Föräldralön/föräldrapenningstillägg?
Är föräldralön och föräldrapenningstillägg samma sak? Hur ansöker man om detta och måste man vara med i facket för att få detta?
Är föräldralön och föräldrapenningstillägg samma sak? Hur ansöker man om detta och måste man vara med i facket för att få detta?
På min arbetsplats får vi föräldrarpenningstillägg 10% av lönen typ genom en försäkring som jag har där, på min arbetsplats ansöker jag själv efter att barnet har kommit. Du får kolla med din arbetsgivare
Nej man behöver inte vara med i facket. Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen så omfattas alla, oavsett om man är med i ett fackförbund eller ej.
I vissa avtal är det arbetsgivaren som betalar ut och det sker oftast per automatik. I andra avtal ska man själv ansöka från exempelvis Afa Försäkring. Enklast är att du kontaktar ditt lönekontor och frågar!
På min arbetsplats får vi föräldrarpenningstillägg 10% av lönen typ genom en försäkring som jag har där, på min arbetsplats ansöker jag själv efter att barnet har kommit. Du får kolla med din arbetsgivare
Kontaktar man chefen efter barnet kommit eller hur vet man när exakt barnet kommer? Får man ersättning för dagar retroaktivitet om det hunnit gå någon vecka eller?
[quote=79103944][quote-nick]Deeelicious skrev 2018-10-02 08:29:27 följande:[/quote-nick]Kontaktar man chefen efter barnet kommit eller hur vet man när exakt barnet kommer? Får man ersättning för dagar retroaktivitet om det hunnit gå någon vecka eller?[/
Jag ansöker själv på försäkringens sida och får pengarna från dom, men med mitt förra barn, kontaktade jag min chef som kontaktade lönekontoret som betalade ut för 180 dagar, min chef informerade dock mig denna gång att jag skulle ansöka själv, du får fråga hur ni gör på din arbetsplats,
Min chef behövde bebisens personnr så jag ringde bara upp henne efter att bebisen kommit. Resten skötte min arbetsgivare.
Men det kan vara helt olika beroende på arbetsplats och därmed kollektivavtalet.
Alltså, kolla ert intranät, det borde stå där. Annars kolla kollektivavtalet.
Som sagts, det är olika på olika arbetsplatser så du måste kolla upp hur det är på din. När jag var föräldraledig vart det kopplat till uttag av föräldradagar. För att få full ersättning behövde man ta ut 7 dagar i veckan och lämna fk:s utbetalningsbesked till hr. Så utbetalningen kom då alltid retroaktivt eftersom man behöver invänta beskedet först.