• fönster mot vägen

Sgi

Hej!

Har en fråga....om jag har haft fast som och sen slutat för att börja studera. Behåller jag min sgi? Har inte blivit några glapp mellan jobb och studier. Dock har jag jobbat under både sommaren och extra under terminerna. Har försökt leta efter svar men blir inte klok på det. Spelar det någon roll om jag har tjänat mer än vad basprisbeloppet är?

Har precis tagit ut de sista föräldradagarna på lägsta nivå och där ser jag att de räknat på lägsta sgi men funderar på om det har att göra att jag rapporterat in förändring av lön. Blir det fortsatt beräknat på lägsta sgi då?

• Svar på tråden Sgi
  • MrsAJ88

Om du arbetat tillräckligt för att få SGI-grundande inkomst innan du började studera, och inte haft något glapp alls mellan arbete och studier har du skyddat din tidigare SGI, denna påverkas inte negativt om du arbetat under studietiden, men du måste ju inför att du första gången får föräldrapenning och din SGI skall fastställas (vilket redan är gjort i ditt fall?) skicka in papper kring din tidigare inkomst och anställning som försäkringskassan har som underlag, det sker ju inte automatiskt. (Ordnade själv med detta för maken innan vi fick vårt första barn och det var inga problem, bara ganska mycket papper och blanketter att hålla ordning på)

• MrsAJ88

Glömde säga - du måste ha CSN under hela studietiden för att fin SGI skall vara skyddad, det räcker med bidraget.

• fönster mot vägen

Okej tack för svar. Jag ska kolla med försäkringskassan också på måndag.

Är 7 år sedan jag var föräldraledig sist så är länge sen jag skickat in några papper.

Nu när jag tog ut de sista föräldradagarna på senaste barnet ändrade jag bara inkomstbelopp på mina sidor och de har då baserat sgi på det. Men då kanske det skulle finnas möjlighet att jag får tillbaka min gamla sgi om de får in rätt underlag?!

Svar på tråden Sgi