• telly

Är dagar med föräldrapenning i första hand tid eller pengar för dig? Obs! Läs texten först!

Läs detta innan du svarar så du förstår frågan rätt. Det handlar inte om vem som värdesätter tid med sina barn och inte, jag utgår från att de flesta ser föräldraledighet som nåt som ger både tid med barnen och pengar i plånboken. Men om du måste välja!

För en del är tiden det viktigaste, att man har kvar dagar för att kunna vara ledig från arbetet. För andra är pengarna viktigast och då kanske man försöker ta ut dagar även på helgen fast man ändå skulle vara ledig från jobbet då. Jag såg nyss en fråga om det är ok att ta ut semester + fp samma dag för att då få lite extra pengar men för mig är det typ slöseri med dagar för du skulle ju ändå vara hemma då... För mig är fp-dagar i första hand tid, inte pengar. En del låter sina lägstanivå dagar brinna inne för att de inte tar ut dem (tidsbrist), de kanske skulle ta ut dom om de gav mer i ersättning?

Om du har svårt att svara, tänk såhär:

Om du skulle få 5 extra fp-dagar, skulle du spontant tänka "åh, mer pengar!" Eller "åh, mer tid!"?

Det handlar inte om att en del värdesätter tid med barnen mer! Utan vad en dag med föräldrapenning innebär i första hand för dig.

Glad norrländska med triss i tjejer!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är dagar med föräldrapenning i första hand tid eller pengar för dig? Obs! Läs texten först!
  • Anonym (A)

Både och. När vi var utan inkomst var pengarna givetvis viktiga men inte att få så mycket som möjligt utan att gå runt på så få dagar som möjligt för att behålla några fp dagar. Nu kommer jag inte ta ut under första halvåret eftersom jag inte kommer vara föräldraledig men eventuellt se över möjligheten att ta ut på helger för att spara undan lite tills jag/sambon går över till föräldraledig. Under bf nu kommer sambon ta ut från vår äldre sons dagar eftersom han inte har semester kvar och då är det viktiga givetvis att han kan vara hemma och inte pengarna det täcker upp.

• Anonym (mamma)

Både och. När jag pluggade hemifrån kunde jag enkelt plocka ut föräldradagar om mormor/farmor hämtade ungarna efter skolan eftersom de inte var på fritids den dagen. Hade en hel del lägstanivå-dagar kvar på båda barnen när det bara var ett halvår kvar att plocka ut dem så då la jag in varje helg. När de gick på förskola så plockade jag ibland ut en dag eller två om mormor/farmor ville vara barnvakt och drog iväg en natt och träffade kompisar. Så får man väl inte göra, men vem skulle komma på en liksom. 

• Mascaraklumpar

Pengar. Ingen av oss har behövt ta ut föräldradagar för att vara hemma med barnen i den utsträckning vi velat. utan vi har tagit ut dagarna just för pengarnas skull. Vi har också tagit ut alla dagar så fort som möjligt för att kunna spara pengarna med ränta istället för att ha dem liggandes hos försäkringskassan.

• cosinus

Tid.

Sista året med dotterns dagar tog vi dock så mycket vi kunde även på helgen för att de inte skulle brinna inne. Båda jobbade 75 % och dottern hade skolplikt så vi hade helt enkelt mer dagar kvar än tid att ta ut det på.

Dock hade vi ju hamnat i det läget för att vi stenhårt prioriterar tid framför pengar och sparat så många dagar när hon och syskonen varit små.

• Anotherone

Definitivt tid!

Särskilt som rätten till föräldraledighet (gentemot arbetsgivaren) efter att barnet blivit 18 mån hänger på att du har dagar kvar.

• Alexi

Absolut tid! Vi gör av med varenda lägsta nivå-dag nu i år innan de tar slut för att yngsta fyller åtta år. Det innebar att vi var lediga rekordlänge under sommaren men gick back massor ekonomiskt eftersom lägsta nivå-dagar ger så lite pengar.

• Jsv17

Tid absolut tid! Vi har tagit minsta möjliga och så har vi levt till stor del på en lön, för att vi kan det, dock vill jag skydda min sgi så nu när sonen blir ett kommer jag börja ta ut 5 dagar i veckan men då blanda lägsta nivå med de vanliga så blir ingen jättesummma för det. Tanken är att han ska få vara hemma minst till han är 2år och som det ser ut nu kommer nån av oss +farmor/mormor kunna vara hemma till han är nästan 3

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • telly
    Jsv17 skrev 2018-09-22 15:06:20 följande:

Tid absolut tid! Vi har tagit minsta möjliga och så har vi levt till stor del på en lön, för att vi kan det, dock vill jag skydda min sgi så nu när sonen blir ett kommer jag börja ta ut 5 dagar i veckan men då blanda lägsta nivå med de vanliga så blir ingen jättesummma för det. Tanken är att han ska få vara hemma minst till han är 2år och som det ser ut nu kommer nån av oss +farmor/mormor kunna vara hemma till han är nästan 3

Vad härligt!
    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Anotherone
    Jsv17 skrev 2018-09-22 15:06:20 följande:

Mysigt! Så har vi också tänkt göra. Vår son blir två år nästa vår och börjar förskolan efter nästa sommar. Känns bra!
Svar på tråden Är dagar med föräldrapenning i första hand tid eller pengar för dig? Obs! Läs texten först!