• cognitions

    Modersmålsmålet har en stor betydelse för att lyckas i skolan

    Modersmålsmålet har en stor betydelse för att lyckas i skolan


    Även om ledande forskning i Sverige visar att modersmålsundervisningen underlättar inlärningen av det svenska språket så hör man då och då röster för att slopa modersmålsundervisningen. Förra året publicerades en debattartikel (https://www.aftonbladet.se/a/vvdJw?refpartner=link_copy_app_share), skriven av tre ledande moderata kommunalpolitiker, där man bland annat ifrågasätter modersmålsundervisningens existens, man ifrågasätter nyttan av undervisningen i förhållande till kostnaderna. Här hävdar man att all undervisning borde ske på svenska och inte på något annat språk.


    Sanningen är att modersmålsundervisningen gynnar alla former av inlärning.  Att vara trygg i sitt eget språk innebär att man står på en starkare grund för att lättare tillgodogöra sig andraspråket och undervisningen i sitt nya språk. Dessutom pekar forskningen på att elever som har modersmålsundervisning känner sig tryggare i skolarbetet och även lär sig svenska lättare.


    Det är svårt och tar tid att lära sig ett nytt språk. Om andraspråket(svenska) inte är fullt utvecklat kan kunskapsinhämtning på modersmålet vara till stor hjälp för elevernas utveckling. Det kan till och med vara det som gör att de lyckas i skolan.


    Så istället för att slopa modersmålsundervisningen borde den få mer tid och plats.


    /Cognitionis

  • Svar på tråden Modersmålsmålet har en stor betydelse för att lyckas i skolan
  • elyse

    Ungefär de argumenten som i debattartikeln har en del föräldrar från andra länder haft när vi pratar om modersmålstöd i förskolan. Att det är en stor kostnad för kommunen att tillgodose att alla får modersmålsstöd och att de själva håller språket vid liv. Svårt att argumentera emot där barnen på fritiden träffar andra barn och leker på sitt modersmål. Flera grupper är väldigt "starka", bl.a. ryssar, greker, kineser och armenier. De träffas ofta och det märks på deras barn.

    Min enda fundering är hur man gör när språket är så litet/ovanligt just här så att en lärare inte finns? Eller om pedagogiken inte finns hos de som kan språket?

  • Tow2Mater

    Tvivlar inte på att studier säger det är nyttigt och bra, men finns det realistiska studier som visar just "nyttan i förhållande till kostnaderna"? Nånstans måste man ju dra en gräns, och den kan man ju tvista om. Speciellt för språk med få barn.

  • AndreaBD

    För mer sällsynta språk brukar man skapa en grupp med barn ifrån olika skolor. Det är inte så att man får modersmål på sin egen skola. Och naturligtvis kan man bara ha modersmål om man hittar en lärare.

Svar på tråden Modersmålsmålet har en stor betydelse för att lyckas i skolan