• linnea12533

Axkid babyskydd, erfarenheter?

Vi funderar på att hyra ett babyskydd från sjukhuset. Den modell de har där är av märket Axkid. 
    Nyfiken på om någon här har erfarenhet av det babyskyddet?
    Vad har ni tyckt?
    Är det lätt att spänna fast i bilen med bilens säkerhetsbälte? I hyran ingår nämligen inte basen att montera den på. 
    Sitter barnet bekvämt? 
    Tar gärna emot era tankar kring babyskydd av detta märke. 

• Svar på tråden Axkid babyskydd, erfarenheter?
  • MeandHim

Jag skulle säga såhär:

Hyr ingen på sjukhuset, ofta så är dom äldre än vad dom borde för att få bli uthyrda, man vet aldrig vad dom varit med om. Comforten för bebisen är inte så bra, finns ingen frigolit i utan allt är bara plast, krockar man så blir det bara flis!

Har man råd så tycker jag absolut att man ska lägga pengar på ett ordentligt babyskydd.

• linnea12533
    MeandHim skrev 2018-10-25 19:51:36 följande:

Jag skulle säga såhär:

Hyr ingen på sjukhuset, ofta så är dom äldre än vad dom borde för att få bli uthyrda, man vet aldrig vad dom varit med om. Comforten för bebisen är inte så bra, finns ingen frigolit i utan allt är bara plast, krockar man så blir det bara flis!

Har man råd så tycker jag absolut att man ska lägga pengar på ett ordentligt babyskydd.

Är det just axkid du menar som inte är bra? Har ni testat den?
    Står ju att den fått bäst i test i krocktester så ditt svar förvånar mig lite när det gäller säkerheten.
  • linnea12533
    MeandHim skrev 2018-10-25 22:13:28 följande:

Jag har jobbat med bilbarnstolar :)

Jaha. Konstigt då att den kunnat få bäst i test. Borde ju vara en säker stol då kan man tycka.
    Vet du något/några andra märken som är bättre?
  • MsM84

Jag gissar på att bilstolsförsäljare är väldigt negativt inställda till uthyrning eftersom det påverkar deras affärer negativt... Mest sannolikt har uthyrare väldigt bra koll på ålder och använder bra skydd, dock kan de ju inte veta att skydden är i fullgott skick när de återlämnas tänker jag.

Vi har ett axkid babyskydd, inget fel på det. Har dock en bas så har bara bältat det en gång, tyckte det funkade ok men bra mycket smidigare med basen såklart. Nackdelen med skyddet är att det är svårt att fästa på vagnen så om vi ska gå en bit efter parkerat bilen får vi ta ut sovande bebis ut skyddet för att lägga i vagnen. Funkar, men inte optimalt.

• LittleSunshine84

Rekommenderar maxi cosis babyskydd ???????? Livstidsgaranti också. Är ett vanligt babyskydd så finns även adaptrar till de flesta vagnar.

• MeandHim
    MsM84 skrev 2018-10-26 07:42:38 följande:

Jag gissar på att bilstolsförsäljare är väldigt negativt inställda till uthyrning eftersom det påverkar deras affärer negativt... Mest sannolikt har uthyrare väldigt bra koll på ålder och använder bra skydd, dock kan de ju inte veta att skydden är i fullgott skick när de återlämnas tänker jag.

Vi har ett axkid babyskydd, inget fel på det. Har dock en bas så har bara bältat det en gång, tyckte det funkade ok men bra mycket smidigare med basen såklart. Nackdelen med skyddet är att det är svårt att fästa på vagnen så om vi ska gå en bit efter parkerat bilen får vi ta ut sovande bebis ut skyddet för att lägga i vagnen. Funkar, men inte optimalt.

Varför skulle vi ha en negativ inställning till det? Är väl jättebra att möjligheten finns, däremot är det som jag sa, dom används lite för länge tyvärr. Vi hyr ut basar tiöl de stolarna, efter ett visst antal uthyrningar kasserar vi dom. Det är absolut inget fel på dom men av säkerhetsskäl så gör vi det.

Finns de som inte har råd att köpa dyra bilbarnstolar och då är det såklart bra att alternativet finns.

TS. Jag skylle rekommendera BeSafe, maxi cosi eller Cybex.
  • linnea12533
    MeandHim skrev 2018-10-26 11:23:13 följande:
    Varför skulle vi ha en negativ inställning till det? Är väl jättebra att möjligheten finns, däremot är det som jag sa, dom används lite för länge tyvärr. Vi hyr ut basar tiöl de stolarna, efter ett visst antal uthyrningar kasserar vi dom. Det är absolut inget fel på dom men av säkerhetsskäl så gör vi det.

Finns de som inte har råd att köpa dyra bilbarnstolar och då är det såklart bra att alternativet finns.

TS. Jag skylle rekommendera BeSafe, maxi cosi eller Cybex.
    Vad säger ni är livslängden på basen till stolen? Efter hur lång tid/ hur många uthyrningar kasserar ni dem?
  • MeandHim

Nu har jag inte jobbat med försäljning på några år även om jag försöker hålla mig uppdaterad. Men jag tror vi kasserade dom efter 6 uthyrningar. Då brukar uthyrningen ske max ett år men de flesta mellan 7-9 månader. Ibland kom det in kunder som hade krockat eller bara tappat de i backen, då kasserade vi dom direkt då det kan bli spänningar i plasten.

• Lovatic91
    linnea12533 skrev 2018-10-25 19:57:19 följande:

Är det just axkid du menar som inte är bra? Har ni testat den?

Står ju att den fått bäst i test i krocktester så ditt svar förvånar mig lite när det gäller säkerheten.

Fast besafe he fått bäst i test så då finns det flera som är bäst i test
  • Magnefico

Funkar säkert alldeles utmärkt. Alla babyskydd är EU-godkända, så säkerheten behöver man knappast fundera på.

Däremot skulle jag nog rekommendera en bas och gärna en med isofix-fäste.

• linnea12533
    Magnefico skrev 2018-10-27 14:35:53 följande:

Funkar säkert alldeles utmärkt. Alla babyskydd är EU-godkända, så säkerheten behöver man knappast fundera på.

Däremot skulle jag nog rekommendera en bas och gärna en med isofix-fäste.

Har bestämt oss för en med bas. Dock har vi inte Isofix i bilen så får spänna den med bältet istället. Men det skulle funka det med enl tillverkaren.
Svar på tråden Axkid babyskydd, erfarenheter?