• sofpet

    Escitalopram erfarenheter

    Hej,

    För ca 8 veckor sedan hamnade jag i en depression och blev diagnosticerad med medelsvår depression samt ångest. Jag började medicinera med Escitalopram på 2,5 mg och har trappat upp till 10 mg. Är sjukskriven. Började med 10 mg för 6 dagar sedan och hade då mått helt ok i över en vecka. Tre dagar efter upptrappning började ångesten komma och har haft rejäl ångest i 4 dagar nu vilket också fått mig att känna att jag inte längre orkar mer och känner inget hopp alls för att något kommer hjälpa.

    Har dessutom inte känt denna ångesten när jag trappat upp till 5 mg eller 7,5 mg. 

    Min fråga är om det kan vara biverkningar av att jag trappa upp? Undrar även när jag bör förvänta mig att medicinen ska hjälpa helt? Är det vanligt att det går upp och ner med måendet under medicinering?

  • Svar på tråden Escitalopram erfarenheter
  • Anonym (Deprimerad)

    Ökad ångest är en jättevanligt biverkan, kontakta din läkare och se om du kan få något ångestdämpande under insättningsfasen. Under insättningen kan det gå väldigt mycket upp och ner, när du trappat upp klart vänta 2-3 månader och se hur det känns.

    För mig funkade inte Escitalopram alls men jag har medicin som funkar nu. Bara medicin kommer inte göra dig helt bra, du måste jobba med dig själv också men det ska bli märkbar skillnad. Jag gick på fel medicin i nästan ett år för att jag trodde inte medicinen skulle hjälpa mer.

    Tänk på att motion har lika stor effekt på lätt- eller medelsvår depression som SSRI har.

  • Anonym (Bra igen)

    Det är jättevanligt att må sämre när man börjar/trappar upp sån medicin. Så håll ut! Men jag tycker samtidigt du ska se till att ha tät kontakt med vården så att du inte är helt ensam i detta. Det ska inte ta hur lång tid som helst. Då måste du kanske byta preparat.

    Har du någon att prata med?

    Om du orkar så är det jättebra om du kan ta dig ut på promenad eller cykeltur eller liknande så ofta som möjligt. Att röra på sig är läkande.

    Varmt lycka till!

  • Anonym (Escitalopram)

    Har ätit den i snart 3.5 månad.

    Var beredd på jobnig ångest som biverkning men kan inte säga att jag fick något sådant skov.

    Dock så känner jag av den på sådant sätt att jag var dörädd för spindlar tidigare, men när vi var utomlands sprang en fet spindel över min säng och ner vid kudden, jag bsra föste undan den och la mig och sov...

    Hade ALDRIG hänt tidigare. Jag har vägrat gå in i samma rum i flera månader där jag hittat minispindlar här hemma.

    Så känslorna är verkligen avtrubbade!

    Sedan har jag svårare att läka småsår, kan ta en vecka för ett ynka "pappercut" som vanligtvis läker på en eftermiddag.

    Men håll ut en liten stund till, sämre mående är som de säger tidigare en vanlug biverkning :)

  • Anonym (Hanna)

    Har ni blivit överviktiga som biverkning? Äter ni mer? Sötsug? Andra biverkningar förutom ångest?

  • Anonym (C)

    Jag testade den men blev helt stissig, rastlös och allmänt skum känsla...

    håll ut ts och låt insättningen ta lite tid...dock inte för lång tid för då kanske det inte är rätt preparat för dig.

    Lycka till!

  • sofpet

    Hej,

    Jag har någon att prata med en gång i veckan. Trodde att medicinen började hjälpa och jag började träna igen. Mådde helt ok i 8 dagar. Men sedan två dagar efter att jag trappat upp igen så blev jag riktigt dålig och har varit dålig i 4 dagar på raken nu. Idag va det värst. Mamma fick inte ur mig från sängen och va helt likgiltig samt gick inte att prata med. Bara låg och stirrade och kunde inte ge något svar. Sa rätt ut flera gånger att jag inte orkar leva längre och att jag lider. 

    Tar lergigan dagligen men det hjälper inte så värst mycket. Tanken är att jag ska börja arbeta på 25 % imorgon eftersom jag känt mig rätt bra när jag bestämde det. Vet heller inte om det kan ha satt igång min ångest rejält. Aldrig känt sån ångest att jag mår så dåligt att jag inte ser någon annan utväg än att inte finnas till längre. 

  • sofpet
    Anonym (Hanna) skrev 2018-10-07 01:27:56 följande:

    Har ni blivit överviktiga som biverkning? Äter ni mer? Sötsug? Andra biverkningar förutom ångest?


    Hej Hanna,

    Jag har inte gått upp i vikt eller fått något sötsug. För mig har jag bara mått betydligt sämre och vaknar flera gånger på nätterna samt tjut i öronen. Har även fått stickningar i kroppen.
  • Anonym (E)

    Sofpet.

    Hur går det nu? Jag började själv på min femte vecka med 10 mg Escitalopram idag. Har fortfarande mycket insättningskänningar. 

  • sofpet
    Anonym (E) skrev 2018-10-30 12:13:40 följande:

    Sofpet.

    Hur går det nu? Jag började själv på min femte vecka med 10 mg Escitalopram idag. Har fortfarande mycket insättningskänningar. 


    Hej,

    Har inte några biverkningar kvar och mådde rätt ok under två veckor men dippade igen i fredags och har stark ångest nu som är jobbig att hantera. Jag hade som sagt väldigt mycket biverkningar och har inte dippat i depressionen på flera veckor. Nu är det främst ångesten som tar över. Jag tar 10 mg nu men funderar på att öka eftersom de inte verkar hjälpa mot ångesten och har medicinerat i över 2 månader nu.
  • Anonym (Escitalopram2)

    Hej TS.

    Hur mår du nu? Jag har likt dig tagit escitalopram i några veckor nu och är inne på tredje veckan med 10 mg. Har fortfarande mer ångest! Efter två veckor med 5 mg kunde jag att jag mådde bättre men sen ville läkaren att jag skulle höja till 10 mg och efter två dagar började jag få förvärrad ångest igen, och nu har det hållit i sig. Min ångest är värst morgon och förmiddag och mot kvällen släpper det mer och mer.

    Vad ska man göra? Hur länge ska man hålla ut? Är det normalt? När blir man bra?

    Blir desperat snart...

  • sofpet
    Anonym (Escitalopram2) skrev 2018-11-18 12:58:22 följande:

    Hej TS.

    Hur mår du nu? Jag har likt dig tagit escitalopram i några veckor nu och är inne på tredje veckan med 10 mg. Har fortfarande mer ångest! Efter två veckor med 5 mg kunde jag att jag mådde bättre men sen ville läkaren att jag skulle höja till 10 mg och efter två dagar började jag få förvärrad ångest igen, och nu har det hållit i sig. Min ångest är värst morgon och förmiddag och mot kvällen släpper det mer och mer.

    Vad ska man göra? Hur länge ska man hålla ut? Är det normalt? När blir man bra?

    Blir desperat snart...


    Hej,

    Jag fick ett bakslag och fick byta antidepressiva för tre veckor sedan till duloxetine. Dessa känns däremot inte heller bra så kanske ska byta tillbaka igen. Just nu mår jag riktigt dåligt så är hemma hos mina föräldrar. Jag får dagar som är katastrofala och försöker bara härda ut. Tänker att det kommer ta tid och ibland får man kämpa ett jäkla tag innan man får rätt medicin. Tips är att ha nära vänner eller familj runtomkring dig. Hur pissigt det ens känns och jobbigt så isolera dig inte! De dagar som är värst behöver jag bli rejält omhändertagen. Och man får vara okej med det.

    Hoppas du blir bättre snart!
  • Zenon

    Länka gärna om det finns någon annan liknade tråd med mer inlägg, då jag fick upp typ 10 sidor på sökresultat, men dom skriver ju inte ut hur många inlägg det är.

    Läkemedel som innehåller escitalopram:
    ? Cipralex
    ? Premalex
    Dessa hittade jag på 1177.
    Vilket av dom 2 är bäst? Och ger minst ut och isättning?
    Finns det flera som ej stod med där?

Svar på tråden Escitalopram erfarenheter