• Anonym (Ts)

3-rätters/tjejmiddag till barnkalas

Hej! Min 10-åriga dotter vill inte ha ett ?vanligt? barnkalas i år utan vill bjuda hem 3-4 tjejer i klassen på finmiddag/3-rätters. Hon hade själv inget förslag på vad som skulle lagas så jag skulle gärna vilja ha tips från er, gärna recept också.

Det ska vara lite finare men jag är inte jätteduktig i köket så det får gärna vara relativt enkelt att tillaga. Det gör inget om det tar lite tid.

Tios?

• Svar på tråden 3-rätters/tjejmiddag till barnkalas
  • Duckan

Vad tycker ditt barn om för mat då?

Svårt att tipsa när man har en aning om vad som föredras tycker jag.

• Anonym (Ts)
    Duckan skrev 2018-09-20 15:35:26 följande:

Vad tycker ditt barn om för mat då?

Svårt att tipsa när man har en aning om vad som föredras tycker jag.

Hon tycker om det mesta, därav tycker jag också det är svårt, inte så mkt för korv, hamburgare och liknade dock.
  • Duckan

Charkbricka/plock (skinkor, salami, milda ostar, grönsaksstavar)
    Lövbiff, pommes och bea
    Marängsviss

• Anonym (Fint)

Toast med ägg, gurka, cocktailtomater, lite finare skinka och en klick räksallad på sidan om inte alla skulle gilla det.

Kött, klyftpotatis och lite tillbehör.

Chokladpudding

• Leijan

Gör tacos! Fast roligare.

Gör små quesadillas eller enchiladas till förrätt.

Tacogratäng/tacopaj till varmrätt. Servera sallad och några röror till båda rätterna, exempelvis guacamole, fetaost-röra, salsa och vanlig Creme fraiche/gräddfil.

Till efteråt så ta något lätt, typ glass med bär, pannacotta eller fruktsallad.

• Colourfulrainbow

Ett litet buffébord med grillspett, snyggt skivade frukter tex kiwi och mango, pizzabullar, matiga sallader tex ceasarsallad med knapertstekt bacon och kycklingbitar och krutonger, chips, varmt bröd m.m.

Efterrätten kan bestå av en skål med smält mjölkchoklad och en skål med smält vit choklad och sen får barnen varsin pinne att trä på jordgubbar och marshmallows och doppa i den smälta chokladen. 

• Tow2Mater
    Colourfulrainbow skrev 2018-09-20 16:57:01 följande:

Efterrätten kan bestå av en skål med smält mjölkchoklad och en skål med smält vit choklad och sen får barnen varsin pinne att trä på jordgubbar och marshmallows och doppa i den smälta chokladen. 

Köttfondue till huvudrätt kanske, och sen denna efterrätt. Gör det till ett doppa-tema :)
  • Tom Araya

Kanske inte så fint enligt önskemål, men gott och enkelt:

Förrätt:

Toast Skagen, med hemmagjord Skagen-röra.

Varmrätt:

Marinera kycklinglår och stek i ugn.

Gör egen potatissallad och grönsallad till.

Gör en kall sås på lätt-creme fraiche och någon dippmix.

Efterrätt:

Gino med en bättre vaniljglass till.
    Jag gillar att toppa Ginon med lite riven kokos och riven vit choklad.

• Anonym (Aa)

Åh, så hade jag alltid när jag hade kommit upp i hennes ålder :) jag älskade det!

Vi körde även häxparty på halloween med spöktema haha!

Men här är mitt förslag,

Till förrätt: serranoskinka, och eventuellt lite ost, med melon, vindruvor och baguette

Varmrätt: kycklingfilé/fläskfilé med potatisklyftor eller gratäng med bearnesås och en liten sallad till om hon gillar det. Kan även göras till spätt med både kyckling och fläskfilé om man vill göra det extra piffigt!

Dessert: pannacotta med hallonsås och kanske några färska att toppa med.

Detta är både gott och ganska lättlagat, pekkas färdiga potatisgratäng är jättegod med lite extra grädde och pannacottan gör du dagen innan. Bea kan du köra på pulver och det kommer inte heller märkas av tjejerna :)

Googla innetemperatur på köttet du valt och kör med termometer tills det är typ 4-5 grader kvar, tex kyckling är klar vid 72 då tar du ut den när den är på 67-68 så stiger den och blir perfekt.

Nu blev det väldans långt men hoppas du fick något tips i alla fall :)

Svar på tråden 3-rätters/tjejmiddag till barnkalas