Apricospaj skrev 2018-10-20 23:38:05 följande:
Hej!!
Tack för alla tips!
Jag lagade mat i 2 dygn bokstavligen det var lite klantigt.
Nästa år ska jag definitivt prova mexikanskt.
Klubban: Kan du snälla skriva ned vad du skulle ha för saker i den buffén?
Jag gör gärna en sådan buffé nu innan jul.
Det är jobbigt och börja laga mat för två olika sittningar, och bör alltid undvikas om det är möjligt.
Och kör man så måste man ha saker som man har gemensamt.
Då det blir så satans mycket jobb och för rätt lite egentligen.
Få se om jag orkar skriva ihop en buffé senare.
Men pulled pork, fajitas(biff och kyckling går göra), en biff och en fisk, låter som bra proteiner.
Sen salsa några sorter, gucamole, refried beans.
Grönsaker är inte riktigt samma, utan man trycker på lite andra och färre grönsaker i själva tacosen än vad vår texmex gör.(men man gör som man vill tycker jag med grönsaker).
Efterrätt kan man köra pastel tres letches(går göra dagen innan, och dränka med den kondenserade mjölken), en Mexikansk/Sydamerika inspirerad sak, är egentligen sockerkaka och kondenserad mjölk, är gott med lite grädde på och kanderade mandel på.
www.thespruceeats.com/how-to-bake-basic-tres-leches-cake-2343013
Detta är bara drag, ska jag skriva ihop nått sånt här tar det ett tag.
Det finns saker man kan göra dagen innan, en del kan man inte göra innan precis när man ska äta.
Pulled pork går göra dagen innan, men är godast ny(har man ugnen ledig under 4-5h, så sköter den sig själv där dock(grillen blir den dock godast, men då är det dubbel tid helt plötsligt och 10ggr godare)).
Fajitas steks kort före, max 1h, som sen står på låg värme i ugn.
Biff och fisk(man kan göra en ceviche variant av fisken(kemisk kokning), är liknande på, fisk ska tillagas till en låg temp ~50 grader, annars blir den torr.
Salsa går göra dagen innan de flesta, guacamole ska göras när man äter.
Nå salsa bör vara rätt stark, om nu inte alla är rädda för hetta, då kan man ju skippa detta.
Jag skulle finna detta en rätt okey laddning av arbete, men man får nog vara rätt så erfaren i köket och hålla en hög hastighet.
Men även med mindre erfarenhet går det planera ihop detta, man behöver inte ha så mycket olika proteiner.
Man kan gå på en kött och en fisk, och ta tillverkningsmetoder som sköter sig självt, pulled pork är perfekt här.
Men man kan titta runt på Mexikanska tacos och se vad som lockar en, ofta är det rätt få ingredienser i en Mexikanska tacos, mot en texmex som vi trycker fulla med allt vi hittar.
En hel del saker som inte är nämna, smakrik ost tycker jag är viktigt, sen lime, gräddfil(ej cräm fräs eller feta saker), som man kan smaksätta med nått eller naturell.
Koriander är för en del viktigt, Asien affärerna har bra och rätt billig koriander, än den dyra smaklösa på ICA.
Nån stark sås, och nu orkar jag inte tänka mer 
Men är det nått så fråga bara, man har faktiskt rätt stor frihet trots allt.
Gör man majs tortillas, så ska dessa göras vid precis vid ätandet.
Och vetemjölstortillas kan man göra e par timmar innan i alla fall, men blir såklart godast vid ätandet.
Och känner man detta är övermäktigt för en, så hoppar man detta.
Men en Mexikansk tacos ska vara liten, man ska kunna skyffla in det i ett enda bett om man anstränger sig.
Det menar jag inte man ska trycka in allt i munnen, utan är bara för förklara att de ska vara små.
En tortilla press är galet bra här, är man bara familjen och part stycken, så kavlar man ett par såna här snabbt.
Dock galet svårt och få lika utan press.
Och jo, tortilla är en degblandning, så ni inte gör omelettliknande istället, som jag vet en del lyckas med som ska göra egna tortillas.
Man an tycka att all vätska som skulle vara med var en hint om att det inte var vanliga tortillas, men hör den rätt ofta faktiskt.