• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojknamn på L
  • fluu

Leander är ett av mina favoritnamn. Eget, starkt och vackert. Dock skulle jag inte välja det pga risken för att det blir "Leo"(som jag bara inte kan med)av det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • hammarhajen

Leander är ett efternamn för mig.

Leopold känns lite tillkrånglat för min smak, tänker mest sagofigr.

Levin har jag nog aldrig hört. Men känns ändå enklast att säga, föredrar nog det. Rätt sött när jag tänker efter Tycker snäppet bättre om Levis om det funkar?

Föredrar annars vanliga namn, som Lukas, Leo och Linus. Men det är jag det! Smaken är som baken och det är ert barn, så det är er smak som är viktig

• trazan12
    Miriam85 skrev 2018-09-30 15:50:24 följande:

Liam, Leon, Luis är sötare namn om du frågar mig.

Håller med.
    Leon är superfint.
  • elyse

Levin är ett etablerat efternamn så det är tveksamt om ni skulle få det godkänt av Skatteverket.

• krasch
    hammarhajen skrev 2018-09-30 15:35:01 följande:

Leander är ett efternamn för mig

elyse skrev 2018-09-30 22:43:06 följande:

Levin är ett etablerat efternamn så det är tveksamt om ni skulle få det godkänt av Skatteverket

De är gamla släktnamn, namnen var ganska vanliga i Sverige under 1800-talet. Är lite förvånad över att det finns folk i Sverige som är så dåliga på svensk namntradition.

2016 fick 12 pojkar namnet Levin så skatteverket kommer givetvis att godkänna namnet
  • telly

Leander är från Shakespeares En midsommarnattsdröm, ändå låter det mycket som ett efternamn, jag tänker på tex Erlander.

Levin associerar jag med efternamnet samt Lenin. Hur uttalas det? Som Kevin?

Röstar därför på Leopold även om jag möjligen föredrar Leonard!

Glad norrländska med triss i tjejer!
  • telly
    telly skrev 2018-10-01 10:44:07 följande:

Leander är från Shakespeares En midsommarnattsdröm, ändå låter det mycket som ett efternamn, jag tänker på tex Erlander.

Röstar därför på Leopold även om jag möjligen föredrar Leonard!

Haha tänkte fel. Lysander heter personen i pjäsen.
    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • krasch
    telly skrev 2018-10-01 10:44:07 följande:

Nej man uttalar det Le som i leka och vin som i vinter
  • hammarhajen
    krasch skrev 2018-10-01 10:34:34 följande:
    elyse skrev 2018-09-30 22:43:06 följande:

Levin är ett etablerat efternamn så det är tveksamt om ni skulle få det godkänt av Skatteverket

De är gamla släktnamn, namnen var ganska vanliga i Sverige under 1800-talet. Är lite förvånad över att det finns folk i Sverige som är så dåliga på svensk namntradition.

2016 fick 12 pojkar namnet Levin så skatteverket kommer givetvis att godkänna namnet
    "Dåliga på svenskt namntradition", så du tar i.

Även om Leander KAN vara ett förnamn, så är det också ett efternamn. Jag känner till flera Leander som alla heter det som efternamn, så får MIG är det ett efternamn. Betyder inte att jag inte VET att det kan vara ett förnamn.
  • Anonya

Ska jag vara ärlig - och annars är det väl ingen idé att svara - tycker jag inte om något av namnen. 

Leander har jag aldrig hört och det låter som ett efternamn

Leopold känns gammaldags och väldigt pampigt. Något som man heter i böcker eller filmer. Väljer ni det behöver ni också gilla Leo, för stor sannolikhet att han kommer kallas det av många.

Levin har jag aldrig hört och känner inte så mycket för det, men skulle nog vänja mig snabbt och när/om nästa barn skulle heta det så skulle jag inte längre reagera på det.

• elyse
    krasch skrev 2018-10-01 10:34:34 följande:

Oj, ursäkta Ers Höghet.
Svar på tråden Pojknamn på L