Järvsö! Ligger inte så långt från Stockholm, och är Sveriges trevligaste skidort! (Om du frågar mig då...) Har varit på många ställen, och som vuxen kan jag tänka mig mycket mer spännande och häftigare ställen, men nu när jag åker med familj och barn så är närhet, personal, bemötande och liftköer så mycket viktigare.
Bra och överskådliga barnområden, hjälpsam och supertrevlig personal, barnanpassat både i backarna, uthyrning och restauranger, och när man tröttnat på skidåkningen finns massor av andra aktiviteter (häst och släde, fiske, skoterturer, konserter, hantverk och lokal mattillverkning mm), och det är inte långt till "civilisationen" om man behöver handla något eller behöver annan service.
Har ni möjlighet skulle jag se till att ha gott om tid, och inte stressa fram skidåkningen. Allt blir så mycket roligare med en stunds värme och varm choklad, eller lite lek i pulkabacken mellan lift-åken. (I Järvsö finns pulkabacke med rullband och åkdon för alla
)
Att lära sig åka skidor tar massor av energi, och genom åren har jag sett många stressade familjer med trötta barn. Gråtande barn som tvingas utnyttja varje sekund av skidhyran är en bra garanti för att de aldrig mer vill åka skidor.
Så ta det lugnt, ta god tid på er, och ha roligt! Oavsett var ni väljer att åka