• smörblomman123

14 månaders bebis sen i utvecklingen!

Jag födde mitt andra barn, en dotter i augusti-17. Hon var planterad och efterlängtad men graviditeten var otroligt jobbig, spydde varje dag konstant från dag 1 tills hon kommit. Hon kom 3 dagar innan BF. En normal förlossning som tog knappt 1 timme. En vecka efter förlossningen fick jag reda på att jag hade blodbrist, järnbrist och folatbrist och fick genomgå massvis med undersökningar, dom hittade ingeting utan trodde det var för jag inte fick behålla någonting på 9 månader. Det var en otrolig jobbig tid i mitt liv. När dottern var 3-4 månader märkte jag att hon hade dålig ögonkontakt, inte följde saker med blicken och kollade ovanför ögonen, vid pannan. Hon har även sen födseln rosslat massor. Så där och då började utredningen. Vi går hos en neurolog efter några månader gjorde ett ultraljud på hjärnan -normal. Sedan massvis med blodprover där det visade sig att hon hade b12 brist och fick en spruta för det. Vi fick även tid till ögon där det visade sig att hon var närsynt och hade brytningsfel, hon skelar även ytterst lite på ena ögat. Hon fick sina glasögon för 2 månader sedan. Vi märktes även under tiden att hon är sen motoriskt. Hon lärde sig och sitta någon vecka efter sin 1 årsdag. Går ytterst lite vid soffan. Kryper inte, går inte med stöd knappt, pratar inte, inget finmotorik och nerulogen ser inget på muskelna och inget nerulogiskt. Sjukgymnasten ser inte heller något knasigt. Vi genomförde även en MR röntgen på hjärna för någon vecka sen som också var normal. Är det någon som varit med om samma? Har någon barn varit såhär sen? Skulle bli tacksam över allt svar som finns ??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-31 22:01
    Hon har även förkylningsastma och stora polyper vi har spray för.

• Svar på tråden 14 månaders bebis sen i utvecklingen!
  • Anonym (..)

Jag tycker inte att ni ska tänka på vad hon kan o inte kan, utan mer njuta av barnet o ha kul,

Och ja alla barn utvecklas olika ovasett vad!

Lek lekar som hjälper barnet med utveckling, på de sättet blir de roligt samtidigt som man går framåt,

En bekant la ner så mycke tid på att hitta fel istället för att ha kul med barnet och ja de visa sig att de va inte nåt fel med barnet! Så sluta leta o sluta tänkt på fel och framför allt sluta kolla va andra kan och börja ha kul med barnet!

• Misslittlegirl

Hej.

Jag har en tös på 19 månader som också är väldigt sen av sig.
    Hon lärde sig sitta vid 8.5-9 månader.
    Krypa vid 14 månader.
    Gå längs möbler och med lärogåvagn vid 15 månader.
    Men där har det stannat av. Hon vill inte släppa taget och gå själv.
    Är dock med och förstår allt vi säger och gör. Pekar ut kroppsdelar, pekar på det hon vill osv.
    Pratar lite, säger typ titta, baba osv. Sen pratar hon på sitt eget språk.

Var till barnmottagningen i tisdags för en första bedömning och dom kunde inte några fel vid första besöket. Läkaren tyckte att hon hade bra fin motorik, Dock sen grov motorik.

• Misslittlegirl

Hej.

Jag har en tös på 19 månader som också är väldigt sen av sig.
    Hon lärde sig sitta vid 8.5-9 månader.
    Krypa vid 14 månader.
    Gå längs möbler och med lärogåvagn vid 15 månader.
    Men där har det stannat av. Hon vill inte släppa taget och gå själv.
    Är dock med och förstår allt vi säger och gör. Pekar ut kroppsdelar, pekar på det hon vill osv.
    Pratar lite, säger typ titta, baba osv. Sen pratar hon på sitt eget språk.

Var till barnmottagningen i tisdags för en första bedömning och dom kunde inte några fel vid första besöket. Läkaren tyckte att hon hade bra fin motorik, Dock sen grov motorik.

• Anonym (Järn?)

Har ni fått hennes järnvärden testade?

Det kan nog ibland glömmas bort men järnet för spädbarn har en otroligt viktig roll i deras neurologiska utveckling och forskning visar att barn med järnbrist kan bli nersatfa på många olika sätt. För små bebisar kommer det nödvändiga järnet från en intern depå som de fått av mamman. Eftersom de flesta mammor i iländerna är välnärda föds barnen oftast med en ok järndepå och anemi är ovanligt. Men om man jämför med uländerna så är anemi hos bebisar mycket vanligare, även om det inte är säkerställt varför så är det troligtvis för att mammorna har sämre förutsättningar fysiskt.

Be dem kolla ferritinin nivåerna om det inte redan gjorts

Svar på tråden 14 månaders bebis sen i utvecklingen!