pixie78 skrev 2018-10-11 21:57:38 följande:
Tack för svar! Vår barnmorska ringde runt till alla klinikerna i Stockholm (SÖS, Huddinge, Karolinska etc) och detta var den tidigaste tiden. Hon sa också nåt om att man helt säkert skulle vara 12 fulla veckor innan man gjorde testet och det är jag nog inte förrän typ slutet av veckan/i helgen.
Men fick hem testresultatet per brev idag och där stod det att vi hade en sannolikhet på 90/100... Och så stod det "Ett positivt predikativt värde är ca 80/90 % beroende på mammans riskgrupp. Det innebär att det fortfarande finns upp till 20 % chans att fostret inte har Trisomi 21".
Så då tolkar vi det som att vi har 10 % chans...eftersom vi hade 90/100. Lite konstigt att vi inte fick veta detta när de ringde och när vi träffade läkaren, då lät det som att det inte fanns nåt hopp alls... men, men...
Så liiite hopp har vi kvar nu, även om vi ställt in oss på det värsta. Det stod i brevet från SÖS att vi får mkp-resultatet efter fem dagar. Men hoppas verkligen det kan gå snabbare. Ska be om en snabbanalys. Läkaren sa att vi nog inte får det för det kostar för mycket, men fråga kan man ju iaf... eller ja sambon får strida lite för det! ![](https://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile1.gif)
Oh vad jag känner med dig. Det är ren terror att vänta. Jag vet, för har varit i samma sits. Fick efter nipt samtalet av en bm att resultatet visade positivt för trisomi 18. Min första reaktion var också avbryta direkt. Jag ville inte vänta på moderkaksprov och tänkte att det var typ 99% säkert att svaret stämde.
Fick träffa en jättebra genetisk analytiker eller vad hon var på sjukhuset som förklarade nipt och hur det fungerar för oss. Då och i samband med att brevet kom hem så insåg vi att det inte alls är lika säkert svar när de visar positivt som negativt. Något som inte framgår tydligt nog innan man gör testet. Genetikern sade att av ca 45 st kvinnor som gör nipt får ca 4 stycken falskt positivt svar.
För oss tog det tre dagar innan svar på moderkaksprovet kom. Bebisen hade inte trisomi 18 enligt det. Men hade jättesvårt att släppa det och var orolig hela graviditeten att det var något annat fel som gjort att testet reagerade, även fast genetikern sade att det inte fungerar så. Nu är han här och verkar än så länge frisk.
När ska du göra mkp? Jag hoppas allt vad jag kan att svaret är fel för det händer.