• Sanderson

2åring stressad?

Jag upplever dottern på snart 2 år som stressad. Hon hämtar en bok sätter sig i knäet och efter en sida så stänger hon den och springer o hämtar ny. Samma när hon vill rita, man hinner bara ta fram en krita innan hon vill göra något annat. Ska leka med allt på en och samma gång. Hon har har alltid varit sån.

När man sätter på Youtube så visar hon vad hon vill se men efter första sekunderna vill hon se något annat. Jag blir stressad av att se henne. Är det normalt för åldern?

Pappan har adhd, så oron för det finns såklart i bakhuvudet.

• Svar på tråden 2åring stressad?
  • Anonym (Förskolepedagog)

Det är verkligen svårt att säga något om ADHD så tidigt. Jag jobbar på förskola och min upplevelse av 2-åringar är att det är vanligt att vara på det sätt som du beskriver ditt barn kring den åldern, även till och med upp till 3-4 år. Jag skulle knappast tänka diagnos, för då skulle nästan hela bunten i min barngrupp ha en i så fall.

Det är så mycket som händer i det lilla barnets hjärna med alla intryck, upplevelser, tankar mm. Det är helt enkelt en svår uppgift att sortera allt i sin omgivning, men man lär sig med stigande ålder och ökad erfarenhet.

På vår förskola har vi en ?regel? att man får leka klart med den aktivitet som påbörjats, och vill man vidare till någonting annat får man plocka undan och sortera/lägga tillbaka innan man hoppar in i nästa aktivitet/rum. Syftet är dels att hålla någorlunda ordning i en stor barngrupp (för allas trivsel), men också för att hjälpa barnen att landa och koncentrera sig en stund. Det är väl vanligen lite friare i hemmet men kanske kan vara värt att prova?

Svar på tråden 2åring stressad?