• Madddiis

Tidiga tecken på grav långt innan mensen?

Hej! 
    Jag har varit lite fundersam nu i flera dagar ända sen sambon sa "såhär ont i tuttarna brukar du inte ha dom är ju som ballonger"..
    Jag har i ungefär en veckas tid haft väldigt ömma tuttar, spända och "tunga" liksom.. Mina tuttar brukar inte bli så för än en vecka som tidigast innan jag ska ha mens och om min mens kommer i tid vilket den brukar så ska jag ha den 9/11 alltså om 7 dagar nu.. Andra tecken jag även har är:

Yrsel, nästan så jag svimmade idag så fick lov att sätta mig
    Ett väldans humör, höll på att börja grina nyss när jag va ut med hunden och han inte lyssnade..
    Lite mensvärk har börjar komma nu men inte mycket
    Väldigt trött hela tiden än fast jag sovit länge
    Känner mig febrig och varm till och från och jag är jämt frussen av mig..

Så tjejer, hjälp mig nu.. Jag tog ett gravtest igår och det va negativt med det är ju så långt kvar till mensen, vad tror ni?
    Har försökt sedan april att bli gravid, började äta folsyra och rosenrot förra månaden för att kanske öka chansen lite..
    Jag har liksom inte tänkt alls på det här att ja haft såhär ont för jag trodde det va för jag skulle ha mens men icke den va så långt fram.
    Är det jag som hoppas för mycket eller tror ni det kan vara tidiga gravtecken?
    Hur kände ni er innan ni plussade?

• Svar på tråden Tidiga tecken på grav långt innan mensen?
  • Madddiis

Uppsvälld mage kan jag tillägga med att jag har, ser ut som en liten gravid kula redan så uppsvälld är jag..

• Anonym (Cecilia)

7 dagar före beräknad mens är dock i tidigaste laget både för positivt test och graviditetssymptom.

Det är graviditetshormoner som ger graviditetssymptom, och är hormonnivån så pass hög att de ger symptom så ger de i regel också positivt utslag på graviditetstest...

Vänta någon vecka och testa igen!

• Anonym (Nja)

Om du haft symtom i en vecka och ska ha mens om en vecka så har du känt symtom sedan ägglossning. Efter ägglossning ska ägget befruktas, vilken kan ta ett par dagar, sen ska ägget fästa i livmodern inom en vecka och därefter dröjer det i normalfallet ca en vecka innan hormonnivåerna når en kännbar nivå. Allt detta kan inte ha skett vid samma tidpunkt som ägglossningen.

Det är helt omöjligt att det du känner är graviditetssymtom, men det innebär ju inte att du inte är gravid. Du kanske skulle ha mens tidigare än du tänkt? Håller tummarna för dig

• Madddiis

Ja det är en vecka sedan jag hade ägglossning därför jag tycker det är så skumt för såhär ont brukar jag aldrig få i tuttarna och inte så tidigt innan mens, så enda förklaringen är att min mens kommer komma typ nu då eller att jag haft mer ont i tuttarna nu än vad jag någonsin haft, men man hoppas ju lite ändå än fast det är i stort sett omöjligt :D

• Anonym (Tidiga tecken)

Jag hade liknande. För ett tagsen kände jag mig väldigt yr och konstig, liksom svartnade nästan för ögonen, hade även svullna bröst. har väldigt oregelbunden mens så har aldrig riktigt koll på när den ska komma, men misstänkte att detta va nåt annat än ?innan mens symptom?, så tog ett grav test men de visade negativt. En vecka senare var jag inte lika yr men de drog konstigt nere i magen på nåt sätt, tog gravtest igen som då visade positivt, är i vecka 9 nu:)

• SmulanochKexet

Hej, 
    denna text kom jag över via google:

Ett graviditetstest kan faktiskt i vissa fall visa ett positivt resultat så tidigt som 6 dagar efter att du haft din ägglossning ? dvs. om ägget har blivit befruktat och du blir gravid. Men det kan också gå flera veckor efter ägglossningen tills du kan se en utförd test med ett positivt resultat. 

Taget från hemsidan 
    www.billiga-tester.se/nyheter/graviditetstest-positivt-efter-agglossning

Så visst är det möjligt att plussa 1 vecka efter ägglossning! Igår var jag inne på en annan sida och läste, mellan 3-10 dagar tar det för ägget att fästa sig. Så ifall det fäste sig på dag 3-4 för dig så kan du redan nu känna symptom :) 

Jag har själv känt symptom i ca 2 dagar, just nu är jag på ÄL+7, alltså BIM -7. Försöker att inte känna efter så mycket, vi är inne på vårt femte år för att bli gravida. Men denna gång känns det väldigt annorlunda, på ett bra sätt :)

• Jag är bara jag
    SmulanochKexet skrev 2018-11-03 11:11:50 följande:
    Hej, 

Ett graviditetstest kan faktiskt i vissa fall visa ett positivt resultat så tidigt som 6 dagar efter att du haft din ägglossning dvs. om ägget har blivit befruktat och du blir gravid. Men det kan också gå flera veckor efter ägglossningen tills du kan se en utförd test med ett positivt resultat. 

Taget från hemsidan www.billiga-tester.se/nyheter/graviditetstest...

Så visst är det möjligt att plussa 1 vecka efter ägglossning! Igår var jag inne på en annan sida och läste, mellan 3-10 dagar tar det för ägget att fästa sig. Så ifall det fäste sig på dag 3-4 för dig så kan du redan nu känna symptom :) 

Jag har själv känt symptom i ca 2 dagar, just nu är jag på ÄL+7, alltså BIM -7. Försöker att inte känna efter så mycket, vi är inne på vårt femte år för att bli gravida. Men denna gång känns det väldigt annorlunda, på ett bra sätt :)
    Embryot kan som absolut tidigast fästa 5 dagar efter äl så de där uppgifterna stämmer inte. Har gjort 15 IVFer så det vet jag. Embryot måste bli en blastocyst innan det kan fästa och det tar 5 dagar. Det fäster senast 7 dagar efter äl också enligt läkare jag träffat. Experter på ämnet.
  • Anonym (Också gjort IVFer)
    Jag är bara jag skrev 2018-11-03 16:42:13 följande:

Embryot kan som absolut tidigast fästa 5 dagar efter äl så de där uppgifterna stämmer inte. Har gjort 15 IVFer så det vet jag. Embryot måste bli en blastocyst innan det kan fästa och det tar 5 dagar. Det fäster senast 7 dagar efter äl också enligt läkare jag träffat. Experter på ämnet.

Jag har gjort ivfer också. Fick information om att det kan fästa på dag 3 av läkare, expert läkare inom området alltså. En gång när vi gjorde ivf så fick vi tillbaka ett 3 dagars, som läkaren själv sa var en blastocyst. Så hur blir det då?
  • Jag är bara jag
    Anonym (Också gjort IVFer) skrev 2018-11-03 20:03:22 följande:
    Jag har gjort ivfer också. Fick information om att det kan fästa på dag 3 av läkare, expert läkare inom området alltså. En gång när vi gjorde ivf så fick vi tillbaka ett 3 dagars, som läkaren själv sa var en blastocyst. Så hur blir det då?
    Kan omöjligt stämma. Satt in 15 blastisar vid 8 tillfällen- alla odlade 5 dagar.
  • SmulanochKexet
    Jag är bara jag skrev 2018-11-03 16:42:13 följande:

Hm, det var skumt. Varför går en hemsida ut med sådan information då?

Jag vet faktiskt inte, jag har mest googlat fram olika sidor. Vi har gjort 2 ivfer och första gången fick vi tillbaka ett 5 dagars embryo. Andra gången blev inga av de fyra äggen befruktade, eller ja, de överlevde inte till dagen efter :(

Jag är bara jag;

Då kan ju jag omöjligt ha känt av graviditetssymptom de senaste två dagarna? Enbart inbillning? Hade ägglossningsdag för 1 vecka sedan, tror jag iaf. Min cykel pendlar mellan 30-33 dagar.
  • Madddiis
    Anonym (Tidiga tecken) skrev 2018-11-02 23:39:33 följande:

Jag hade liknande. För ett tagsen kände jag mig väldigt yr och konstig, liksom svartnade nästan för ögonen, hade även svullna bröst. har väldigt oregelbunden mens så har aldrig riktigt koll på när den ska komma, men misstänkte att detta va nåt annat än ?innan mens symptom?, så tog ett grav test men de visade negativt. En vecka senare var jag inte lika yr men de drog konstigt nere i magen på nåt sätt, tog gravtest igen som då visade positivt, är i vecka 9 nu:)

Ömma brösten har börja avta lite nu inte lika mycket idag som dom varit resten av veckan tycker det känns konstigt om dom avtar ju närmare mensen jag kommer? Men har aldrig varit såhär öm och fått såhär mycket större bröst förut efter ägglossning eller före mensen, ca 5 dagar innan mensen kan jag bli lite öm men nu har det varit så pass att det spänt när jag haft bh på mig. Roligt att höra att någon haft samma ungefär och varit gravid Skrattande
    Är ju så många dagar kvar till bim för mig med nu, är på -6 nu och känt lite mensvärk idag plus att jag blir mätt mycket fortare och ätit väldigt mycket mindre idag för jag har inge sug, plus att jag fortfarande ser små gravid ut för magen är så pass uppsvälld.. hm ja är väl bara vänta antar jag :/
    Och grattis till dig!!Skrattande
  • Madddiis
    SmulanochKexet skrev 2018-11-03 11:11:50 följande:

Hej, 

Ett graviditetstest kan faktiskt i vissa fall visa ett positivt resultat så tidigt som 6 dagar efter att du haft din ägglossning ? dvs. om ägget har blivit befruktat och du blir gravid. Men det kan också gå flera veckor efter ägglossningen tills du kan se en utförd test med ett positivt resultat. 

Taget från hemsidan www.billiga-tester.se/nyheter/graviditetstest-positivt-efter-agglossning

Jag har läst runt lite och sett att folk plussat i -8 så det verkar vara väldigt olika för alla och många som känner gravtecken tidigt, tänker nu om jag är skengravid fast då borde jag väl ha tänkt på det själv från början inte att sambon påpekade hur mycket större tuttarna blivit och att jag har mycket mer ömma bröst nu än vad jag brukar Tungan ute För det va då jag började tänka på om jag kanske blivit gravid..
  • Anonym (C)

Jag har precis plussat nu för drygt en timme sen! Kunde se en linje redan i eftermiddags men den försvann efter ett tag och jag kunde dessutom inte avgöra om den var färgad eller inte, men nu fick jag ett svagt men tydligt plus! Satte in en blastocyst i onsdags så är på motsvarande äl+8 idag. Symtom jag haft är ömma bröst, svettig på natten och lite tung/konstig känsla i livmoderområdet till och från. Har även av haft två små blödningar, det var väldigt väldigt lite och brunaktigt. Har varit gravid flera gånger innan och symtomen har varierat en del från gång till gång. Kraftig mensvärksliknande smärta, mycket vattniga/mjölkiga flytningar, blöt av svett om nätterna, nidblödning, illamående (och nära att kräkas ett par gånger), sugen på viss mat, ömt i mitten av brösten, ömma bröst, insomnia, finnar, blödande tandkött. En av gångerna kände jag i stort sett inte av några symtom alls.

• Madddiis
    Anonym (C) skrev 2018-11-03 23:40:23 följande:

Jag har precis plussat nu för drygt en timme sen! Kunde se en linje redan i eftermiddags men den försvann efter ett tag och jag kunde dessutom inte avgöra om den var färgad eller inte, men nu fick jag ett svagt men tydligt plus! Satte in en blastocyst i onsdags så är på motsvarande äl+8 idag. Symtom jag haft är ömma bröst, svettig på natten och lite tung/konstig känsla i livmoderområdet till och från. Har även av haft två små blödningar, det var väldigt väldigt lite och brunaktigt. Har varit gravid flera gånger innan och symtomen har varierat en del från gång till gång. Kraftig mensvärksliknande smärta, mycket vattniga/mjölkiga flytningar, blöt av svett om nätterna, nidblödning, illamående (och nära att kräkas ett par gånger), sugen på viss mat, ömt i mitten av brösten, ömma bröst, insomnia, finnar, blödande tandkött. En av gångerna kände jag i stort sett inte av några symtom alls.

Åh vad kul grattis!!! Vad änvände du för gravtest då när du kan se så tidigt?:)
  • Anonym (C)
    Madddiis skrev 2018-11-04 00:59:42 följande:

Åh vad kul grattis!!! Vad änvände du för gravtest då när du kan se så tidigt?:)

Tack så mycket! Jag använde RFSU?s vanliga stickor ?testa ofta? så det var 8-pack, men det finns likadana i 2-pack också.
Svar på tråden Tidiga tecken på grav långt innan mensen?