• Misstetan

Ärftlighet

Hej ! Min son Sixten föddes för 6 år sen med kongenital katarakt då visste vi inte vart det kom ifrån .. men ni är ja 35 år och nu upptäcker dom att jag har dimmiga partier i mina linser . Nu vill jac och min man ( inte samma pappa som Sixten ) skaffa ett barn till men jag vet inte om ja törs . Kan det vara så att det är jag som bär på gråstarrs genen och överförde den på Sixten , eftersom dom nu hittar på mig i tidig ålder , hur stor är risken att barn nr 2 också drabbas av detta ? Är det nån som har några svar så skriv gärna /Thereze

• Svar på tråden Ärftlighet
  • UndrandeSökare
    Misstetan skrev 2018-09-20 22:07:27 följande:

Hej ! Min son Sixten föddes för 6 år sen med kongenital katarakt då visste vi inte vart det kom ifrån .. men ni är ja 35 år och nu upptäcker dom att jag har dimmiga partier i mina linser . Nu vill jac och min man ( inte samma pappa som Sixten ) skaffa ett barn till men jag vet inte om ja törs . Kan det vara så att det är jag som bär på gråstarrs genen och överförde den på Sixten , eftersom dom nu hittar på mig i tidig ålder , hur stor är risken att barn nr 2 också drabbas av detta ? Är det nån som har några svar så skriv gärna /Thereze

Om din son har det och du också har det (har du också fått diagnosen?) Så är det troliga att han har fått genen från dig, men han kan ju ha fått genen av sin far också).

Vissa sjukdomar krävs att man ärver anlag från båda föräldrar, för att man ska få sjukdomen, medan andra räcker att man ärver från ena föräldern.

Du måste kolla upp hur detta ärvs, genom tex prata med en läkare som är genetiker, eftersom det är en

pojke så har han fått en X-kromosom av dig och en Y-kromosom av sin far. Vissa sjukdomar sprids med X och andra med y. Tex blödarsjuka, om kvinnan är anlagsbärare så blir alla döttrar också anlagsbärare, men alla söner blir både anlagsbärare och får sjukdomen. Så i det fallet blir endast pojkarna sjuka men sjukdomen sprids vidare genom döttrarna om de får egna söner så blir de också alla de sönerna sjuka.

Vet ni exakt vilken gen det gäller? Och beteckning?

Kolla med RMC eller liknande om ni kan få göra ivf och använda PGD. Det är isåfall enda sättet att gentesta embryona på dag 5 och söka efter embryon som inte har just den här genen. Om något av embryona är friskt sätts det in i livmidern, andra friska fryses in, och alla de embryon som har denna gen kastas bort.

Om alla embryon skulle visa sig ha denna gen så kan man gå vidare med äggdonation (då kan inte barnet ärva genen av dig, för då använder man en annan kvinnas ägg).

Hoppas det var svar på dina frågor.
Svar på tråden Ärftlighet