• Krissy89

När kan man få hjälp?

Hej alla!

Jag och min sambo har försökt skaffa barn sedan augusti 2017.Vi fick missfall i v.14 i våras (april). Nu undrar jag, räknas det verkligen inte som att vi har försökt ett år nu? Räknas det först som ett år när det är ett helt år utan graviditet? Alltså april 2019, det sa en barnmorska när jag ringde och frågade vad som är nästa steg och om vi kan få hjälp. Stämmer det verkligen? Det är så orättvist i så fall! det resulterade ju inte i något barn bara ännu mer sorg och längtan :(

En annan fråga! Hur gör ni för att hotta upp sexlivet under de fertila dagarna? Efter att ha försökt i ett år så kan jag ju inte direkt påstå att ?görabarnsexet? är det roligaste..känns mer som ett måste! Tror ni att det är svårare att bli gravid just pga detta?

Ge mig lite tips! Känner mig uppgiven :(

• Svar på tråden När kan man få hjälp?
  • jonielle

Hej!

Står det i någon journal eller så att du fått missfall? Annars vet jag att i podden "Jag vill ha barn" rekommenderar de att man säger att man försökt i ett år även om man ibland försökt mindre, om man är orolig. Du kanske helt enkelt kan undvika att nämna missfallet och säga att ni försökt i ett år?

• Krissy89

Tack för svar! Det var en bra idé men tyvärr så står missfallet i min journal då jag var tvungen att åka in till kvinnokliniken för att jag blödde så mycket :/

• jonielle

Åh jag förstår <3 

Men jag tycker att du ska vända dig tillbaka dit igen och verkligen stå på dig. Ibland tror jag det handlar mer om vem man pratar med och hur säker man är på sin sak.

lycka till <3

• LillaLuna

Känner med dig. Blev gravid när det gått typ exakt ett år av försök. Missfall i v. 6+6. Hade en remiss till rpc tre veckor efter missfallet som jag aldrig bokade av. Fick där ett tack och hej, ses om ett år. Orättvist är inte ens förnamnet

• Sams

Vi påbörjade en utredning efter ett år som jag fick avbryta eftersom vi blev gravida på egen hand. Jag frågade då vad som gällde ifall det skulle bli missfall och det var att antingen vänta minst ett år till eller återkomma efter att vi fått tre ultraljudsbekräftade missfall. I och med att vi blev gravida på egen hand så räknades vi inte längre som "ofrivilligt barnlösa". Tyvärr är det nog att söka privat eller hoppas på att ni klarar det själv och att det går vägen nästa gång. Hjärta

Svar på tråden När kan man få hjälp?