Egoistiskt att låta ettåring börja på förskolan
Nu har höstens små ettåringar börjat på förskolan och jag kan inte annat än att tycka synd om dem. De kan knappt gå, kan inte göra sig förstådda, kan inte äta själva och ändå ska dessa egoistiska föräldrar lämna barnen på dagis. De gråter hela dagarna och jag hör hur personalen utbyter kommentarer som ?nu har jag burit en timme, nu är det din tur?. Det måste ju vara en oerhörda börda även för personalen när det går åt en person för att passa ett så litet barn och detta ska såklart göras utan utökade resurser.
Mina funderingar är som följer:
- kan man som förälder med gott samvete gå till ett arbete när man vet att ens lilla barn sitter och gråter hysteriskt efter sina föräldrar hela dagen?
- vilken form av utbyte får ett sä pass litet barn av en sån stressande miljö som en förskola oftast är?
- varför väljer man att skaffa barn om man uppenbart inte vill tillbringa tid med sitt barn utan tar första chans att lämna bort det?
Ska tillägga att jag bor i ett hyfsat välbärgat område så det kan omöjligt handla om ekonomiska själv till varför föräldrarna väljer att lämna bort sina barn alldeles för tidigt.
Tycker såå synd om de här små liven! Det gör ont i hjärtat att se dem hel rödgråtna varje dag.