Rätt med böter ?
Är det rätt att föräldrar ska få betala 100 kr om dagen när barnet inte dyker upp i skolan ?
Är det rätt att föräldrar ska få betala 100 kr om dagen när barnet inte dyker upp i skolan ?
Nej, absolut inte.
Nej! Om det är ofrivillig frånvaro borde bötessumman vara högre!
Nej! Om det är ofrivillig frånvaro borde bötessumman vara högre!
Det är absurt med en sådan avgift.
Nej, det tycker jag verkligen inte. Är det så idag?
Enskilda föräldrar kan få
Nej, det tycker jag verkligen inte. Är det så idag?
Enskilda föräldrar kan få
Enskilda föräldrar kan få föreläggande förenat med vite om deras barn vägrar gå till skolan eftersom vi har skolplikt i Sverige.
Om det är pga något funktionshinder eller psykiska problem som barnet vägrar kan jag tycka att det inte är rätt väg att gå men föräldrar som låter barn vara hemma för att de inte har lust känner jag inte någon större sympati för.
Tack för info! Men vite med föreläggande och böter är ju inte samma sak. Förekommer böter också?
Nja, det är en svår fråga men nej, jag tycker inte att det är rätt väg att gå. Jag hade själv en bror som hatade skolan och som skolkade väldigt mycket. Mina föräldrar körde honom till skolan, gick in med honom, såg honom gå in i lektionssalen. Därefter valde han att tex säga att han skulle gå på toaletten eller liknande och gick då sonika ut från skola igen. Skulle de då ha suttit med honom på alla lektioner så hade de inte kunnat jobba.
Nej det tror jag inte, men i media (Expressen?) kallas det böter i rubrikerna.
Ofrivillig frånvaro ?
Låter som om de vill att föräldrarna handgripligen ska fösa sin barn till skolan om de vägrar gå dit genom att sätta press med s.k. "böter".
Låter som om de vill att föräldrarna handgripligen ska fösa sin barn till skolan om de vägrar gå dit genom att sätta press med s.k. "böter".
Det är ju inget som sker på en gång. Om en elev har mycket oförklarlig frånvaro utreds det förstås, samtal med föräldrar osv.
För elever med diagnoser som gör att skolan är alltför stressig hjälper det knappast med böter. Då handlar det om att skolan och hemmet samarbetar och försöker hitta vad som blir bäst för barnet.
De enstaka fall där det kanske faktiskt handlar om ungdomar utan styrning, där föräldrarna skiter i skolan osv kopplas Soc in, kanske polis och annat.
Jag är lärare och har aldrig hört att någon de facto fått böter.
Borde vara samma press på vuxna som inte vill jobba, men då öses det bara bidrag över dem.