• Tihi

Veganmat till tonåring

Får en tonåring på besök som är vegan men har ingen aning om vad jag kan göra för middag och frukost till henne. Jag behöver lite förslag på något som går hem hos de flesta.

• Svar på tråden Veganmat till tonåring
  • No Logo

Det finns många veganska yoghurtsubstitut som kan serveras till frukost tillsammans med müsli. Bröd med vegansk ost, marmelad, tartex, avokado, hoummus. Havregrynsgröt, äppelmos och havremjölk. Frukt. Smoothie på frysta bananer, frukt, bär och ev nån vegomjölk. Bananpannkakor, overnight oats. Te, kaffe, juice, varm choklad gjord på hasselnötsmjölk.

Till middag tacos på sojafärs eller pulled oats, bönor, grönsaker, salsa, vegoost, Oatlys Fraiche.

Falafel, vegolasagne med linser, thaigryta med tzay och kokosmjölk.Vegetariska vårrullar.

Vegansk glassar lättillgänglig nuförtiden, men det medta i dessertvin kan du laga med ersättningsrodukter för grädde, smör etc.

Indisk mat har mängder med goda veganska recept.

www.ica.se/recept/vegan/indisk/

Istället för mjölkprodukter

www.vegomagasinet.se/ersattningsguide/

• annabellelee

Middag hade jag nog kört någon gryta baserad på krossade tomater(typ ratatouille) eller kokosmjölk (thailändskt med tofu eller blomkål).

• Tihi

Vilka bra förslag.

Det måste vara ekologiskt också annars äter hon inte men jag letar efter någon vegansk yoghurt med musli till frukost. Bröd lär jag ha hemma som vanligt och hon kan lägga på avokado eller grönsaker på det och så får jag hitta vegansk ost. Havregrynsgröt finns också och så köper jag hem extra frukt. Duger det inte så får hon svälta.

Tacos kan funka till middag eftersom att man kan plocka vad som helst i det. Måste kolla vad quorn innehåller och bröden. Det duger inte om det inte är veganskt och ekologiskt nämligen. Gryta låter gott men är inte min starka sida att laga. Tur att jag bara behöver göra en middag och en frukost för det är svårt att laga veganskt när man inte är van. Tyst 

• nnnnnnnn
    Tihi skrev 2018-10-30 20:21:32 följande:
    Vilka bra förslag.

Det måste vara ekologiskt också annars äter hon inte men jag letar efter någon vegansk yoghurt med musli till frukost. Bröd lär jag ha hemma som vanligt och hon kan lägga på avokado eller grönsaker på det och så får jag hitta vegansk ost. Havregrynsgröt finns också och så köper jag hem extra frukt. Duger det inte så får hon svälta. smile5.gif

Tacos kan funka till middag eftersom att man kan plocka vad som helst i det. Måste kolla vad quorn innehåller och bröden. Det duger inte om det inte är veganskt och ekologiskt nämligen. Gryta låter gott men är inte min starka sida att laga. Tur att jag bara behöver göra en middag och en frukost för det är svårt att laga veganskt när man inte är van. Tyst 
    quorn funkar inte , det innehåller äggvita...
    Ska det vara ekologiskt är det nog svårt att hitta halvfabrikat, men kanske:

Tacos: Koka ekologiska röda linser tills de är klara. Tag lagom mycket! Vill du ersätta 500 g köttfärs räcker det säkert med 100 g okokta linser + vatten.
    När de är kokta så steker du på dem med tacokrydda lite snabbt.

creme fraishe - oatly har en variant i svart, rund burk, men den är inte ekologisk... Blir nog svårt att hitta ekologiska ersättningsvaror.

Så kör hellre på med matiga grönsaker som du kan hitta ekologiskt tex avocado, kanske steka champinjoner? Sen det vanliga sortimentet, majs, gurka, tomat osv.
    Lägg till bönor, några olika, kanske kikärtor? Göra hummus eller annan kikärtsröra eller guacamole för att ha något krämigt i?

• Tihi
    nnnnnnnn skrev 2018-10-30 21:59:48 följande:
    quorn funkar inte , det innehåller äggvita...
    Ska det vara ekologiskt är det nog svårt att hitta halvfabrikat, men kanske:

Tacos: Koka ekologiska röda linser tills de är klara. Tag lagom mycket! Vill du ersätta 500 g köttfärs räcker det säkert med 100 g okokta linser + vatten.
    När de är kokta så steker du på dem med tacokrydda lite snabbt.

creme fraishe - oatly har en variant i svart, rund burk, men den är inte ekologisk... Blir nog svårt att hitta ekologiska ersättningsvaror.

Så kör hellre på med matiga grönsaker som du kan hitta ekologiskt tex avocado, kanske steka champinjoner? Sen det vanliga sortimentet, majs, gurka, tomat osv.
    Lägg till bönor, några olika, kanske kikärtor? Göra hummus eller annan kikärtsröra eller guacamole för att ha något krämigt i?

Böntacos var en bra idé. Nu gäller det bara att hitta ekologiskt och veganskt tacobröd också.

• nnnnnnnn
    Tihi skrev 2018-10-30 22:07:04 följande:
    Böntacos var en bra idé. smile1.gif Nu gäller det bara att hitta ekologiskt och veganskt tacobröd också.

Ska vara extremt enkelt att göra egna vetetortillas, som du kan göra med ekologiskt mjöl...
  • nnnnnnnn
    5 dl vetemjöl 1/2 tsk bakpulver 1/2 tsk salt 1 msk smör Får ersättas med mjölkfritt margarin i ditt fall 2 1/2 dl hett vatten 2 tsk olivolja
    Gör så här
    Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
    Smält smöret i en kastrull. Tillsätt vatten och olivolja. Låt koka upp.
    Tillsätt den varma vätskan sakta i mjölblandningen under omrörning.
    Ta upp degen på mjölat underlag. Låt svalna ca 5 minuter. Knåda sedan snabbt ihop till en deg. Plasta gärna in degen eller låt den vila övertäckt i 30 minuter.
    Starta timer
    Starta timer
    Dela degen i 16 bitar (för 4 portioner). Rulla varje bit till en boll och kavla ut till platta runda bröd på lätt mjölat underlag. Borsta ev av överflödigt mjöl.
    Grädda bröden i en torr och het stekpanna, ca 1 minut på varje sida. Förvara bröden i en handduk.
  • Tihi
    nnnnnnnn skrev 2018-10-30 22:10:57 följande:
    5 dl vetemjöl 1/2 tsk bakpulver 1/2 tsk salt 1 msk smör Får ersättas med mjölkfritt margarin i ditt fall 2 1/2 dl hett vatten 2 tsk olivolja
    Gör så här
    Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
    Smält smöret i en kastrull. Tillsätt vatten och olivolja. Låt koka upp.
    Tillsätt den varma vätskan sakta i mjölblandningen under omrörning.
    Ta upp degen på mjölat underlag. Låt svalna ca 5 minuter. Knåda sedan snabbt ihop till en deg. Plasta gärna in degen eller låt den vila övertäckt i 30 minuter.
    Starta timer
    Starta timer
    Dela degen i 16 bitar (för 4 portioner). Rulla varje bit till en boll och kavla ut till platta runda bröd på lätt mjölat underlag. Borsta ev av överflödigt mjöl.
    Grädda bröden i en torr och het stekpanna, ca 1 minut på varje sida. Förvara bröden i en handduk.
    Vad gulligt av dig! Hjärta
  • Fillibom

En liten tanke bara: du skall ha tonåringen på en frukost och en middag? Då är det jättebra om du erbjuder veganmat.

Men behöver hon nödvändigtvis informeras om något av maten du har inte är ekologisk? Den här årstiden går det ju nämligen inte hitta allting ekologiskt och jag tycker inte att du just den biten behöver lägga helt 100% på dig själv.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLVRrr/forskare-ekologisk-mat-inte-battre-an-vanlig-mat

• Tihi
    Fillibom skrev 2018-10-30 22:26:53 följande:
    En liten tanke bara: du skall ha tonåringen på en frukost och en middag? Då är det jättebra om du erbjuder veganmat.

Men behöver hon nödvändigtvis informeras om något av maten du har inte är ekologisk? Den här årstiden går det ju nämligen inte hitta allting ekologiskt och jag tycker inte att du just den biten behöver lägga helt 100% på dig själv.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLVRrr/forskare-...
    Vegansk mat kommer hon självklart att få och jag har nog inte samvete att ljuga om att det är ekologiskt om det inte är det men jag kanske måste ändra mig när det är dags att handla i slutet av veckan om jag inte hittar så mycket ekologiskt. Tyst Tungan ute Oskyldig
Svar på tråden Veganmat till tonåring