Är dagar med föräldrapenning i första hand tid eller pengar för dig? Obs! Läs texten först!
Läs detta innan du svarar så du förstår frågan rätt. Det handlar inte om vem som värdesätter tid med sina barn och inte, jag utgår från att de flesta ser föräldraledighet som nåt som ger både tid med barnen och pengar i plånboken. Men om du måste välja!
För en del är tiden det viktigaste, att man har kvar dagar för att kunna vara ledig från arbetet. För andra är pengarna viktigast och då kanske man försöker ta ut dagar även på helgen fast man ändå skulle vara ledig från jobbet då. Jag såg nyss en fråga om det är ok att ta ut semester + fp samma dag för att då få lite extra pengar men för mig är det typ slöseri med dagar för du skulle ju ändå vara hemma då... För mig är fp-dagar i första hand tid, inte pengar. En del låter sina lägstanivå dagar brinna inne för att de inte tar ut dem (tidsbrist), de kanske skulle ta ut dom om de gav mer i ersättning?
Om du har svårt att svara, tänk såhär:
Om du skulle få 5 extra fp-dagar, skulle du spontant tänka "åh, mer pengar!" Eller "åh, mer tid!"?
Det handlar inte om att en del värdesätter tid med barnen mer! Utan vad en dag med föräldrapenning innebär i första hand för dig.