Får inte vara med i grupparbeten
Hej, har läst på Stockholms universitet i snart fyra år. Är på mitt sista år nu, så kommer bli färdig i vår. Lite i mitten av mitt program valde jag att läsa lite andra kurser jag var intresserad av, så många av dem jag läser med nu i höst känner jag inte. Eller egentligen känner jag inte en kotte. Har märkt att detta skapar ett problem för jag kommer inte in i någon grupp när vi ska ha grupparbeten på seminarier. Jag har verkligen försökt ta kontakt med människor och frågat om jag kan delta i deras grupp men får aldrig något tydligt svar tillbaka. De jag har frågat har sagt att man kan göra grupparbetet själv. Ofta har det i slutändan blivit så att jag har fått göra det själv. Blir bara så jäkla arg när jag ser på seminarierna att alla är med i grupper. Blir arg över att jag ska behöva skriva mer för att jag är själv. Underlättar ju att skriva ett arbete när man är fler och man har någon att bolla med. Om några dagar har vi ett till arbete och det ska redovisas. Självklart kommer jag vara tvungen att skriva och redovisa det själv. Har verkligen ingen lust att göra det. känner bara ångest när jag tänker på det. Det värsta är att jag måste redovisa själv. Jag hade gärna redovisat om jag var i grupp då man är fler och har stöd av varandra.
Har aldrig haft det här problemet i andra kurser jag läst. Har alltid då hamnat i grupper. Jag som person är inte heller komplicerad eller lat på något sätt utan har bra betyg. Jag har det inte heller svårt socialt i andra sammanhang utan har lätt att få vänner. Så förstår verkligen inte varför jag alltid hamnar utanför nu. Vet inte vad jag ska ta mig till och vem jag ska prata med. Min föreläsare verkar inte heller bry sig och göra det lättare för mig. Han tar för givet att alla skaffar sina grupper på egen hand. På andra institutioner jag läst på har man alltid blivit tilldelad en grupp.
Så kan någon som läser det här snälla hjälpa mig. Jag håller på att bli galen och funderar nästan på att hoppa av utbildningen. Känner verkligen för att bara skita i seminariet om några dagar och ta en komplettering.