• Anonym (Lissie25)

Vill få större rumpa men vill inte gå upp i vikt!

Hej!

Jag är en tjej på 25 år som har gymmat i ca 2år. I början var målet endast att gå ner i vikt då jag hade lite extrakilon som jag har blivit av med. Körde styrketräning med lite vikter men förstod inte riktigt vad jag gjorde i början.

Nu har jag byggt lite axlar, fått lite bättre midja osv..

Jag är 167 och väger 61kg. Har ca 25 % kroppsfett och 31 % muskler (om vågen verkligen stämmer)

Jag vill få en smalare midja men större höfter/rumpa. Vill dock inte bulka genom att gå upp i vikt...

Idag styrketränar jag ca 5 ggr i veckan där jag tränar hela kroppen.

När jag har mina benpass varierar jag övningarna så mycket som möjligt, rumpan och benen har blivit fasta med knappt några celluliter som jag hade förut men rumpan är inte rund som jag vill ha det.

Efter varje styrkepass försöker jag äta mkt protein och försöker göra det under dagen.

Äter cirka 1500 kcal per dag.

Är nöjd med min kropp och får ofta höra komplimanger men som sagt jag vill ha smalare midja och större rumpa, inte platt och fast som jag har idag...

Vad kan jag göra, har ni några tips????

Tack på förhand...

• Svar på tråden Vill få större rumpa men vill inte gå upp i vikt!
  • Anonym (Mark)

Det som jag direkt tänker på är knäböj, marklyft och rumänska marklyft det ger bra effekt på en platt rumpa

• Anonym (Lina)

Finns massa övningar för att få större rumpa. De innefattar djuuuuupa knäböj. En bra övning är att ta en skivstång med ca 10-15 kg. Ställ dig en bit framför en bänk. Lägg upp ena foten på bänken bakom, och böj sedan andra benet så längt det går så att knät på bakre benet åker bak(nästan i golvet (men foten hänger på bänken,som är högre än ditt underben). Sen gör du ca 10 st eller så många du orkar, innan du byter ben. Sen benböj med vikter. Gå hela vägen ner till hukstående och upp. Ju djupare lyft, ju mer träning på rumpan. Lycka till

• Anonym (Lissie25)
    Anonym (Mark) skrev 2018-09-16 22:08:48 följande:

Det som jag direkt tänker på är knäböj, marklyft och rumänska marklyft det ger bra effekt på en platt rumpa

Dessa övningar gör jag redan :) men känns som de inte händer något kanske för jag försöker hålla vikten/ gå ner i fettprocent...
  • Anonym (ät mer)

du kommer inte få mkt större rumpa om du äter så lite. även om du styrketränar.  det ger marginell skillnad, även om styrketräning gör röven fastare.

du får gå upp i vikt helt enkelt, eller inse att du har ett mini-ass

• Anonym (Lissie25)
    Anonym (ät mer) skrev 2018-09-16 22:28:58 följande:

du kommer inte få mkt större rumpa om du äter så lite. även om du styrketränar.  det ger marginell skillnad, även om styrketräning gör röven fastare.

Anonym (Lina) skrev 2018-09-16 22:27:58 följande:

Finns massa övningar för att få större rumpa. De innefattar djuuuuupa knäböj. En bra övning är att ta en skivstång med ca 10-15 kg. Ställ dig en bit framför en bänk. Lägg upp ena foten på bänken bakom, och böj sedan andra benet så längt det går så att knät på bakre benet åker bak(nästan i golvet (men foten hänger på bänken,som är högre än ditt underben). Sen gör du ca 10 st eller så många du orkar, innan du byter ben. Sen benböj med vikter. Gå hela vägen ner till hukstående och upp. Ju djupare lyft, ju mer träning på rumpan. Lycka till

Tack för tipset!! Brukar göra mycket bulgariska splittar/ hop thrusters samt andra övningar som romanian deadlifts, squats, kickbacks och andra isolationsövningar. Dock vill jag inte gå upp i vikt det är det som är problemet tror jag, för äter jag mer lägger jag automatiskt på magen och lite rumpan men får inte den kroppen jag vill ha!
  • Anonym (Lissie25)
    Anonym (ät mer) skrev 2018-09-16 22:28:58 följande:

1500 kcal är inte så lite men förstår det, problemet är att jag automatiskt lägger vikten på magen, ansiktet och ja rumpan litegrann. Vill inte bulka genom att gå upp flera kg för det blir jobbigt att bli av med de där senare när man deffar....
  • Glinda från Oz

Hur kroppen ser ut är genetiskt, vissa har helt enkelt större rumpa, är mer kurviga etc Det går att hjälpa naturen på traven genom operation, man kan suga fett från magen och sätta det på rumpan. Sen kan man fråga sig om det ör moraliskt riktigt, om man har ekonomi för det mm

• Anonym (Lissie25)
    Glinda från Oz skrev 2018-09-16 22:49:57 följande:

Hur kroppen ser ut är genetiskt, vissa har helt enkelt större rumpa, är mer kurviga etc Det går att hjälpa naturen på traven genom operation, man kan suga fett från magen och sätta det på rumpan. Sen kan man fråga sig om det ör moraliskt riktigt, om man har ekonomi för det mm

Förstår att genetiken sprlar roll, i mitt fall har jag vältränade lår osv men vill ha större rumpa.

Vill göra det naturligt genom träning och inget annat
  • Mongoliet

Kanske formerna både på rumpan & midjan blir bättre om du tappar ca 5 kg fett. Kanske blir det större kontrast så att det visuellt kommer se mycket bättre ut.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Lissie25) skrev 2018-09-16 22:39:07 följande:

1500 kcal är inte så lite men förstår det, problemet är att jag automatiskt lägger vikten på magen, ansiktet och ja rumpan litegrann. Vill inte bulka genom att gå upp flera kg för det blir jobbigt att bli av med de där senare när man deffar....

Varför äter du Så lite? Du behöver mer energi om du tränar mycket och vill bygga muskler. Du stressar bara kroppen. Förstör ämningsomsättning mm. Du kan äta hur mycket du vill av bra mat om du tränar som du gör. Då kommer dina muskler börja växa. De behöver byggstenar och energi för att växa. Kroppen är smart. Den kommer inte bygga muskler som den varken har byggstenar till eller energi att underhålla. Det lågakaloriintaget var ev försvarbart medan du gick ner i vilt. Men då hade du ju lite extra att ta av. Nu görndet låga kaloriintaget bara att du begränsar muskeltillväxten.
  • Anonym (Lissie25)
    Anonym (Lina) skrev 2018-09-17 02:49:46 följande:

Varför äter du Så lite? Du behöver mer energi om du tränar mycket och vill bygga muskler. Du stressar bara kroppen. Förstör ämningsomsättning mm. Du kan äta hur mycket du vill av bra mat om du tränar som du gör. Då kommer dina muskler börja växa. De behöver byggstenar och energi för att växa. Kroppen är smart. Den kommer inte bygga muskler som den varken har byggstenar till eller energi att underhålla. Det lågakaloriintaget var ev försvarbart medan du gick ner i vilt. Men då hade du ju lite extra att ta av. Nu görndet låga kaloriintaget bara att du begränsar muskeltillväxten.

Har inte velat gå upp i vikt/ fett procent så har hållt mig till det. Givetvis har de varit mer än 1500 kcal vissa dagar men inte varje dag. Jag styrketränar ca 5-6 dgr i veckan. Men direkt när jag äter mycket (när de blir för mkt av de onyttiga) så lägger de sig på magen, ansiktet, låren...

Vet inte om det är värt att ta hjälp av ngn PT på gymmet eller att registrera mig på ngn onlinecoachning etc
  • Anonym (Lissie25)
    Mongoliet skrev 2018-09-16 23:03:13 följande:

Kanske formerna både på rumpan & midjan blir bättre om du tappar ca 5 kg fett. Kanske blir det större kontrast så att det visuellt kommer se mycket bättre ut.

Jag gick i somras ner 3-4 kg i vikt då jag mestadels car utomlands och inte hade ngn större aptit. Visst magrutorna och formerna framhävdes lite men å ens andra sidan såg man plattare ut...
  • Anonym (ät mer)
    Anonym (Lissie25) skrev 2018-09-16 22:39:07 följande:
    Tycker du ska vara nöjd med dig själv. Alla har olika kroppstyper. Man kan ju inte ändra sin kroppstyp. Kram
Svar på tråden Vill få större rumpa men vill inte gå upp i vikt!