• Anonym (Here we go again)

Medberoende

Vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget.. men ska försöka formulera mig så att ni förstår.

För att göra en lång historia kort; jag levde som medberoende till min föredetta sambo och pappan till mina förstfödda barn i fem år, han var periodvis grav alkoholist / narkoman och jag mådde helt fruktansvärt dåligt under de här åren. När jag lyckades ta mig ur förhållandet lovade jag migsjälv att jag aldrig skulle fastna i ett medberoende igen.

Jag träffade en ny sambo som jag levt med i fem år och vi har nu fått gemensamma barn. Förhållandet har varit sunt och riktigt bra under den här tiden men på senare tid har det börjat ringa varningsklockor, min sambo kan inte hantera alkohol och detta har alltså eskalerat på slutet. Han medger själv att detta är ett stort problem som han inte kan kontrollera, han mår dåligt över detta men samtidigt säger han att han inte kan söka hjälp, men han vill ha min stöttning. Då jag har mitt bagage som jag inte tänker återupprepa är jag fast besluten om att inte ge honom någon offerkofta. Jag har sagt till honom att hans drickande är hans ansvar och att det är hans ansvar att sluta, han säger att han behöver ha någon (dvs jag) som säger åt honom att inte dricka. Känns inte det lite som att han lägger över hela ansvaret på mig? Eller är det jag som överreagerar? Hur mkt kan han begära att jag ska hjälpa honom? Vet att detta låter väldigt hårt, men jag tänker INTE hamna i samma onda spiral som jag fastnade i med mitt ex. Börjar få flashbacks från det tidigare förhållandet vilket gör att jag redan mår väldigt dåligt över det här.

Tacksam för råd och tips!

• Svar på tråden Medberoende
  • tankfull

Jo, han lägger över ansvaret på dig. Ställ ultimatum att han söker hjälp på riktigt för att du inte orkar gå igenom allt en gång till! Det finns hjälp att få, så varför han inte kan söka hjälp fattar jag inte. Stå på dig, du har rätt!

tankfull skrev 2018-10-13 11:22:55 följande:

Jo, han lägger över ansvaret på dig. Ställ ultimatum att han söker hjälp på riktigt för att du inte orkar gå igenom allt en gång till! Det finns hjälp att få, så varför han inte kan söka hjälp fattar jag inte. Stå på dig, du har rätt!

Tack för svar! Ska diskutera igenom det här med honom igen och försöka få honom att förstå att jag menar allvar.
  • tankfull
    Anonym (Here we go again) skrev 2018-10-13 11:31:03 följande:
    Tack för svar! Ska diskutera igenom det här med honom igen och försöka få honom att förstå att jag menar allvar.
    Bra, gör det! Jag tror att man får nån sorts stödperson på AA om jag inte misstar mig, i så fall får han konsultera den personen istället för dig om han behöver någon som säger åt honom att inte dricka. Känner ju inte dig, men en del oansvariga personer dras till dem som är ansvarsfulla (och kanske lite moderliga) för att de just vill ha någon som stöttar dem och håller reda på dem. Man blir rätt trött på den typen av mansbebis efter ett tag...du ska inte behöva ta ansvaret för en annan vuxen person. Håller tummarna hårt för dig!
  • Anonym (A)
    tankfull skrev 2018-10-13 11:22:55 följande:
    Håller med
  • Anonym (Barn till alkoholist)

Att han säger att han inte kan söka hjälp är i sig en väldigt allvarlig signal... Att han har erkänt problemet är bra. Men nästa steg är att ta fullt ansvar för sin situation. Det verkar han inte vilja göra.

Det är klart att du ska stötta honom genom att finnas vid hans sida. Men det han kräver av dig är mer än bara stöd och det är helt fel. Lyssna på din magkänsla.

Anonym (Barn till alkoholist) skrev 2018-10-13 11:56:20 följande:

Att han säger att han inte kan söka hjälp är i sig en väldigt allvarlig signal... Att han har erkänt problemet är bra. Men nästa steg är att ta fullt ansvar för sin situation. Det verkar han inte vilja göra.

Det är klart att du ska stötta honom genom att finnas vid hans sida. Men det han kräver av dig är mer än bara stöd och det är helt fel. Lyssna på din magkänsla.

Skönt att höra från andra att jag inte är för hård. Nej det är tyvärr uppenbart att han försöker fega ur det här, blir det så är det jag som flyttar ut nu. Förhoppningsvis inser han allvaret och tänker om.
  • Anonym (Barn till alkoholist)
    Anonym (Here we go again) skrev 2018-10-13 14:14:39 följande:
    Skönt att höra från andra att jag inte är för hård. Nej det är tyvärr uppenbart att han försöker fega ur det här, blir det så är det jag som flyttar ut nu. Förhoppningsvis inser han allvaret och tänker om.
    Nej, det tycker jag verkligen inte att du är. Det gör helt rätt som sätter dig och dina barns välmående i första rummet. Alkoholism är en allvarlig sjukdom som kan få ödesdigra konsekvenser för omgivning. Det vet både du och jag. Men det är möjligt att man måste ha upplevt det själv för att förstå ditt resonemang. Så det finns nog en risk att vissa tycker att du överreagerar.

Hoppas att ni når fram till varann och att han tar itu med sitt problem!
  • Presens

Det låter som du har sunda och rimliga tankar.

Det du möjligen kan göra är att inte köpa hem alkohol, att du är villig till den "uppoffringen" även om det inte är du som alkoholproblem. Resten är upp till din sambo.

Svar på tråden Medberoende