försvinner och ingen kan hålla reda på varför vi tänder ljus i november.

Jag arbetar inom Svenska kyrkan och kan informera om att allhelgona inte är på väg att försvinna. Tvärtom så har allhelgonadagen blivit mer och populär. Just nu är det en nästan lika stor kyrkohögtid som advent och jul.

För kyrkogårdarna är det årets absolut mest välbesökta dag, och på vissa kyrkogårdar blir det nästan trafikkaos av alla som vill komma och tända ljus. Även många kyrkor och kapell har öppet och är välbesökta. 

Svenska folket verkar klara av att fira både Halloween och allhelgona utan problem. 
  • cb66
    Aniiee skrev 2018-11-06 14:42:55 följande:

Visst är det så men frågan var varför vi inte blir upprörda när vissa utländska förändringar kommer men inte andra....
  • Aniiee
    cb66 skrev 2018-11-06 15:32:40 följande:
    Visst är det så men frågan var varför vi inte blir upprörda när vissa utländska förändringar kommer men inte andra....
    Hade du levt för 1000 år sedan hade du blivit lika uppförrd över allahelgona som du nu verkar vara över halloween.....
  • cb66
    Aniiee skrev 2018-11-06 15:36:26 följande:
    Hade du levt för 1000 år sedan hade du blivit lika uppförrd över allahelgona som du nu verkar vara över halloween.....
    Jag är inte så upprörd över Halloween. Det är mer det faktum att vissa förändringar accepterar vi utan att blinka medans andra liknande förändringar protesterar vi mot.
  • Tow2Mater

Halloween är mer inkluderande; barnen får klä sig till vad de vill. Få vill väl klä ut sig till bara påskkärringar idag.

Lite skillnad på vad som händer en dag om året mot typ böneutrop som handlar om störningsmoment varje dag året runt, tycker du inte? Skulle Halloween innebära ungar som tigger godis varje kväll vid dörren skulle det nog protesteras mot.

• nernu

Julgranen kommer från tyskland och tomten som vi känner honom från usa. Varför är du inte upprörd över att vi inte har kvar julbocken?

• cb66
    nernu skrev 2018-11-07 07:00:37 följande:

Julgranen kommer från tyskland och tomten som vi känner honom från usa. Varför är du inte upprörd över att vi inte har kvar julbocken?

Jag tror vi kan avsluta diskussionen här, jag är inte upprörd över att vi ändrar oss. Jag undrar varför vi så lätt tar till oss vissa nya traditioner medans vi upprörs över annat.
  • Mrs Moneybags

Jag tror att det är en myt att skolavslutningar inte längre sker i kyrkan. Åtminstone i de skolor som jag har kontakt med. Min sons skola har alltid avslutning i kyrkan, t ex. 

Halloween är inte uttalat religiöst, så många tycker att det är roligare än det som är förknippat med religion. Det är ju lätt att ta till sig godis, maskerad och fest.

Man kan också skylla lite på att USA är tongivande idag när det gäller kultur i allmänhet och då är det också naturligt att den omgivande världen tar in delar av deras kultur bit för bit, liksom språk och annat. Så har det ju alltid varit, de dominerande kulturerna för in sin kultur i andras. 

• Aniiee
    Mrs Moneybags skrev 2018-11-07 13:52:02 följande:

Jag tror att det är en myt att skolavslutningar inte längre sker i kyrkan. Åtminstone i de skolor som jag har kontakt med. Min sons skola har alltid avslutning i kyrkan, t ex. 

Jag tror att dels är det en myt, och motsatsen också är det. Det låter på dessa som klagar på att skolavsluningen inte längre sker i kyrkor att det alltid annars har varit i kyrkor överallt i hela sverige alltid sedan folkskolan infördes tills för kanske 10 år sedan. Men det är ju inte heller sant.
Svar på tråden Varför är Halloween okej men inte skolavslutning utanför kyrkan?