• sdy86

Mitt son pratar inte ännu

Hej
    Min son är 1 år och 8 månader och säger inte så mycket, iallafall inte saker vi förstår, han babblar på hela tiden med oftast är det obegripligt. Vi vet att det är tidigt för att poängtera något som kan vara kopplat till någon form av svårighet för vårt barn men vi upplever andra bekymmer också.
    Vi har på "hemmavis" försökt att prova hans hörsel med tv, knackningar osv och det verkar som han hör bra och det verkar inte vara några problem med öronen. Han verkar inte sen i sitt beteende däremot så bryr han sig inte om andra barn utan håller sig mest för sig själv och är ofta svår att få kontakt med. Han kommunicerar med oss genom att dra i oss och visa vad han vill men inte med ord.
  • Svar på tråden Mitt son pratar inte ännu
  • Anonym (Vem vet)

Har han varit med om något som kan ha gett han ångest?

• sdy86

nej inte vad vi vet, han är en relativt glad pojke som skrattar mycket och leker en hel del.

• Anonym (Tesla)

Du skriver att han inte säger så mycket och att det ofta är obegripligt. Men kan han några ord alls? Säger han något ord ni förstår ibland?

Han är fortfarande en väldigt liten pojke, så det är inga konstigheter att han inte kommunicerar i ord än. Många börjar inte prata förrän de är två år. Du ska se att han tar in det ni säger till honom och processar det i sin egen takt. Själv var jag visst knäpp tyst tills jag var tre år men när jag väl började prata var det direkt med kompletta meningar.

Vi är alla olika. Försök att inte oroa dig.

• Anonym (S)

Min dotter var likadan med talet i den åldern, pratade mycket som man inte förstod och bara enstaka ord. Sen släppte det plötsligt vid 2 år och hon utvecklade snabbt ett för åldern avancerat språk med långa meningar och stort ordförråd, räknade till 15 och sjöng hela sånger. Försök slappna av så kommer det nog.

• Kellie13
    sdy86 skrev 2018-10-27 23:33:56 följande:
    Hej
    Min son är 1 år och 8 månader och säger inte så mycket, iallafall inte saker vi förstår, han babblar på hela tiden med oftast är det obegripligt. Vi vet att det är tidigt för att poängtera något som kan vara kopplat till någon form av svårighet för vårt barn men vi upplever andra bekymmer också.
    Vi har på "hemmavis" försökt att prova hans hörsel med tv, knackningar osv och det verkar som han hör bra och det verkar inte vara några problem med öronen. Han verkar inte sen i sitt beteende däremot så bryr han sig inte om andra barn utan håller sig mest för sig själv och är ofta svår att få kontakt med. Han kommunicerar med oss genom att dra i oss och visa vad han vill men inte med ord.
    Ta det lungt, det kommer! Helt plötsligt så börjar han snacka!
  • annabellelee

Det är för tidigt att börja tro att det är svårigheter. Det kan vara det, men som andra skrivit kan det också släppa plötsligt. Förstår han när ni pratar och vet tex vad "lampan" är? Det är i så fall ett gott tecken.

Det är helt normalt att han inte leker med andra barn. Det dröjer innan de kan interagera med varandra, så oroa dig inte för det.

Med allra största sannolikhet är han ett piggt och helt "normalt" litet knyte!

• Lucius Vorenus

Min dotter pratade inte begripligt förrän vid 2.5 år. Innan använde hon ljud. Idag är hon 7 år och en av dem bästa i hennes klass.

• Anonym (K)

Låter helt normalt för den åldern. Barn utvecklas så olika, vissa lägger krutet på kommunikation andra på motorik t ex. Min yngsta är 2 år och 5 månader nu och det var först för ett par månader sedan som orden började trilla in. Innan det kunde han typ 10 ord, nu säger han tvåordsmeningar. När han var i ditt barns ålder kunde han typ säga mamma och pappa sen var det bara hittepåord. Jag kan verkligen tipsa om tecken som stöd på instagram som lägger upp stödtecken för kommunikation (TAKK) som är användbara för små barn. Jag började använda mycket tecken när han var lite mer än 1 år och han lärde sig en del och fick lättare att kommunicera. Kunde t ex visa om han ville dricka mjölk eller vatten till maten. Babblarnaböckerna finns även med teckenbeskrivning längst bak och när jag läser och tecknar samtidigt lyssnar han bättre. Nu när han börjar prata lite mer faller dock tecknen bort lite men det är väl antagligen för att behovet att teckna inte är lika stort längre.

• Anonym (A)

Prata med BVC. Om allt i slutändan är ok är det ingen nackdel att ha utrett/givit extra stöd. Visar det sig att det är ett verkligt problem vinner man viktiga månader/år genom att söka tidigt. (Tips jag fick av en logopedkompis när vår son var sen)

• Hazel Grace

Min son är 2 år och 2 månader. Han pratar och babblar men började med ord för inte alls länge sen. Kan kanske 10 simpla ord och dom är inte supertydliga. Vi har insett att han förstår vad vi säger, han kan hämta en boll om vi ber och pekar på rätt djur när vi frågar osv så vi har slutat oroa oss. Han kan härma ljud och visar att han förstår och hör så talet får helt enkelt bara komma när det kommer. Men jag håller med om att tålamodet tryter när andra barn i samma ålder kan sätta ihop korta meningar. Man vill ju kunna få mer gensvar. Men det kommer! Håll ut bara.

• vallakra

Vår yngsta son sa inte ett ord före sin tvåårsdag men sen var det som att öppna en dammlucka. Han pratade från morgon till kväll.

Han kunde massor av ord och pratade i flerordsmeningar direkt. Hans uttal var perfekt från början. Han hade lyssnat och samlat på sig ord och när han var redo använde han allt på en gång.

• Jamesdio

Vår sexåring kunde ungefär lika mycket vid den åldern. Men för honom lossnade det inte riktigt och han går nu hos logoped regelbundet. Han har fått diagnosen expressiv språkstörning. Han hör och förstår, men när han ska prata själv så hoppar han över ljuddelar i orden och får inte ihop grammatiken. Men sitter man och tränar kan han härma alla ljud och ord om han är koncentrerad. Funkar bara inte om han är uppspelt och vill berätta något.

• Mandel

Barn är olika!!!

Ena sonen babblade som en 5 åring innan han hunnit fylla 2 år och kunde många svåra ord som knappt en del 8-åringar klarar av medans andra sonen inte sa ett ord i princip innan han fyllde 3 och när han väl började att prata så pratade han riktigt bra direkt.

Var inte orolig än!!!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (kommunikation)

För mitt ena barn började orden komma kring 2-årsåldern. Så det du beskriver låter inte onormalt, vad gäller språkutvecklingen bara. Man märker ju om det ändå finns en ordförståelse, och om han kommunicerar på andra sätt så finns ju kommunikationen ändå där.

Vad gäller det där med kontakt i övrigt, är det vanligt att man får höra att små barn inte leker med varandra, de leker bredvid varandra. Men min erfarenhet är ändå att barn brukar visa intresse för andra barn med blickar åtminstone. Om du både tycker att han är svår att få kontakt med för er, och ointresserad av andra barn, förstår jag faktiskt om du är orolig. Kanske prata med bvc och höra vad de har för uppfattning av honom? 

Svar på tråden Mitt son pratar inte ännu