• stellanocte

Använt gammal Gonal-F. Hjälp!

För två månader sedan gjorde vi en IVF som misslyckades. Vi använde förfyllda sprutor med Gonal-F (där en spruta räckte flera dagar). När vi avslutade förra IVF:en hade vi en dos kvar i Gonal-F-sprutan. Utan att tänka oss för använde vi nu upp den sista dosen i sprutan när vi började en ny behandling i dag. Sprutan hade legat i kylskåpet hela tiden så vi trodde att det var ok. Sedan läste vi på förpackningen att det stod att en öppnad spruta ska användas inom 28 dagar och nu har det ju gått 8-9 veckor sedan vi använde sprutan. 

Hjälp! Har vi ställt till det rejält nu? Är så orolig att det ska påverka behandlingen negativt. Vi brukar alltid vara jättenoga med all medicinering men nu blev det ett misstag. 

• Svar på tråden Använt gammal Gonal-F. Hjälp!
  • askyfullofstars

Min gynekolog sa att de inte fungerar efter utgångsdatum. Använde du sprutan ikväll? Har du någon annan spruta?

• askyfullofstars

Om du bor i Göteborg och behöver en spruta har jag en som jag inte kommer använda. Säg bara till :)

• stellanocte
    askyfullofstars skrev 2018-10-25 21:31:09 följande:

Om du bor i Göteborg och behöver en spruta har jag en som jag inte kommer använda. Säg bara till :)

Tack, vad snällt av dig. Vi har dock ny medicin hemma vilket gör det här misstaget ännu mer irriterande. Jag vet dock inte om jag vågar ta en till spruta i kväll. Då har jag i så fall tagit 750 IE medicin samma dag vilket är nästan dubbla tillåtna dosen. Alla apotek har stängt så jag kan inte rådfråga dem heller. 
  • Anonym (Li)

Sjukvårds upplysningen kanske?

Svar på tråden Använt gammal Gonal-F. Hjälp!