Kan man förbättra sin äggkvalitet t.ex. med DHEA, e-vitamin, q10 eller något annat?
Hej!
Jag har gjort tre äggplock som resulterat i att jag fått göra två ET varav jag blev gravid ena gången som slutade i ett tidigt mf i v5. Enligt mig klinik så har de inte hittat något specifikt som skulle göra att vi inte lyckas. Min sambos spermier är bra både i mängd och rörlighet. Vi får ut en förhållandevis bra mängd ägg, 10, 14, 12 vid de olika försöken. Vid de två första försöken så befruktades nästan alla, men alla slutar dela sig innan dag 5. Sista gången så var spermierna helt plötsligt inte så bra och man gjorde då ICSI på hälften. Endast 2 blev befruktade och jag fick tillbaka båda.
Ingen har sagt till mig att jag har dålig äggkvalitet, men något fel är det ju eftersom dom inte överlever odlingen. Hur vet man ens om man har dålig äggkvalitet? Vi har bara fått ett ägg till frysen vid första ÄP, men efter 6 avbrutna FET-försök så insåg vi till sist att ägget inte klarade upptiningen.
Jag letar med ljus och lykta efter något vi kan göra för att öka våra chanser till nästa försök. En tjej här på FL tipsade om e-vitamin och q10, men jag skulle gärna vilja höra från lite fler håll.
Finns det något som har hjälpt dig?
Jag har för mig att någon sa en gång att en viss dag i odlingen hänger mer på spermierna, men min sambos spermier verkar ju vara bra enligt kliniken. De säger att det måste varit något speciellt som hände just den här sista gången som gjorde att de inte var så bra. Någon som har erfarenhet av det?