Ärtsoppa!
Söker ett enkelt men gott recept då jag aldrig har gjort ärtsoppa förut.
Söker ett enkelt men gott recept då jag aldrig har gjort ärtsoppa förut.
Aldrig gjort efter recept.
Det enda jag gör är kolla ungefärlig mängd med vätska.
Sen är ju det inget i nästan, fläsk, ärtor och nån krydda(personligen gillar jag timjan framför mejram).
Sen när man gjort en gång och vätska nivå, så vet man ju om man vill ha den tjockare eller tunnare.
Smaken dock, tycker jag är exakt samma från gång till annan.
det ganska många momet,kolla tror heter chez lukas på youtube,han skitbra ,kolla han göra ärtsoppa
Du måste först veta om du vill ha ärtsoppa på gula eller gröna ärtor.
(Den klassiska är på gula ärtor)
Sen måste du bestämma om du vill ha grötig, tjock ärtsoppa eller om du vill ha en rinnigare variant.
I den tjockare är ärtorna nästan helt sönderkokta, i den rinnigare är det mer som hela ärtor som flyter i buljong.
När du bestämt dej för vilken variant du vill göra så är det dags att sätta igång!
Jag gillar tjockare, gul ärtsoppa, helst vegetarisk och gör såhär:
* Lägg ärtor i blöt. Jag lägger 1 kg gula ärtor i en 5 litersbunke och fyller med vatten. Låt ligga i blöt ca 24-30 h.
(Om du vill göra ärtsoppan aningens mindre jobbig för magen så kan man låta ärtorna börja sin groningsprocess = häll av vattnet och låt dem ligga mörkt i något/några dygn, gärna i ett durkslag så de inte ligger i vatten alls.)
* När ärtorna är förberedda så kokar jag dem i vatten, enbart, i ca 1 h. Vattnet ska täcka ärtorna och vara lite ovanför med. Sen får man späda efter hand om det börjar bli väl tjockt!
* Sen lägger jag i 2 hackade gula lökar + 1-2 buljongtärningar + ett par teskedar timjan + 1 lagerblad och låter det koka 1 h till. Späd vid behov.
Ibland lägger jag i 1-2 finrivna morötter med, de märks knappt i varken färg eller konsistens men ger en lite mildare smak.
Har även läst att man kan lägga ner ett par potatisar skurna i bitar, men aldrig testat det själv.