• Anonym (xxx)

Konflikt och försoning / tingsrättsförhandling

För en tid sedan separerade jag och min sambo, dessvärre en väldigt jobbig separation med mycket bråk och strul med i princip allt.

Till slut fick jag nog och har stämt honom på vårdnad och umgänge, och nu väntar muntlig förhandling i tingsrätten.

Innan separationen (och även efter) förekom psykisk och ekonomisk misshandel, han hade ett galet humör och jag fick gå omkring som på äggskal och blev expert på att känna av humörläget för att veta om det skulle bli en lugn dag eller om jag kunde vänta mig utbrott för ingenting.

Nu har jag fått ett erbjudande från Tingsrätten att målet kan handläggas enligt "konflikt och försoning". Är det någon här som har erfarenhet av det och kan berätta lite mer?

• Svar på tråden Konflikt och försoning / tingsrättsförhandling
  • Anonym (jurist)

det måste väl ha funnits mer info i ditt brev från tingsrätten? kortfattat är syftet att föräldrarna ska få till ett fungerande samarbete istället för att överlåta till tingsrätten att döma i målet. men det passar inte alla. kontakta din advokat för att få mer info och hjälp att bedöma om det är en lämplig handläggning för ditt mål.

om du ändå vill läsa på själv hittar du många bra träffar på google:

www.sodertornstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Konflikt-och-forsoning/

www.nackatingsratt.domstol.se/Domstolar/nackatingsratt/Konflikt%20forsoning/Informationsskrift%20med%20fl%c3%b6desschema.pdf

www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Domstolspodden/Transkribering-Domstolspodden-avsnitt-6/

gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/52100/1/gupea_2077_52100_1.pdf

• Anonym (xxx)

Tack! Ja jag har googlat och kollat på en film från södertörns tr, men tänkte om ngn har egen erfarenhet från detta och kan berätta mer.

Ska ta mig en ordentlig funderare på om jag tror att upplägget fungerar i vårt fall.

Svar på tråden Konflikt och försoning / tingsrättsförhandling