• DAjanna

Efterlysning – Hur delar ni upp dagarna?

Vet inte om det är ok att efterlysa så här, men jag jobbar på en tidning och har varit med och gjort ett jobb kring hur man maxar föräldrapenningen: 

da.se/2018/10/dela-lika-och-tjana-tusenlappar/ 

Många som väljer att inte dela dagarna lika menar att det är för dyrt. Vi gjorde då ett räkneexempel utifrån en vanlig familjekonstellation bland våra läsare, en industriarbetare som får barn tillsammans med en undersköterska. Vi trodde vi skulle se att man förlorar pengar på att delar föräldrapenningen, men kanske inte så mycket när bonusar etc räknats in. Så vi blev ganska förvånade när vi såg att man faktiskt får ut mer pengar genom att dela lika.
    Hur tänker ni kring det här? Vad finns det för andra skäl att inte dela lika?

Och, om det finns någon industriarbetare och uska här som känner igen sig i exemplet vore det väldigt kul att höra hur ni tänkt att ni ska dela tiden, och varför! Vill ni inte skriva här kan ni mejla mig på ja@da.se

• Svar på tråden Efterlysning – Hur delar ni upp dagarna?
  • Alexi

Men alltså folk drar ju bara till med ekonomin som ursäkt, för att mamman vill vara hemma och pappan inte vill. Det finns ju studier från Försäkringskassan som visar att ekonomin bara är ett svepskäl. Mammor tar ut mer föräldraledigt oavsett om de tjänar mer eller mindre än pappan.

• DAjanna

Så kanske det är... för mig berodde det mer på vad jag hade för jobb (pluggade, o det var ju kul) än pengar när jag var hemma.

Men jag trodde nog ändå att det var ekonomiskt smartare att den som tjänar mest jobbar mest.

Ingen här aom faktiskt haft den diskussionen?

• millow

Jag pluggar och min man har ett vanligt knegarjobb. Vi förlorar ju såklart pengar på att dela ledigheten lika (båda är hemma deltid), men vi anser att ledigheten är främst till för barnet och inte för oss. Och vi tror att det är viktigare för bebisen att ha en stark anknytning till oss båda från början än att vi har mer pengar över till konsumtion. Men de flesta verkar ju tänka tvärtom.

Svar på tråden Efterlysning – Hur delar ni upp dagarna?