• Anonym (Barnlängtan)

Naturläkemedel för fertilitet

Jag och min sambo har försökt i nio månader nu, och min längtan efter barn är sås tor. Har ett barn på fyra år redan, och ett Mf i bagaget. Så jag bet ju att jag KAN bli gravid, men bara inte just nu.

Vi är 26 och 28 år, så åldern är väl inte problemet. Däremot så är min menscykel väldigt kort, runt 21-25 dagar och ibland så kort som 15. Omkring mig blir vänner gravida titt som tätt, planerat och oplanerat, och jag måste erkänna att det skär i hjärtat trots att jag vill vara glad.

Nu funderar jag på att börja med något naturpreparat för att öka chanserna, men vad rekommenderar ni? Rosenrot, progetronkräm, bidrottning, munkpeppar? Osv osv. Finns massor och jag blir helt virrig i djungeln!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-21 12:45
    Tillägg: svar som ?skuta tänk på det? eller ?sluta stressa? undanbedes. Vet att det är av välmening, men för många som försöker få barn utan resultat så ÄR det jobbigt att få dessa svar då skulden läggs över på en själv.

• Svar på tråden Naturläkemedel för fertilitet
  • Anonym (.)

Det bästa och effektivaste sättet att bli gravid är att du slutar stressa över barnlösheten, sluta tänk att du ska bli gravid så kommer du strax bli det.

• Anonym (Klister)

Googla på baby glue och embryo glue.

• Anonym (Bs)
    Anonym (.) skrev 2018-09-21 12:30:47 följande:
    Det bästa och effektivaste sättet att bli gravid är att du slutar stressa över barnlösheten, sluta tänk att du ska bli gravid så kommer du strax bli det.
    Absolut skitsnack! Förklara hur tankar kan påverka ägg, spermier, slemhinna och äggledare så man inte blir gravid!! Tala om att skuldbelägga kvinnor!
  • Anonym (Bs)

I regel räknas ju 9 månader som högst normalt att det kan ta och man får därmed egentligen inte söka hjälp förrän det gått minst ett år. Men cykler på under 21 dagar räknas som onormalt vilket gör att jag tycker ni ska söka hjälp redan nu ändå. Har ni ett gemensamt barn kan det däremot hända att ni får söka hjälp privat.

• Anonym (.)
    Anonym (Bs) skrev 2018-09-21 14:47:41 följande:

Absolut skitsnack! Förklara hur tankar kan påverka ägg, spermier, slemhinna och äggledare så man inte blir gravid!! Tala om att skuldbelägga kvinnor!

Tankens kraft är stark. Stress kan störa hormonerna i kroppen
  • Anonym (Bs)
    Anonym (.) skrev 2018-09-21 15:06:15 följande:
    Tankens kraft är stark. Stress kan störa hormonerna i kroppen
    Nej och åter nej!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Blir vansinnig att denna myt lever vidare! Om det fanns minsta sanning i det skulle gynläkare och fertilitetskliniker rekommendera att tänka på annat, men det gör dom inte!  Fysisk stress kan påverka så äl uteblir, men det märker man ju liksom! Att tänka på att vilja bli gravid kan helt enkelt inte påverka. Då skulle vi kunna slopa ALLA p-medel - man skulle helt enkelt bara bli fixerad vid att bli gravid så blev man det inte. Låter väldigt logiskt va- eller not.
  • Anonym (.)
    Anonym (Bs) skrev 2018-09-21 15:10:37 följande:

Nej och åter nej!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Blir vansinnig att denna myt lever vidare! Om det fanns minsta sanning i det skulle gynläkare och fertilitetskliniker rekommendera att tänka på annat, men det gör dom inte!  Fysisk stress kan påverka så äl uteblir, men det märker man ju liksom! Att tänka på att vilja bli gravid kan helt enkelt inte påverka. Då skulle vi kunna slopa ALLA p-medel - man skulle helt enkelt bara bli fixerad vid att bli gravid så blev man det inte. Låter väldigt logiskt va- eller not.

Det finns faktiskt gynläkare som rekommenderar det. Och det har funkat både för mig och andra som haft svårt att bli gravida. Fysisk stress påverkar inte bara ägglossningen utan så mycket annat i kroppens hormoner. Självklart finns det olika anledningar till fertilitetsproblem och handlar det om blockerade äggledare eller dåliga spermier så hjälper det naturligtvis inte att ha en jämn hormonbalans.
  • Erla
    Anonym (Bs) skrev 2018-09-21 15:10:37 följande:

Håller med! Barn blir till trots sjukt stressade miljöer och situationer. Det är fullt normalt att tänka på graviditet om man både vill och inte vill bli gravid och det påverkar inte ett befruktat ägg från att fästa.

Däremot ta tycker jag att det låter som att du behöver få hjälp med din cykel. Munkpeppar är känt för att återställa hormonell obalans och hjälpte mig att förkorta mina onormalt långa cykler. Vet ej hur det skulle påverka en redan kort cykel. Ring mvc på måndag och berätta om dina besvär och säg också att ni försöker bli gravida. I övrigt skulle jag rekommendera dig att börja tempa så du kan hålla koll på hur dina cykler ser ut och om du har äl :)
  • Anonym (bm)

Det finns inga som helst belägg för att naturmetoder kan hjälpa! I så fall hade fertilitetskliniker ordinerat sådana preparat innan tex ivf. Bara slöseri med pengar. 

• Anonym (vet)
    Det är inte skitsnack. Psykisk stress kan höja prolaktinnivån som i sin tur kan störa ägglossningen. Detta är välkänt inom sjukvården. Jag vet inte varifrån du har fått din information.
    Erla skrev 2018-09-21 15:25:26 följande:
    Håller med! Barn blir till trots sjukt stressade miljöer och situationer. Det är fullt normalt att tänka på graviditet om man både vill och inte vill bli gravid och det påverkar inte ett befruktat ägg från att fästa.
    Även om barn blir till i stressiga situationer så kan stress påverka negativt, dvs det är mindre chans att bli gravid. Och dessutom är inte alla likadana, en del kan vara superstressade och ändå fungerar allt medan andra blir påverkade av stressen.
  • Anonym (A)
    Anonym (bm) skrev 2018-09-24 13:29:07 följande:
    Det finns inga som helst belägg för att naturmetoder kan hjälpa! I så fall hade fertilitetskliniker ordinerat sådana preparat innan tex ivf. Bara slöseri med pengar. 
    Håller med
  • Anonym (Läkemedel)

Läkemedel och läkemedel.. Det finns hypnosterapeuter som arbetar med detta med gott resultat.

• Erla
    Anonym (vet) skrev 2018-10-03 15:58:39 följande:

Det är inte skitsnack. Psykisk stress kan höja prolaktinnivån som i sin tur kan störa ägglossningen. Detta är välkänt inom sjukvården. Jag vet inte varifrån du har fått din information.Även om barn blir till i stressiga situationer så kan stress påverka negativt, dvs det är mindre chans att bli gravid. Och dessutom är inte alla likadana, en del kan vara superstressade och ändå fungerar allt medan andra blir påverkade av stressen.

För att störa fertiliteten handlar det om extrem stress. Att tänka på graviditet och att önska sig barn ger inte stress i så hög grad. Visst kan det finnas de som blir påverkade av att längta och hoppas, men det är verkligen långt ifrån generaliserbart. Läs på om ofrivillig barnlöshet och orsakerna till det. De allra flesta beror inte på stress.
  • Anonym (Läkemedel)
    Inte alls. Man styr mycket med tankarna och att få bukt med stressande tankar hjälper absolut till. 
  • Anonym (sluta tramsa)

Jag fick höra från omgivningen, slappna av så blir du gravid, tänk inte på det, drick bisolvon osv osv osv...

Eftersom jag var ung så stressade vi inte om att bli gravida, vi körde på med regelbunden sex, körde lite temperaturmetod, nog med mat, sömn och motion.

Efter ttre år började vi en utredning till varför jag inte blev gravid och fick då vänta nästan två år för att starta med ivf.
    Där fick jag en rejäl kalldusch och de ville inte fortsätta med ett till försök för jag hade inga ägg att "skörda".
    Blev ställd i kö för äggdonation...11 månader...

Då fick vi nog och köpte själva, utomlands.

Så den resan tog många år och det där med att slappna av så blir du gravid snacket kan folk stoppa upp där solen aldrig skiner.
    Det är ett hån att höra sådana kommentarer då det inte finns några samband.

Svar på tråden Naturläkemedel för fertilitet