• Klarabella90

NYBÖRJARE

Hej!

Jag och min man har börjat försöka skaffa barn och jag är totalt grön i det här och helt ny på familjeliv.se 

Jag är inne här på familjeliv och kollar olika trådar och stöter på en massa förkortningar och uttryck som jag inte förstår.

Jag ber alltså i detta inlägg om hjälp! Skulle ni kunna ge mig lite tips och råd samt hjälpa mig med alla förkortningar och uttryck? Har listat ut nu att "äl" betyder ägglossning till exempel, men det tar så lång tid att läsa i trådarna här när jag måste försöka lista ut vad allt betyder :P

Jättetacksam för hjälp!

• Svar på tråden NYBÖRJARE
  • Miccim

Mf = missfall

Ma = missed abortion, eller uteblivet missfall på svenska

Ul = ultraljud

Kub = ett ultraljud som görs tidigt i graviditeten, där man bland annat mäter nackspalten på fostret

Rul = rutinultraljud, görs vanligen kring vecka 18-20

Vul = vaginalt ultraljud, utförs när det är så tidigt att vanligt ultraljud inte kan användas.

Cb = clear blue

Nc = natural cycles

Bim = beräknad icke mens, dagen som man skulle fått mens men förhoppningsvis är gravid istället

• Miccim

Smep = sperm meets egg plan, en metod där man har sex varannan dag tills bekräftad ägglossning via ägglossningstest och då har man sex tre dagar i rad sedan en dags paus och sedan sex ytterligare en dag.

• Miccim

Är det några fler förkortningar så är det bara att fråga :)

• Klarabella90

Åh! Tusen tack! Då har jag ett litet facit att använda mig av när jag inte förstår. Tack för det!

• Klarabella90
    Miccim skrev 2018-10-09 16:01:34 följande:

Mf = missfall

Ma = missed abortion, eller uteblivet missfall på svenska

Ul = ultraljud

Kub = ett ultraljud som görs tidigt i graviditeten, där man bland annat mäter nackspalten på fostret

Rul = rutinultraljud, görs vanligen kring vecka 18-20

Vul = vaginalt ultraljud, utförs när det är så tidigt att vanligt ultraljud inte kan användas.

Cb = clear blue

Nc = natural cycles

Bim = beräknad icke mens, dagen som man skulle fått mens men förhoppningsvis är gravid istället

Tack snälla!
  • Miccim
    Klarabella90 skrev 2018-10-09 20:47:53 följande:

Tack snälla!

Det är lugnt! :) Finns säkert många fler förkortningar men det var de jag kom på nu.

Vet du när du har nästa bim? Det går ju hoppa in i någon av de grupperna under kategorin "planerar barn". Jag är med i oktobergruppen men ska gå över till novembergruppen om mensen kommer snart.
  • Klarabella90
    Miccim skrev 2018-10-09 20:55:10 följande:
    Det är lugnt! :) Finns säkert många fler förkortningar men det var de jag kom på nu.

Vet du när du har nästa bim? Det går ju hoppa in i någon av de grupperna under kategorin "planerar barn". Jag är med i oktobergruppen men ska gå över till novembergruppen om mensen kommer snart.
    Kanske frågar igen om jag stöter på någon ;)

Enligt min P-tracker app ska den komma om två veckor, tack för tipset! Då kikar jag in i oktobergruppen!
Svar på tråden NYBÖRJARE