Anonym (Vera) skrev 2018-10-06 14:24:26 följande:
Hej!
Jag vill bjuda en dejt på mozarellasallad med buffalomozarella, basilika, oliver, småtomater i olika färger, paprika, olivolja, salt o peppar. Vad äter man till detta eller som varmrätt? Man kan väl inte bara bjuda på mozarellasallad? Tack för tips!
Detta låter som en klassisk bruschetta.
Allt du saknar är ett gott bröd, jag gillar typ pain riche av bättre kvalitet.
Som du gnider med en vitlök och sen drizzlar med en god olivolja och grillar i ugnen tills det får fin färg eller i stekpannan.
Sen är det bara och montera som man önskar, och avsluta med olivolja, svartpeppar och allra sist basilikan.
Gör man många, så är det enklare och blanda ihop det som en röra man lägger på.
Är man ett fåtal som i ditt fall, så tycker jag att det är snyggare och att inte bearbeta nån ingrediens eller extremt lite.
Sen är det viktigt med bra råvaror, och en del kan vara svåra nu, som tomat.
Sen lukta alltid på basilikan, och gnugga fingrarna på ett blad.
För märkt en del handlare slarvar med sin basilika och vattnar den ovanifrån = tappar smak.
Detta gäller alla färska kryddor, men där är det av andra orsaker.
tex som hård drivning.
Detta är en förrätt om det var oklart.
Vill man fortsätta Italienskt, så kan föreslår jag en Amerikansk italiensk rätt Chicken marsala.
Mycket god rätt, jag gillar den med champinjoner, finns enkla varianter och mer avancerade också.
Dock alla enkla att tillaga och kräver lite av en.
Och har man ändå en flaska marsala hemma, så gör man givetvis en zabaione med nån god frukt man hittar och biscotti.
Zabaione är dock inget för en nybörjare, då vi pratar om varm emulsion.
Men inte omöjligt att göra om man är metodisk och försiktig.
Ska själv göra en på ett kalas snart, och är lite nervös att man missar tempen.