• Viken92

Föräldrapenning/SGI/ huuur???

Hejsan!

Jag och min sambo fick vårt första barn 25/9-2017

Nu kommer vårt andra barn som är beräknat till 26/2-2019.

Just nu är pappan föräldraledig med barn nummer 1 fram till den 2 januari-2019 och jag kommer få beviljat havandeskapspenning med barn nummer 2 från samma dag som pappan börjar jobba igen den 2 januari-2019.

Min fråga är om jag kan säga till min arbetsgivare att jag tänker vara föräldraledig från 21 december med barn nummer 1 fram till min havandeskapspenning sätter igång den 2/1-2019 så att jag slipper jobba över jul och nyår. Jag vet att jag har rätt att va hemma de första 18 månaderna så det är ju inget konstigt men jag kommer ju inte kunna ta föräldradagar eftersom sambon tar ut dagar den tiden.

Kommer jag då förlora min SGI?

Och om ja nu förlorar den hur påverkar det då min kommande havandeskapspnning och föräldrapenning med barn nummer 2?

• Svar på tråden Föräldrapenning/SGI/ huuur???
  • Jemp

Du har rätt att gå ner i tid/inte jobba sista halvåret (har jag för mig att det är, dubbelkolla) av graviditeten utan att SGI påverkas.

Försäkringskassan är snabba att svara på liknande frågor på FB!

• MR Xyz

Jobbar du heltid nu? I så fall är SGI skyddad 6 månader innan bf.

Socialförsäkringsbalken 26 kap §14

SGI-skydd gäller under tid då den försäkrade är gravid och avbryter eller inskränker sitt förvärvsarbete tidigast sex månader före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen.

• MR Xyz

Observera att det bara gäller när du minskar på arbete. Du kan alltså inte hänvisa till den paragrafen om du t.ex. är föräldraledig hel- eller deltid och slutar ta ut FP.

• Viken92

Jag jobbar 100 % nu och min tanke är att göra det nu fram till och med den 21/12 för att sedan ?vara föräldraledig? med barn 1 fram till att jag får min havandeskapspenning den 2 januari när pappan börjar jobba igen, detta för att undvika att jobba jul och nyår när vi har riktigt mycket att göra på jobbet, men frågan är ju om detta gör att min SGI blir 0 eftersom pappan tar ju ut föräldradagar under den tiden..

• MR Xyz

SGI är skyddad om du slutar arbeta eller går ner i tid högst 6 månader innan BF. Vad din sambo gör spelar ingen som helst roll.

Svar på tråden Föräldrapenning/SGI/ huuur???