• Humlan0

Kan man förbättra sin äggkvalitet t.ex. med DHEA, e-vitamin, q10 eller något annat?

Hej!

Jag har gjort tre äggplock som resulterat i att jag fått göra två ET varav jag blev gravid ena gången som slutade i ett tidigt mf i v5. Enligt mig klinik så har de inte hittat något specifikt som skulle göra att vi inte lyckas. Min sambos spermier är bra både i mängd och rörlighet. Vi får ut en förhållandevis bra mängd ägg, 10, 14, 12 vid de olika försöken. Vid de två första försöken så befruktades nästan alla, men alla slutar dela sig innan dag 5. Sista gången så var spermierna helt plötsligt inte så bra och man gjorde då ICSI på hälften. Endast 2 blev befruktade och jag fick tillbaka båda.

Ingen har sagt till mig att jag har dålig äggkvalitet, men något fel är det ju eftersom dom inte överlever odlingen. Hur vet man ens om man har dålig äggkvalitet? Vi har bara fått ett ägg till frysen vid första ÄP, men efter 6 avbrutna FET-försök så insåg vi till sist att ägget inte klarade upptiningen.

Jag letar med ljus och lykta efter något vi kan göra för att öka våra chanser till nästa försök. En tjej här på FL tipsade om e-vitamin och q10, men jag skulle gärna vilja höra från lite fler håll.

Finns det något som har hjälpt dig?

Jag har för mig att någon sa en gång att en viss dag i odlingen hänger mer på spermierna, men min sambos spermier verkar ju vara bra enligt kliniken. De säger att det måste varit något speciellt som hände just den här sista gången som gjorde att de inte var så bra. Någon som har erfarenhet av det?

• Svar på tråden Kan man förbättra sin äggkvalitet t.ex. med DHEA, e-vitamin, q10 eller något annat?
  • UndrandeSökare

Problemet kan ju vara äggen (svenska läkare skyller nästan alltid enbart på äggen), men problemet kan vara spermierna också.

I Sverige heter det bästa spermietestet Spermieanalys med morfologi, (morfologi är spermiernas utseende), men även spermier som ser normala ut kan ha dnafel. Men detta kan EJ testas för i Sverige. Men det finns i tex på kliniken Avaclinic i Riga och ivfSerum i Aten.

Vi tog flyget till Riga och min man gjorde testet där, vi fick svaret via mail efter ett dygn, och både dnafel och fragmentationsfel hittades. Lösningen är då att använda spermadonation.

Testet heter Sperm dna fragmentationtest.

• Humlan0
    UndrandeSökare skrev 2018-10-11 09:43:34 följande:

Problemet kan ju vara äggen (svenska läkare skyller nästan alltid enbart på äggen), men problemet kan vara spermierna också.

I Sverige heter det bästa spermietestet Spermieanalys med morfologi, (morfologi är spermiernas utseende), men även spermier som ser normala ut kan ha dnafel. Men detta kan EJ testas för i Sverige. Men det finns i tex på kliniken Avaclinic i Riga och ivfSerum i Aten.

Vi tog flyget till Riga och min man gjorde testet där, vi fick svaret via mail efter ett dygn, och både dnafel och fragmentationsfel hittades. Lösningen är då att använda spermadonation.

Testet heter Sperm dna fragmentationtest.

Nu har vi alla fall fått lite svar även om de inte var så positiva. Läkaren ringde för några dagar sen och eftersom dom av en händelse fått göra ICSI denna gång så såg dom att äggkvaliteten inte var bra. Just nu känner jag mig helt knäckt och allt vi gjort de senaste 4 åren känns helt förgäves. Dom ser alltså inte det här vid en vanlig äggplock där man inte behöver göra ICSI... Hade det inte blivit så här så hade vi inte fått någon förklaring alls.

Så för oss verkar det som att vi antingen kan välja att göra ett gratisförsök till på samma sätt och hoppas på det bästa, eller gå vidare med äggdonation. Jag är jättekluven. Tog även upp frågan om DHEA men det var bankt nej för det inte fanns någon bevisad forskning på det.

Vet inte ens om det finns något hopp om vi inte går vidare med äggdonation. De skulle ringa tillbaka när de pratat ihop sig.
  • UndrandeSökare
    Humlan0 skrev 2018-10-13 09:56:42 följande:

Nu har vi alla fall fått lite svar även om de inte var så positiva. Läkaren ringde för några dagar sen och eftersom dom av en händelse fått göra ICSI denna gång så såg dom att äggkvaliteten inte var bra. Just nu känner jag mig helt knäckt och allt vi gjort de senaste 4 åren känns helt förgäves. Dom ser alltså inte det här vid en vanlig äggplock där man inte behöver göra ICSI... Hade det inte blivit så här så hade vi inte fått någon förklaring alls.

Så för oss verkar det som att vi antingen kan välja att göra ett gratisförsök till på samma sätt och hoppas på det bästa, eller gå vidare med äggdonation. Jag är jättekluven. Tog även upp frågan om DHEA men det var bankt nej för det inte fanns någon bevisad forskning på det.

Vet inte ens om det finns något hopp om vi inte går vidare med äggdonation. De skulle ringa tillbaka när de pratat ihop sig.

Jag förstår om du är ledsen över att äggen inte är tillräckligt bra, men det kan ju iallafall kännas bra att problemet hittats. Jag och min man har gjort både äggdonation och spermiedonation, vi går på Avaclinic i Riga.
  • Humlan0
    UndrandeSökare skrev 2018-10-14 10:26:36 följande:

Jag förstår om du är ledsen över att äggen inte är tillräckligt bra, men det kan ju iallafall kännas bra att problemet hittats. Jag och min man har gjort både äggdonation och spermiedonation, vi går på Avaclinic i Riga.

Jag håller med. När jag läser så verkar det ju som att när man väl bestämt sig för äggdonation så spelar generna inte någon roll och jag tror att det kommer bli så för oss också. Jag hoppas bara att man i så fall får en donator som liknar mig så man ändå kan känna igen sig lite. Ska bli intressant att höra vad dom säger. Tack för tipset om Avaclinic, ska kolla närmare på det!
  • gammelpysen

Kan rekommendera boken it starts with the egg som finns att köpa på iTunes. Läste den inför vårt sista försök. Maken och jag tog en rejäl vitaminkur: q10, folsyra, zink, D-vitamin, b-vitamin, järn... svindyrt. Därefter gjorde vi oss av med alla plastbyttor och matlådor i plast och köpte nya i glas. Också svindyrt men tydligen dräller det av miljögifter i det. Jag gick på jakt efter shampoo och tvål utan paraben och liknande. Sägs påverka också.

Sista försöker fick jag menopur istf gonal-f.

Hur som helst så gick det vägen och jag är just nu gravid i vecka 12+1. Om det beror på vår monsterkur eller ej är ju omöjligt att veta. Maken har usla spermier så vi har kört icsi alla gånger.

Stort lycka till och återkom!!

• hoppas 2014

Förstår dina känslor...

Jag är så glad att vi valde Ivf kliniken i Falun (numera Livio Falun) för utan deras alternativa medicineringar är det inte säkert att min dotter funnits. Det har inte varit lätt o det har inte gått fort (3ivf försök) men allt var värt det. Jag har både fått Prasteron (dhea) o intralapiddropp samt att jag o sambon båda tagit q10 samt massa annat.. man vet ju inte om det är slumpen el om det faktiskt hjälpte men jag tror det gjorde det (1a ivf behandlingen gick uselt med få o dåliga ägg men då utan de tidigare nämnda)..

Fick min dotter vid 42 år.

• Nysituation

Jag läste it starts with the egg när vi gjorde ivf för vårt första barn. 

Jag hade gjort en ivf cykel med ett vanligt ET och ett Fet.

Kände mig konstant arg och maktlös och kände att jag behövde göra något. Vi har gjort icsic varje gång pga dålig spermakvalitet.
    Jag tog bort matlådir i plast, tesil i plast, åt folsyra, q10 (ubiquinol), c vitamin, d vitamin mm. Försökte övertala min man att han skulle ta kosttillskott enligt rekommendationerna för män men det var väl minst sagt halvhjärtat från hans sida. Jag slutade/drog ner ordentligt på koffein. 

Man får räkna med 3 månader för att förbättra äggkvaliteten. Vi gjorde en till cykel ca 1,5 månader efter att jag lagt om vanorna och börjar med kosttillskott, då fick jag ut 4 ägg men inget gick att återföra. Påbörjade en ny cykel två månader senare och det blev vår son! 

Jag började igen i maj att dra ner på koffein och har "bara' ätit q10 och folsyra sedan i juni. Slutet på september påbörjade vi en ny cykel, fick ut två ägg, återförde ett och plussade denna vecka!  Denna omgång gjorde jag akupunktur innan och efter ET. 

Jag kan såklart inte säga med säkerhet om det är alla kosttillskott (och böner!) eller om det hade gått vägen ändå, men jag upplever att det har gjort skillnad. Jag är 39 nu. 

Jag har också frågat om Dhea, men fått blankt nej, men varit väldigt sugen på att testa. Läs boken, då har man iallafall mer att förhålla sig till sen.

Svar på tråden Kan man förbättra sin äggkvalitet t.ex. med DHEA, e-vitamin, q10 eller något annat?