• Anonym (Oooo)

Nu slutar jag dricka!

Jag har haft en dålig relation till alkohol, hela mitt vuxna liv. 
    Är idag 34 år och har de senaste 2 åren bara druckit vid fest eller vinkvällar med kompisar, tidigare har jag periodvis (när jag vart ensam) druckit mig full ensam, dagligen. 
    Nu har jag fått nog. Jag kan inte hantera det, bara dricker snabbt och blir full och har alltid ångest dagen efter. Min sambo har börjat tröttna på att jag kommer hem vid 4 tiden och jag vill inte att alkoholen ska förstöra mitt förhållande. (eller jag är väl den som förstör, med alkoholens hjälp)
    Hur många gånger har man vaknat efter en nykter helg och tänkt: FY FAN vad skönt!? Och hur många gånger har man vaknat bakis och jävlig och ångrat att man druckit? 
    Nu lägger jag den där skiten åt sidan och blir nykterist!!! 

• Svar på tråden Nu slutar jag dricka!
  • Anonym (Också nykterist)

Grattis till ditt livs bästa beslut. Jag önskar dig lycka till och kom ihåg att det finns hjälp att få, ta emot den hjälpen om du behöver det!

• Anonym (.)

Bra val. Jag har varit ren sen juni. Har mått mycket bättre och fått massor av saker gjort sedan dess. Bra för ekonomin också.

• Anonym (Oooo)
    Anonym (Också nykterist) skrev 2018-10-29 19:21:36 följande:

Grattis till ditt livs bästa beslut. Jag önskar dig lycka till och kom ihåg att det finns hjälp att få, ta emot den hjälpen om du behöver det!

Tack! Det känns väldigt bra! 
    Tror mitt problem är att jag förskönar alkohol. Längtar efter ett glas rött, sen när man väl sitter där med glaset så var det ändå bättre i tanken. 
    Ser fram emot allt nu när jag slutar dricka! Också att visa min sambo!
  • Anonym (Oooo)
    Anonym (.) skrev 2018-10-29 19:25:47 följande:

Bra val. Jag har varit ren sen juni. Har mått mycket bättre och fått massor av saker gjort sedan dess. Bra för ekonomin också.

Tycker du det har vart svårt?
  • Anonym (AA)

Bra beslut. Slutade röka för 10 år sedan, slutade dricka för 1 år sedan och nu har jag slutat runka!

Fri från destruktiva beteenden!

• Anonym (Erfarenhet)

Det första jag vill säga är att - grattis till ett jädra bra beslut!

Efter att ha bott ihop med en alkholist i många år känner jag att jag skulle vilja ge dig några råd:

1. Ta emot hjälp. Vänd dig till sjukvården. Anhöriga kan visserligen ge stöttning, men det är ett tungt jobb och alla orkar inte och alla vet inte hur de ska stötta dig i detta. Dessutom kan sjukvården ge dig tex läkemedlet Antabus.
    2. Ta inte det här beslutet tillsammans med en vän. Tex att ni ska sluta dricka tillsammans och stötta varandra. Om din vän faller finns risken att du också gör det.
    3. Var beredd på ett eller två återfall. Var öppen om dessa återfall. Berätta för din kontakt hos sjukvården att du fick ett återfall, och ni får gemensamt göra upp en plan för hur du ska agera och hur du ska tänka i sådana situationer. 
    4. Vid ett återfall - tänk inte att det är kört och att nu kan du lika gärna gå tillbaka till att dricka igen.
    5. Var beredd på att det här kommer vara fruktansvärt.
    6. Var beredd på att du kommer se alkohol på tv, i tidningar, bland vännerna osv. Alkohol finns överallt, det är inget du kan gömma dig för.
    7. Var beredd på att folk inte kommer ta ditt beslut på allvar. Det kan vara en hård smäll att inte bli tagen på allvar, men det viktigaste är att du tar dig själv på allvar.

Och det viktigaste - ta reda på varför du dricker. Orsakerna bakom det. Alkholism är oftast bara något slags symptom för något annat. En slags självmedicinering.

• Anonym (.)
    Anonym (Oooo) skrev 2018-10-29 19:34:42 följande:

Tycker du det har vart svårt?

Första nyktra veckorna var lite småjobbigt, sen har det blivit bättre. Nu tänker jag inte på det alls, behöver inte anstränga mig för att hålla mig nykter.
  • Anonym (Oooo)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-29 19:46:39 följande:

Det första jag vill säga är att - grattis till ett jädra bra beslut!

Efter att ha bott ihop med en alkholist i många år känner jag att jag skulle vilja ge dig några råd:

1. Ta emot hjälp. Vänd dig till sjukvården. Anhöriga kan visserligen ge stöttning, men det är ett tungt jobb och alla orkar inte och alla vet inte hur de ska stötta dig i detta. Dessutom kan sjukvården ge dig tex läkemedlet Antabus.
    2. Ta inte det här beslutet tillsammans med en vän. Tex att ni ska sluta dricka tillsammans och stötta varandra. Om din vän faller finns risken att du också gör det.
    3. Var beredd på ett eller två återfall. Var öppen om dessa återfall. Berätta för din kontakt hos sjukvården att du fick ett återfall, och ni får gemensamt göra upp en plan för hur du ska agera och hur du ska tänka i sådana situationer. 
    4. Vid ett återfall - tänk inte att det är kört och att nu kan du lika gärna gå tillbaka till att dricka igen.
    5. Var beredd på att det här kommer vara fruktansvärt.
    6. Var beredd på att du kommer se alkohol på tv, i tidningar, bland vännerna osv. Alkohol finns överallt, det är inget du kan gömma dig för.
    7. Var beredd på att folk inte kommer ta ditt beslut på allvar. Det kan vara en hård smäll att inte bli tagen på allvar, men det viktigaste är att du tar dig själv på allvar.

Och det viktigaste - ta reda på varför du dricker. Orsakerna bakom det. Alkholism är oftast bara något slags symptom för något annat. En slags självmedicinering.

Tack för råd! 
    Ska ta dem till mig.
    Jag dricker inte så ofta längre, utan det är mer när jag väl gör det som jag tappar kontrollen. Tänker först att jag ska bara ta 2 glas ikväll, sen får det vara, och så slutar det med en halv bag in box och att jag inte kan ta mig hem för att jag är så full. Inget trevligt beteende för en i min ålder. 
    Har liksom inget stopp. Så att hålla sig borta helt kommer nog inte bli så svårt.

Drack i Lördags och jag har än inte återhämtat mig. Har ätit skräpmat och hela min kropp är öm. Jag vill bara må bra, och alkohol är verkligen ett jävla gift! 
    Man blir förgiftad när man är full. 
  • Anonym (Nykteralkoholist)

Grattis till ett mycket bra beslut!
    Gå på AA-möten, det kan vara ett bra stöd. 

Har  varit nykter i 17 år och rökfri i 11 år.

Svar på tråden Nu slutar jag dricka!